• Anonym (Prese­nt?)
    Äldre 7 Jun 15:17
    44476 visningar
    87 svar
    87
    44476

    Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?

    Hej!

    Vi ska på bröllop och de önskar sig pengar till bröllopsresan.

    Vi har det ganska knapert ekonomiskt så vi kan inte ge så stor summa.
    Hur ger vi bort en liten summa bäst utan att det verkar snålt?

    Vi önskade oss också pengar när vi gifte oss, men fick presenter ändå av några. Det uppskattade vi verkligen! Det va roligt att få något genomtänkt.

    Om vi ska ge en present istället, vad skulle det va?

    Tips mottages tacksamt!!

  • Svar på tråden Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 16:43
    #21
    Anonym skrev 2010-06-07 15:55:24 följande:
    Enligt etiketten så jämställs det med att ta betalt av folk för festen.

    Heh heh.. ditt förslag är en form av protest för det kan bli många 10:or och det är lite besvärligt. Varför inte ta enkronor istället? Skrattande
    Enligt vilken etikett? Inte enligt min.
    Jag tycker det är skillnad på att ta betalt för middagen och att önska sig pengar i present.
    Men jag hör till dem som inte tycker det är fel att ta kuvertavgift heller.

    200:- ger 20 tior. Det kan man dekorera med.
    Att ge pengar rakt av tycker jag är skittråkigt, men man kan göra roliga saker av det.
    Ett kuvert är inget roligt =)
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 17:19
    #22
    Anonym skrev 2010-06-07 16:43:48 följande:
    Enligt vilken etikett? Inte enligt min.
    Jag tycker det är skillnad på att ta betalt för middagen och att önska sig pengar i present.
    Men jag hör till dem som inte tycker det är fel att ta kuvertavgift heller.
    Etiketten, som gäller i de finare salongerna..Glad Det har funnits artiklar i ämnet nu i och med bröllopet.

    Vad bra att ni hittade några att gå ihop! Då är det löst.
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 17:21
    #23
    Anonym skrev 2010-06-07 17:19:20 följande:
    Etiketten, som gäller i de finare salongerna..Glad Det har funnits artiklar i ämnet nu i och med bröllopet.

    Vad bra att ni hittade några att gå ihop! Då är det löst.
    I de finare salongerna önskar man sig inte pengar och skulle aldrig drömma om att ta kuvertavgift.
    Men jag lever inte där. Jag lever i min egen salong =)
  • Faab06
    Äldre 7 Jun 18:48
    #24

    Har ni möjlighet så gå ihop med några fler precis om någon ovan föreslog så är det ju bra. Då blir ju summan automatiskt  större. Sedan tycker jag inte man behöver krångla till själva grejen med hur man ska lämna över pengarna allt för mycket. Jag gillar inte en massa småmynt som man klistrar på något. Blir ju bara en massa jobb för brudparet att växla tillbaka sedan.

    Jag hade lagt sedlarna i ett kuvert som jag sedan hade lagt i en fin liten ask/låda. Kanske lagt lite fint silkespapper i botten på asken och sedan knytit ett fint snöre runt och fäst ett litet kort på med alla era lyckönkningar på. Då hade iallafall jag blivit glad, inte lika tråkigt som bara ett kuvert rakt upp och ner, men ändå inte en massa extra krångel för brudparet att växla och inte särskilt kostsamt för er

    Finns fina askar på tex Åhlens nu inför Prinsessbröllopet tex.

  • helene­306
    Äldre 7 Jun 18:54
    #25

    Det finns många fina färdiga buketter man kan köpa i blomaffärer och sen snitsar de till sedlar och fäster i buketten. Enkelt.

    Vi önskade oss också pengar eftersom vi har allt vi behöver och vi skrev ett kontonummer i inbjudan så fick folk sätta in om de så ville utan att skriva namn. Vi skrev på inbjudan att vi önskar inga gåvor men skulle de vilja ge något önskade vi det isf i ekonomisk gåva.


