• Anonym (Prese­nt?)
    Äldre 7 Jun 15:17
    44451 visningar
    87 svar
    87
    44451

    Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?

    Hej!

    Vi ska på bröllop och de önskar sig pengar till bröllopsresan.

    Vi har det ganska knapert ekonomiskt så vi kan inte ge så stor summa.
    Hur ger vi bort en liten summa bäst utan att det verkar snålt?

    Vi önskade oss också pengar när vi gifte oss, men fick presenter ändå av några. Det uppskattade vi verkligen! Det va roligt att få något genomtänkt.

    Om vi ska ge en present istället, vad skulle det va?

    Tips mottages tacksamt!!

  • Svar på tråden Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?
  • saltfl­ingan
    Äldre 8 Jun 21:17
    #71
    Anonym (smäller av!) skrev 2010-06-08 21:05:25 följande:
    För det första är det ohyfs att önska sig pengar öht. Att dessutom sätta ut ett konto skriker bara BETALA BETALA BETALA!!! En gåva är frivilligt, ska inte kännas som ett tvång.
    Tycker du önskelistor är lika hemskt?
    Anonym skrev 2010-06-08 21:09:20 följande:
    Nej det är det det är tvärtom väldigt brukligt nu för tiden då många gifter sig först när de redan har bildat hem och familj. Däremot kan man endast önska inte kräva men det är ofint tycker jag att ge bort en brödrost när bröllopsparet önskar sig en upplevelse.
    En lite mer modern och uppdaterad syn på saken. Håller med till fullo. 
  • Anonym (smäll­er av!)
    Äldre 8 Jun 21:53
    #72
    Anonym skrev 2010-06-08 21:09:20 följande:
    Nej det är det det är tvärtom väldigt brukligt nu för tiden då många gifter sig först när de redan har bildat hem och familj. Däremot kan man endast önska inte kräva men det är ofint tycker jag att ge bort en brödrost när bröllopsparet önskar sig en upplevelse.
    Önskelistor är lika jävliga de. Att öht diktera upp specifikt vad man vill ha är bara ofint. Det blir som beställningslistor. Heja friheten! Brukligt sa du? Möjligen vanligt, men inte brukligt. Knappast ngt Magdalena Ribbing förespråkar!

    En annan sak...  Det heter faktiskt BRUDPAR, inte "bröllopspar"!
  • Anonym
    Äldre 8 Jun 22:14
    #73
    Anonym (smäller av!) skrev 2010-06-08 21:53:50 följande:
    Önskelistor är lika jävliga de. Att öht diktera upp specifikt vad man vill ha är bara ofint. Det blir som beställningslistor. Heja friheten! Brukligt sa du? Möjligen vanligt, men inte brukligt. Knappast ngt Magdalena Ribbing förespråkar!
    Det tror jag inte Magdalena Ribbing anser. Visst hör det till god uppfostran att ta med sig en present när man är bjuden att fira en bemärkelsedag? Fast som väluppfostrad låtsat man ju inte om fadäsen att komma utan present till ett bröllopp.Och att ha önskelistor på tex. NK eller någon annan affär är kutym. Så här svarade tex. Magdalena en fråga;

    Anders: Ska på ett bröllop där brudparet inte vill ha presenter, men om man ändå vill ge något så kan man sätta in en slant på deras konto som hjälp till bröllopsresan. Jag har ingen aning vad som är rimligt. Tycker det är svårt att ge pengar då jag varken vill framstå som snål eller att det blir obekvämt för att jag gett för mycket. Vad är rimligt?
    Magdalena Ribbing: Utan brudparets önskan skulle du sannolikt ha köpt en bröllopspresent - om du hade tänkt dig att lägga en hundralapp, eller två, på den presenten så sätt in den summan på reskontot.
  • Anonym (smäll­er av!)
    Äldre 8 Jun 22:19
    #74
    Anonym skrev 2010-06-08 22:14:40 följande:
    Det tror jag inte Magdalena Ribbing anser. Visst hör det till god uppfostran att ta med sig en present när man är bjuden att fira en bemärkelsedag? Fast som väluppfostrad låtsat man ju inte om fadäsen att komma utan present till ett bröllopp.Och att ha önskelistor på tex. NK eller någon annan affär är kutym. Så här svarade tex. Magdalena en fråga;

