• baghee­ragirl
    Äldre 8 Jun 19:10
    24239 visningar
    19 svar
    19
    24239

    Hitta mina rötter i srilanka

    hejsan !
    är en adoperad tjej på 29 år som till vintern ska åka tillbaka till srilanka på semester. Jag vill gärna försöka hitta min biologiska mamma och skulle vilja ha tips och råd av er som varit där och hittat era rötter. hur gick ni til väga? Känner ni någon som kan vara min guide och hjälpa mig i srilanka? Även tips på bra orter och ställen att bo på under vistelsen där. ni får gärna berätta om mötet med era biologiska föräldrar/förälder.

    Malin

  • Svar på tråden Hitta mina rötter i srilanka
  • 7470
    Äldre 6 Jul 22:11
    #1

    Hej.
    Vad kul att du ska åka dit!
    Jag är också adopterad ifrån Sri Lanka och jag undrar över samma saker som du.
    Min biologiska mamma heter/hette Malini Perera. (Jag vet, vanligt namn men ibland är världen liten =)

    Hoppas att nån mer svarar!

    En till Malin

  • Äldre 3 Aug 20:44
    #2

    Vad kul att "träffa" andra adopterde från Sri Lanka. Jag är också 29 år och har tankar på att åka dit. Mest för att se vart jag kommer ifrån och även att min son får se vad han och jag har för ursprung. Har ingen tanke på att söka upp mina biologiska föräldrar då kort på dem räcker för mig. Tyvärr svarade jag inte på dina frågor..men tycket det var roligt att det finns fler som jag.

  • Äldre 4 Aug 09:29
    #3

    Hej,

    Vill bara tipsa om en artikel jag läste i Aftonbladet igår angående att hitta sina rötter i Sri Lanka:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7566267.ab

  • blomma­n81
    Äldre 7 Aug 18:21
    #4

    Hej! jag ska också till Sri Lanka i början av nästa år Håller på att börja min sökning av mina rötter nu. Vi kanske kan hjälpa varandra?

    MVH

    Daniel

  • blomma­n81
    Äldre 8 Aug 09:12
    #5

    Hej! när ska du till Sri Lanka?

    MVH

    Daniel

  • anders­son347
    Äldre 23 Aug 21:14
    #6

    Hej, jag fick en bra länk på söka rötter http://sladopterad.wordpress.com/

    o så har jag en bra Facebook grupp
    för er som har mixbarn Sverige/Sri Lanka och den heter

     " We are Swe Lankan´s"

    så adda den så får ni inträde efter granskning. mvh Hanna

  • Äldre 6 Jun 01:29
    #7
    7470 skrev 2010-07-06 22:11:48 följande:
    Hej.
    Vad kul att du ska åka dit!
    Jag är också adopterad ifrån Sri Lanka och jag undrar över samma saker som du.
    Min biologiska mamma heter/hette Malini Perera. (Jag vet, vanligt namn men ibland är världen liten =)

    Hoppas att nån mer svarar!

    En till Malin
    Hej Malin !

    Jag undrar hur det har gått för dig ? Min pojkvän är ifrån sri lanka också och är adopterad och jag försöker att hjälpa han med att hitta sin biologiska mamma, jag har gammal adress,namn,efternamn och massa annat och hon heter också malini ,hehe ;) .. Jag undrar ifall du vet hur man går till väga något ännu ?

    hör gärna av dig
  • Äldre 6 Jun 01:31
    #8

    Hej !!

    Hur har det gått för er att hitta era biologiska föräldrar ? Min pojkän vill också söka hans biologiska mamma då han kommer ifrån sri lanka också och jag har all fakta om henne när hon lämna bort han på barnhemmet i sri lanka och nu försöker jag hjälpa han men behöver gärna tips och råd om hur man går till väga. Hör gärna av er

  • Äldre 6 Jun 11:24
    #9

    Hej!

    Jag varit tbx 6 ggr,senast nov förra året och har nära kontakt m min bio.fam,
    Vill du veta mer så inboxa mej, har mkt kontakter i srilanka. Lämnar dock inte ut ngt här.

  • Champi­ka
    Äldre 26 Jul 13:10
    #10

    Hej!

    Jag är adopterad ifrån Sri Lanka. Jag hittade min biologiska familj för 17 år sedan och har sedan dess haft god kontakt med dem. På Sri Lanka sparas alla papper länge och det är inte speciellt svårt att ta reda på ens biologiska föräldrar om m an vill. Tro inte på alla tv program, om hur svårt och k omplicerat det är.....(de gör tv).

    Däremot så är det andra saker som är viktiga att tänka på om du bestämmer dig för att söka ditt ursprung. Jag har 17 års erfarenhet, både god och saker som jag nu kan se att jag själv borde ha tänkt på.

    Jag åker till Sri Lanka varje år och har goda kontakter och vet hur man tar sig fram i ett land där kulturen inte är som vår svenska. Man får inte vara blåögd och naiv....

    Ni som vill, får gärna mejla och fråga meeer.....champika15@hotmail.com

  • Äldre 26 Jul 18:01
    #11

    Det finns en nystartad grupp i sri lanka där de hjälper med volontärers hjälp att söka efter bioföräldrar. De görs kostnadsfritt och nu sist hade jag hjälp utav dem pgr av att jag reste själv och inte hade tillgång till tolk. Då skicka de en advokat som arb som volontär och åkte med till djungeln :)
    Jag kan kolla upp mailadressen. Det är allra enklast att gå igenom dem skulle jag tro.
    Och resa i Sri lanka är ngt av det enklaste du kan göra :) Det är enkelt folk och alla är hjälpsamma. De flesta i alla fall ;)

  • Äldre 5 Apr 00:16
    #12

    Hej!