    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 19:09
    #26
    helene306 skrev 2010-06-07 18:54:46 följande:
    Vi önskade oss också pengar eftersom vi har allt vi behöver och vi skrev ett kontonummer i inbjudan så fick folk sätta in om de så ville utan att skriva namn. Vi skrev på inbjudan att vi önskar inga gåvor men skulle de vilja ge något önskade vi det isf i ekonomisk gåva.
    Fy vad oromantiskt att ange ett kontonummer i inbjudan! Ursäkta mig, men jag tycker att det är både osmakligt och respektlöst. När man ber om pengar, så är det på sätt och vis samma sak som att be folk om att finansiera ens bröllop. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att man egentligen inte har råd med bröllopet. Om man som du skriver har allt, så kan man isf be folk skänka pengarna till välgörenhet istället. Rätt många tycker faktiskt att det är jättekul att hitta en personlig present, men det nöjet tas ju ifrån dem när brudparet vill ha pengar!
  • helene­306
    Äldre 7 Jun 19:20
    #27
    Anonym skrev 2010-06-07 19:09:41 följande:
    Fy vad oromantiskt att ange ett kontonummer i inbjudan! Ursäkta mig, men jag tycker att det är både osmakligt och respektlöst. När man ber om pengar, så är det på sätt och vis samma sak som att be folk om att finansiera ens bröllop. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att man egentligen inte har råd med bröllopet. Om man som du skriver har allt, så kan man isf be folk skänka pengarna till välgörenhet istället. Rätt många tycker faktiskt att det är jättekul att hitta en personlig present, men det nöjet tas ju ifrån dem när brudparet vill ha pengar!
    ok, vi skickade en infogrej några veckor senare, inte i inbjudan. Låt vara oromantiskt, det skiter jag i men varför ska vi få gåvor med saker vi aldrig använder, som hamnar i ett skåp längst in för att vi inte har användning av det?? Sånt får man ändå vid jul och vid födelsedagar t. ex. Blommorna vi fick njöt vi av tills de vissnade, fotona kompisarna fixat och ramat in från möhippa har sin hedersplats och visst fick vi pengar, inga jättesummor och vi betalade vårt bröllop själva. De pengar vi fick la vi på en bra sak.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 19:32
    #28
    helene306 skrev 2010-06-07 19:20:24 följande:
    ok, vi skickade en infogrej några veckor senare, inte i inbjudan. Låt vara oromantiskt, det skiter jag i men varför ska vi få gåvor med saker vi aldrig använder, som hamnar i ett skåp längst in för att vi inte har användning av det?? Sånt får man ändå vid jul och vid födelsedagar t. ex. Blommorna vi fick njöt vi av tills de vissnade, fotona kompisarna fixat och ramat in från möhippa har sin hedersplats och visst fick vi pengar, inga jättesummor och vi betalade vårt bröllop själva. De pengar vi fick la vi på en bra sak.
    Jo, det får ju stå för er. Men, man kan väl inte veta i förväg att man får gåvor som man inte kommer att använda? Jag brukar köpa något, som man själv kanske inte går och köper, t ex någon designgrej (behöver inte kosta 1000-lappar). Om det finns en önskelista, så håller jag mig till den förstås.
  • LJ2
    Äldre 7 Jun 19:36
    #29

    jag tyckte bara kuvert va tråkigt..
    växlade til enkronor..
    köpte en fyrkantig vas, genomskinlig..
    fanns hjärta i vitt o svart med som jag kollade på..
    köpte röda stora gelehjärtan o helt enkelt blandade med enkronor lite cellofan runt o ett snyggt snöre så e presenten fixad =)
    bruden tyckte det va så gulligt gjort o blev superglad!


    * 3 underbara busfrön *
  • helene­306
    Äldre 7 Jun 19:41
    #30
    Anonym skrev 2010-06-07 19:32:21 följande:
    Jo, det får ju stå för er. Men, man kan väl inte veta i förväg att man får gåvor som man inte kommer att använda? Jag brukar köpa något, som man själv kanske inte går och köper, t ex någon designgrej (behöver inte kosta 1000-lappar). Om det finns en önskelista, så håller jag mig till den förstås.
    Ja, det får stå för oss. Vi hade inget att önska oss och få saker som inte fyller någon funktion för oss är så onödigt. Det skulle i så fall lämnas tillbaka eller bli oanvänt. Vi vet att vi skulle få onödiga saker eftersom vi känner våra familjer och vänner. Till födelsedag/jul kan jag t. ex. önska mig vissa saker och ändå få annat som jag inte vill ha. Eller som nu när vi fått barn och får kläder. Jag har sagt att jag vill ha bodys om det ska köpas något i klädväg. Vad får vi? Tröjor, som jag får byta sen. Så ja, vi vet och vi har en hel del onödigt som jag skänkt vidare till bättre behövande.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?