    Anders: Ska på ett bröllop där brudparet inte vill ha presenter, men om man ändå vill ge något så kan man sätta in en slant på deras konto som hjälp till bröllopsresan. Jag har ingen aning vad som är rimligt. Tycker det är svårt att ge pengar då jag varken vill framstå som snål eller att det blir obekvämt för att jag gett för mycket. Vad är rimligt?
    Magdalena Ribbing: Utan brudparets önskan skulle du sannolikt ha köpt en bröllopspresent - om du hade tänkt dig att lägga en hundralapp, eller två, på den presenten så sätt in den summan på reskontot.
    Känner igen den frågan, läser bloggen på DN. Vet dock att hon i tidigare svar sagt att hon ändå är emot detta nya sätt att uppvakta BRUDPAR.
  • Äldre 8 Jun 22:21
    #75
    Anonym (smäller av!) skrev 2010-06-08 21:53:50 följande:
    Önskelistor är lika jävliga de. Att öht diktera upp specifikt vad man vill ha är bara ofint. Det blir som beställningslistor. Heja friheten! Brukligt sa du? Möjligen vanligt, men inte brukligt. Knappast ngt Magdalena Ribbing förespråkar!

    En annan sak...  Det heter faktiskt BRUDPAR, inte "bröllopspar"!
    gissar att du även tycker det är ofint att lämna tillbaka/byta presenter? Stackarna som står där med 5 brödrostar...
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Anonym
    Äldre 8 Jun 22:25
    #76
    Anonym (smäller av!) skrev 2010-06-08 22:19:21 följande:
    Känner igen den frågan, läser bloggen på DN. Vet dock att hon i tidigare svar sagt att hon ändå är emot detta nya sätt att uppvakta BRUDPAR.
    Vad förespråkar du isdället? Att man kommer tomhänt till brölloppet? Att alla gör sitt eget race och ger en blomkruka från Ica Maxi till brudparet?

    Det handlar om att uttrycka sig lite fint och att självklart tacka för alla presenter även för blomkrukan för 49:50.
  • Oneesa­n
    Äldre 8 Jun 22:27
    #77

    Såg ett tips där en tjej gjort en bok som bröllopspresent. Den handlade om vart de skulle åka på semester och pengarna var inbakade i historian. "ska ni åka med bil?" överskrift, och sen hade hon ritat en bil med tiokronor som hjul. Båt, då hade hon vikt en båt av en hundring, ett flyg osv.

    En tjej på vårat bröllop gav oss 500 kr, men de var i 20-lappar som hon rullat ihop varje och knytit en rosett runt omkring.

    Summan spelar ingen roll och man kan vara väldigt kreativ. 


    Arigato
  • Anonym
    Äldre 9 Jun 14:22
    #78
    Anonym skrev 2010-06-08 21:09:20 följande:
    Nej det är det det är tvärtom väldigt brukligt nu för tiden då många gifter sig först när de redan har bildat hem och familj. Däremot kan man endast önska inte kräva men det är ofint tycker jag att ge bort en brödrost när bröllopsparet önskar sig en upplevelse.
    Om det är brukligt att önska sig pengar nu för tiden, så kan jag inte tolka det på annat sätt än att klasskillnaderna har ökat. Tror knappast att tiderna har förändrats så mycket att överklassen har börjat att önska sig pengar och deras giftasvanor tror jag inte är mer annorlunda än de så kallade lägre ståndens. Det är bara en dålig ursäkt för en pengainsamling.

    Om nu etikettsreglerna håller på att försvinna, så kan man snart klä sig som man vill också när man går på bröllop. Varför inte ta på sig sin bröllopsklänning nästa gång.. Glad
  • Anonym (smäll­er av!)
    Äldre 9 Jun 16:58
    #79
    Anonym skrev 2010-06-08 22:25:46 följande:
    Vad förespråkar du isdället? Att man kommer tomhänt till brölloppet? Att alla gör sitt eget race och ger en blomkruka från Ica Maxi till brudparet?

