• Anonym (Prese­nt?)
    Äldre 7 Jun 15:17
    44458 visningar
    87 svar
    87
    44458

    Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?

    Hej!

    Vi ska på bröllop och de önskar sig pengar till bröllopsresan.

    Vi har det ganska knapert ekonomiskt så vi kan inte ge så stor summa.
    Hur ger vi bort en liten summa bäst utan att det verkar snålt?

    Vi önskade oss också pengar när vi gifte oss, men fick presenter ändå av några. Det uppskattade vi verkligen! Det va roligt att få något genomtänkt.

    Om vi ska ge en present istället, vad skulle det va?

    Tips mottages tacksamt!!

  • Svar på tråden Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 20:21
    #41
    Anonym skrev 2010-06-07 20:14:48 följande:
    Det behöver man inte alls göra. Hos mig står det meddelandet som den som gjort överföringen skrivit.

    Dessutom har det inte ens varit brudparets konto utan ett nyöppnat som en förälder eller toastmaster styrt över.
    Man kan bara kolla med banken, vem som har satt in pengarna.

    Så du har varit på bröllop där de har skrivit kontonummer?? Ja, nästa steg är väl att hålla bröllopen som videokonferens. Varför inte, det blir ju ännu billigare? Glad
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 20:24
    #42
    Anonym skrev 2010-06-07 20:15:55 följande:
    När folk börjar fråga vad man vill ha ändå då?
    Det händer faktiskt. Folk ringer och frågar och säger att de kommer köpa något ändå för de tänker inte komma tomhänta.
    Men, be dem skänka pengarna till välgörenhet istället. Det är så oförskämt att be om pengar. Ouppfostrat och snålt.
  • Äldre 7 Jun 20:27
    #43

    Vi var på bröllop nu för någr ahelger sedan, dem önskade sig pengar. Vi växlade pengarna till tior, o så la vi det i en påse som var broderad med en kärlekstext o la ner 2 st keramikstenar som jag målat dit deras namn på. Sen satte vi det runt en flaska där jag tagoit bort etiketterna i vattenbad o skrivit dit deras bröllopsdatum med glasfärg, men går lika bra att köpa textfria etiketter o skriva på ist o klistra dit=)

    Jag har till ett annat bröllop gjort en korg med champagneglas,champagne(med ny text på) , en bok om massage, massageolja, doftljus. massage"verktyg" ,bär,frukter o choklad.

    Till denna korg kan ni ju lägga till en påse med tior kanske?

    Till ett annat bröllop, skrev jag i ett fotoalbum, finns att köpa på tex åhlens, svarta, med helsvarta sidor. Skrev dikter med silverpenna på en sida av varje uppslag, för att dem sen kan sätta in egna bilder på andra delen.

    Men hm, kanske ordna en fin ask, växla in pengar till mynt o göra en skattkista?  Blanda med godisar? (med papper för att slippa bakterier från mynten då :P

    Har dem inget kontonummer ni kan sätta in på ist ?

    Äsch, svårt, men där har du lite förslag iaf

  • Anonym
    Äldre 7 Jun 21:22
    #47
    Anonym skrev 2010-06-07 20:21:22 följande:
    Man kan bara kolla med banken, vem som har satt in pengarna.

    Så du har varit på bröllop där de har skrivit kontonummer?? Ja, nästa steg är väl att hålla bröllopen som videokonferens. Varför inte, det blir ju ännu billigare? Glad
    Varför skulle man kolla upp vem som gett vad? Det hela är ju för att folk ska kunna ge vad de vill utan att känna sig utlämnade.

    Ja det har jag. Jag har till och med betalat kuvertavgift. Helt utan att tycka att det är fel, snålt eller sniket.
    Men visst, varför videokonferens. Man kan ju alltid överdriva.

    När folk bjuder till bröllop eller fest och skriver att de inte önskar sig något så frågar jag vad de vill ha ändå. Även fast de sagt att de inte önskar sig något. Jag är sån hemsk människa att jag inte kommer tomhänt även om det står i inbjudan att man ska göra det.
    Jag ger hellre pengar som de önskar sig än köper något de inte vill ha eller behöver.
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 22:05
    #52
    Anonym skrev 2010-06-07 21:22:43 följande:
    Varför skulle man kolla upp vem som gett vad? Det hela är ju för att folk ska kunna ge vad de vill utan att känna sig utlämnade.

    Ja det har jag. Jag har till och med betalat kuvertavgift. Helt utan att tycka att det är fel, snålt eller sniket.
    Men visst, varför videokonferens. Man kan ju alltid överdriva.