    Jag har fått nedanstående mail från en buddhistmunk på Sri Lanka.

    Om ni har någon aning, maila mig så kan vi kolla vidare. Jag har mer info, men kan inte publicera namn osv här.

    Med vänliga hälsningar,

    Gustaf

    "Dear Sir,

    I am Sri Lankan Buddhist priest and teacher in the profession. I am writing to you on behalf of the Khettarama Social Service Foundation. We are a non-government organization in Sri Lanka, focused on helping people in the local community.

    I write to you because we have been contacted by one Sri Lankan lady, who due to poverty and unfortunate circumstances gave her daughter up for adoption 28 years ago. Shewas adopted by Swedish parents on July 18,1985.

    In May 2007 the daughter came to Sri Lanka, looking for her birth-mother. Unfortunately, the mother had moved, and the daughter was unable to find her.

    But recently the mother visited the place she used to live, and learned about her daughter visiting. She then contacted us, seeking help to contact her daughter.

    The mother assures us that she is not asking for money, or for her daughter to care for her. She just wants to know that her daughter is well, and if possible to see her one more time.

    As our foundation is an NGO seeking to help poor people, we do not charge anything from the mother, nor will we ask anything from the daughter, should contact be established.

    If possible we would liketo ask for your assistance in establishing contact between the two parties.

    As the daughter has already been to Sri Lanka searching for her biological mother, we believe contact is in the interest of both parties. But of course the ultimate decision to establish contact or not lies with the daughter.

    Unfortunately, not much information remains in Sri Lanka, partly because of the civil war that only ended 4 years ago. But we do have the last name of the parents, and their address at the time of the adoption. Also we know that the daughter?s Sri Lankan name was K------ G------, and that she was born on August -, 198-.

    If there is anything you can do to help contact the daughter, we would be most grateful.

    Most sincerely,

    Rev.Meewellawe Dhammananda thero in Sri Lanka."

  • Äldre 6 May 22:57
    #13

    Det finns en org. som heter bioparentslocate, kanske värt o kolla in deras hemsida. Det finns många lankeser som vill erbjuda hjälp i sökandet (vissa av omtanke men tyvär oxå många pga pengar som inte tar hänsyn till etik/moral i sökandet) så se till att det är ngn med kunskap eller erfarenhet som hjälper till. Var beredd på en känslomässig ber-och dalbana... Lycka till!

  • Äldre 19 Feb 15:37
    #14

    Hej jag vill verkligen söka upp min biologiska mamma innan det är för sent. Jag är adopterad ifrån srilanka och är snart 31år. Behöver all hjälp och tips jag kan få! Hör av er till mig om ni kan hjälpa mig, vore tacksam :)

  • Äldre 14 Aug 14:50
    #15
    -1

    hej jag är från Srilanka .Bor i Sverige .VI åker stort sett varje år dit,kanske jag kan hjälpa dig. om du är intresserde ring gärna till mig tel 073082319 Manel Nyberg

  • Äldre 20 Jan 21:02
    #16

    Jag är adopterad från Sri Lanka och kom hit bara 6 mån gamla och året var 1975. Jag är nyfiken på mina rötter och behöver hjälp o tips vart Jag ska vända mig. Hoppas på svar!

    Mvh

    Fredde

  • Äldre 19 Mar 18:14
    #17

    Hejsan alla som söker sina rötter i srilanka.

    Jag har varit i srilanka ett flertal gånger nu..

    Jag sökte rätt på min mamma ock 3 systrar..

    En adopterad syster.ock faster..

    Hitta även min brors familj i srilanka. .

    Hjälpte en kompis att hitta hans familj.

    Hittade niel Silva som adopterade nog dom flesta barnen från srilanka. .

    Jag kan nog ge en del tips

    Så ta kontakt med mig på fb

    Tomas melgaard 0737526259

  • Äldre 19 Dec 21:43
    #18

    Försökte hitta din fb gruppen men tyvärr hittades ej. Kan du lägga Till mg på Facebook Anuradha Juwana

  • Sun 13 Jun 2021 22:31
    #19

    Hej. Jag är adopterad från sri Lanka. Jag blev adopterad ifrån ett barnhem i colombo 1991

    Jag var 4 månader enligt berättelsen mina adoptivföräldrar fick var att polo hittade mig på gatan i sri Lanka skjutsade mig till ett barnhem o där blev ja adopterad ifrån

    Jag har bara mitt singalesiska namn så då angatligen personalen på barnhemmet gav mig

    Då de namnet inte gett någonting alls jag va på semester i sri Lanka 2010 - 2011

    O försökte hitta barnhemmet men då va de omgjort till en förskola så de va ingen där som ens visste att de va ett barnhem innan.

    Då ja inte har några papper alls så gjorde jag ett dna test via my heritage men inga matchningar än fick reda på de idag ä decnöfom8som vet hur ja kan gå tillväga för att hitta eller leta vidare efter mina rötter om ja har något syskon någon biologisk pappa eller pappa osv. Tacksam för all hjälp.

    Ja finns i Norrköping pratar gärna vidare om någon vill via Skype telefon eller mejl.

    Hade bäst.

Svar på tråden Hitta mina rötter i srilanka