• Anonym (Present?)

    Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?

    Hej!

    Vi ska på bröllop och de önskar sig pengar till bröllopsresan.

    Vi har det ganska knapert ekonomiskt så vi kan inte ge så stor summa.
    Hur ger vi bort en liten summa bäst utan att det verkar snålt?

    Vi önskade oss också pengar när vi gifte oss, men fick presenter ändå av några. Det uppskattade vi verkligen! Det va roligt att få något genomtänkt.

    Om vi ska ge en present istället, vad skulle det va?

    Tips mottages tacksamt!!

  • Svar på tråden Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?
  • Läängtar
    stor grön drake skrev 2010-06-08 13:49:14 följande:
    Är det från en person eller en familj? (dvs, bara du, eller har du kille och barn)
    Jag läste någonstanns innan vårt bröllop att vid pengasummor var ca 200kr/person eller 500kr/familj "standardsumman", dock kunde man variera det efter sin egen ekonomi och närhet till brudparet. Så mycket klokare blir man ju inte, dessutom vet jag inte hur de hade kommit fram till dessa summor.
    De vi fick pengar av hade gått samman , så av ett kompisgäng tror jag vi fick kanske 100kr/person (men de var många, så det blev en hel del endå) medans av min moster (med man, och 3 barn med resp. familjer) fick vi 1200kr.
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
    Det är jag, sambo och 3 barn. Då kanske 1000:- räcler och så köper vi nån champangeflaska och knyter kuveret med pengarna i?
  • stor grön drake
    Läängtar skrev 2010-06-08 14:02:50 följande:
    Det är jag, sambo och 3 barn. Då kanske 1000:- räcler och så köper vi nån champangeflaska och knyter kuveret med pengarna i?
    Det tycker jag låter ypperligt! Du kan ju göra som någon tipsade om tidigare i tråden och byta etikett på flaskan, om de nu inte är samlare som min man, då får de spunk över etikettborttagning
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Anonym

    Vi har vid några tillfället växlat sedlar till den valutan dit de ska resa och sen rullat sedlarna till strutar och satt i en bukett blommor! Lättare att växla för "mindre värde", syns inte så tydligt som när man ger svenska sedlar.

  • Anonym

    vi gjorde det så att vi köpte nen liten sparkgris med spara eller ngt såt stod det på den kostade vella ca 70-100kr sen så växlade vi ett par hundralappar till guldtior och la i =) på så sätt så såg ju ingen hur mkt det va å det var lite fiffigt tyckte vi iaf=)

  • Anonym (smäller av!)
    Anonym skrev 2010-06-08 13:16:46 följande:
    Jag tycker att man kan ge pengar till ett brudpar och sen tycker jag dessutom att man öppnar presenter man fått när gästerna är samlade och tackar var och en i samband med det! Våra gäster förväntade sig faktisk det - frågade flera gånger när ska ni öppna presenterna?
    Och de bröllop jag varit på de sista 20 åren har man gjort så - både när yngre och äldre har gift sig.
    Vi gifte oss för 3 år sedan - bjöd vänner och släkt till midsommarfest och i inbjudan skrev vi att vi passade på att gifta oss vid denna fest. Ingen speciell " önskelista" skrevs för vi är i den ålder då vi har "allt".
    Vi fick både pengar - ganska mycket - och presenter typ vasar, glas.
    Vad vi köpte för pengarna? En liten hundvalp - vår lille bebis! ( detta hade vi dock bestämt innan och köpt ändå- men det är kul att vänner och släkt har en liten del i våran hund).
    Jomen man stolpar inte upp öppet vad respektive person givit för summa! Personligen tycker jag att presentöppning är det trååååkigaste som finns. Alla ska ooooa och ååååha för allt.  Fullkomligt ointressant vad andra ger och de som har sämre ekonomi känner sig bara obekväma. När vi ska gifta oss tar vi öppningen dagen efter UTAN gäster.
  • Anonym (smäller av!)
    saltflingan skrev 2010-06-08 13:24:38 följande:
    Det brukliga är väl att brudparet anger ett kontonummer (ofta ett nyöppnat i bådas namn) om de önskar sig pengar. Men det är klart att man kan ge dem irl också. Vi satte in pengar när min syster gifte sig och skrev på baksidan av kortet att vi bidragit till resan (för att underlätta vid tackkorten).

    Men genomtänkte presenter är det bästa som finns. Svårt att lyckas med men åååå så uppskattat när man träffar rätt. Jag kan tycka att man ibland kan behöva förklara sin tankegång för mottagaren, men att gåvan då blir än mer uppskattad.
    Brukligt med konto är det knappast, bara ohyfsat.....
  • Anonym (smäller av!)
    Läängtar skrev 2010-06-08 14:02:50 följande:
    Det är jag, sambo och 3 barn. Då kanske 1000:- räcler och så köper vi nån champangeflaska och knyter kuveret med pengarna i?
    1000 kr är alldeles för magstarkt tycker jag. Man ska ju knappast räkna med barnen... Vi ger max 300 kr på bröllop (men i presentform).
  • saltflingan
    Anonym (smäller av!) skrev 2010-06-08 17:31:35 följande:
    Brukligt med konto är det knappast, bara ohyfsat.....
    Varför skulle det vara ohyfsat?
  • Anonym (smäller av!)
    saltflingan skrev 2010-06-08 20:54:41 följande:
    Varför skulle det vara ohyfsat?
    För det första är det ohyfs att önska sig pengar öht. Att dessutom sätta ut ett konto skriker bara BETALA BETALA BETALA!!! En gåva är frivilligt, ska inte kännas som ett tvång.
  • Anonym
    Anonym (smäller av!) skrev 2010-06-08 21:05:25 följande:
    För det första är det ohyfs att önska sig pengar öht. Att dessutom sätta ut ett konto skriker bara BETALA BETALA BETALA!!! En gåva är frivilligt, ska inte kännas som ett tvång.
    Nej det är det det är tvärtom väldigt brukligt nu för tiden då många gifter sig först när de redan har bildat hem och familj. Däremot kan man endast önska inte kräva men det är ofint tycker jag att ge bort en brödrost när bröllopsparet önskar sig en upplevelse.
Svar på tråden Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?