    När folk bjuder till bröllop eller fest och skriver att de inte önskar sig något så frågar jag vad de vill ha ändå. Även fast de sagt att de inte önskar sig något. Jag är sån hemsk människa att jag inte kommer tomhänt även om det står i inbjudan att man ska göra det.
    Jag ger hellre pengar som de önskar sig än köper något de inte vill ha eller behöver.
    Det vet väl inte jag. Jag menade bara att det går att kolla upp om man vill.

    Det skulle aldrig falla mig in att komma tomhänt till bröllop, fest, middag etc. Lite stil får man väl ändå ha!
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 22:14
    #53
    Anonym skrev 2010-06-07 22:05:18 följande:
    Det vet väl inte jag. Jag menade bara att det går att kolla upp om man vill.

    Det skulle aldrig falla mig in att komma tomhänt till bröllop, fest, middag etc. Lite stil får man väl ändå ha!
    Klart det går att kolla upp. Men när man skriver ett kontonummer istället för att folk ska ta med pengar så är man nog inte så intresserad =)

    På ett bröllop (en vän var där men inte jag) läste de upp exakt vem som gav vad under middagen. Det var hemskt för de som gett "för lite" enligt vissa släktingar som var på bröllopet. De fick sneda blickar och så.
    Totalt oförsämt.
  • Anonym
    Äldre 7 Jun 22:28
    #54
    Anonym skrev 2010-06-07 22:14:24 följande:
    Klart det går att kolla upp. Men när man skriver ett kontonummer istället för att folk ska ta med pengar så är man nog inte så intresserad =)

    På ett bröllop (en vän var där men inte jag) läste de upp exakt vem som gav vad under middagen. Det var hemskt för de som gett "för lite" enligt vissa släktingar som var på bröllopet. De fick sneda blickar och så.
    Totalt oförsämt.
    Nej, kanske inte. Men, det var inte det som var min poäng utan att det går om man vill. Folk hävdade att det är helt anonymt, vilket inte är sant. Men, skit samma!

    Det finns tydligen ingen måtta på vad folk kan hitta på att göra! Fattar inte varför man gör något sådant. Måste ha varit skittråkigt att lyssna på. Vem bryr sig vad de har fått och av vem?!
  • Äldre 7 Jun 23:15
    #55
    Anonym skrev 2010-06-07 22:14:24 följande:
    Klart det går att kolla upp. Men när man skriver ett kontonummer istället för att folk ska ta med pengar så är man nog inte så intresserad =)

    På ett bröllop (en vän var där men inte jag) läste de upp exakt vem som gav vad under middagen. Det var hemskt för de som gett "för lite" enligt vissa släktingar som var på bröllopet. De fick sneda blickar och så.
    Totalt oförsämt.
    Jag har varit på ett barndop där de gjorde precis så.
    Tyckte det var otroligt jobbigt.
  • Anonym (Prese­nt?) Trådstartaren
    Äldre 8 Jun 07:19
    #56

    Aldrig trodde jag att det skulle bli sånhär disskussion.....

    Vad tycker ni om detta då?

    Va på ett bröllop där de önskade sig pengar till resa. De åkte aldrig och en tid senare så skilde de sig. Var är pengarna nu?
    Undra vad dom använde dem till, kunde kanske gått till nån psykolog för att rädda äktenskapet.. :)

  • Anonym (delak­tighet­)
    Äldre 8 Jun 07:31
    #57

    Tänk att det alltid finns så måga synpunkter på hur andra ska göra sig och bete sig när det kommer till bröllop.

    Så här gjorde vi:
    Vi önskade oss också pengar i bröllopspresent. Dels för att vi hade varit ett par i 15 år när vi gifte oss och redan hade allt vi behövde, dels för att vi då hade påbörjat vår adoptionsprocess, som kostar en hel del pengar.
    Det kändes som en fin sak att låta våra nära och kära vara delaktiga i det viktiga steget i vårt liv, snarare än att de skulle ägna tid åt att klura ut någon sak som vi inte redan hade.

    I bröllopsinbjudan skrev vi att vi skulle bli glada över ett bidrag till vår adoption, och jag hörde inte några gnälliga synpunkter på det. Tvärtom!

    Sen kändes det lite för opersonligt att bara sätta ut ett kontonummer i inbjudan, utan vi ställde upp en kista i festsalen där alla kunde lägga ner sina kuvert eller kartonger eller påsar med guldpengar, eller vad de nu ville ha.
    De öppnade vi givetvis inte under festen.

    Och nu har vi adopterat en liten kille!

    Själv har jag varit på bröllop där vi gjort som någon annan i tråden - tagit en fin tygpåse, lagt i guldmynt, men också chokladpengar i guldfolie, samt skrivit något fint på ett kort. Det kändes lite roligare än att bara lägga några hundralappar i ett kuvert.

Svar på tråden Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?