    Det handlar om att uttrycka sig lite fint och att självklart tacka för alla presenter även för blomkrukan för 49:50.
    Klart man inte kommer tomhänt! Vad är det för fel på en fin blomkruka? Klart att gästerna kan köra sitt race och ge vad de vill. Bröllopspresenter MÅSTE dessutom inte kosta en viss summa bara för att det är ett bröllop! Man ger den gåva som passar sin ekonomi. Vill man ge en fin kruka (vad nu det än blir för present) känns det säkert bättre att göra så än att ge 159, 50 i tior...
  • Anonym
    Äldre 9 Jun 17:07
    #80
    Anonym (smäller av!) skrev 2010-06-09 16:58:59 följande:
    Klart man inte kommer tomhänt! Vad är det för fel på en fin blomkruka? Klart att gästerna kan köra sitt race och ge vad de vill. Bröllopspresenter MÅSTE dessutom inte kosta en viss summa bara för att det är ett bröllop! Man ger den gåva som passar sin ekonomi. Vill man ge en fin kruka (vad nu det än blir för present) känns det säkert bättre att göra så än att ge 159, 50 i tior...
    Nej men vad pinsamt att tacka ja till ett bröllopp med middag och dans och dyka upp med en smörkniv. Snålt...
  • Anonym (smäll­er av!)
    Äldre 9 Jun 17:21
    #81
    Anonym skrev 2010-06-09 17:07:33 följande:
    Nej men vad pinsamt att tacka ja till ett bröllopp med middag och dans och dyka upp med en smörkniv. Snålt...
    Så din present ser du alltså som en betalning för en fest?? I så fall har du missförstått.
  • Anonym
    Äldre 9 Jun 17:25
    #82
    Anonym (smäller av!) skrev 2010-06-09 17:21:36 följande:
    Så din present ser du alltså som en betalning för en fest?? I så fall har du missförstått.
    Det hör väl till normalt socialt beteende att man ger en present anpassad efter tillfället och hur nära man känner den som firas. Du har nog missförstått om du tror att man inte behöver ha med sig en passande present när man är bjuden på ett stort firande. min egen åsikt är att allting har blivit för stort det är inte med bröllopp med kuvertavgift som kostar 500-1000 kr och bröllopp för vanliga löntagare ska kosta 50 000-100 000.
  • Anonym (smäll­er av!)
    Äldre 9 Jun 17:43
    #83
    Anonym skrev 2010-06-09 17:25:35 följande:
    Det hör väl till normalt socialt beteende att man ger en present anpassad efter tillfället och hur nära man känner den som firas. Du har nog missförstått om du tror att man inte behöver ha med sig en passande present när man är bjuden på ett stort firande. min egen åsikt är att allting har blivit för stort det är inte med bröllopp med kuvertavgift som kostar 500-1000 kr och bröllopp för vanliga löntagare ska kosta 50 000-100 000.
    Jag har aldrig sagt att man inte ska ta med en present det är normalt hyfs att göra det. Däremot avses inte att presentens värde ska motsvara festens dignitet. Vi ger samma summa oavsett om det är rterätters bröllopsmiddag på slott eller ett lugnt bröllop i trädgården.
  • Anonym
    Äldre 9 Jun 17:47
    #84
    Anonym (smäller av!) skrev 2010-06-09 17:43:36 följande:
    Jag har aldrig sagt att man inte ska ta med en present det är normalt hyfs att göra det. Däremot avses inte att presentens värde ska motsvara festens dignitet. Vi ger samma summa oavsett om det är rterätters bröllopsmiddag på slott eller ett lugnt bröllop i trädgården.
    Det skulle inte jag göra är man hembjuden på middag kan man ha sig en bukett blommor enligt Ribbing behöver man inte ha med sig någonting om man bjuder igen, till bröllopp tycker jag det är alldelles för futtigt  att ge något för 50 kr och ger ett snålt intryck.
  • Anonym (smäll­er av!)
    Äldre 9 Jun 18:05
    #85
    Anonym skrev 2010-06-09 17:47:29 följande:
    Det skulle inte jag göra är man hembjuden på middag kan man ha sig en bukett blommor enligt Ribbing behöver man inte ha med sig någonting om man bjuder igen, till bröllopp tycker jag det är alldelles för futtigt  att ge något för 50 kr och ger ett snålt intryck.
    Och hur vet mottagarna presentens värde...?
  • Anonym
    Äldre 9 Jun 18:09
    #86
    Anonym (smäller av!) skrev 2010-06-09 18:05:14 följande:
    Och hur vet mottagarna presentens värde...?
    Vad tror man om sina vänner? Det är klart att vuxna, normalbegåvade kan uppskatta ett ungefärligt värde Har du trott motsatsen ända fram till nu?

    Det är som snåljåpen i solsidan som tror att salta pinnar kostar lika mycket som groggen.
  • Anonym (smäll­er av!)
    Äldre 9 Jun 23:35
    #87
    Anonym skrev 2010-06-09 18:09:45 följande:
    Vad tror man om sina vänner? Det är klart att vuxna, normalbegåvade kan uppskatta ett ungefärligt värde Har du trott motsatsen ända fram till nu?

    Det är som snåljåpen i solsidan som tror att salta pinnar kostar lika mycket som groggen.
    Varför så raljant? Är man mer fin om man köper dyra bröllopspresenter? I vår familj räcker 300-500 kr, oavsett festnivå.
Svar på tråden Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?