• Nathie
    Äldre 10 Jun 19:31
    46972 visningar
    11 svar
    11
    46972

    Vår hund andas väldigt intensivt.

    hej.

    Har nyss blivit hundägare. En liten Cocker Spaniel 12 veckor gammal.
    Han är så otroligt lycklig och glad kille. Han älskar och gå ut o busa.
    Fiftar massor med svansen. Han älskar vår soffa, där han vilar och sover på dagarna.
    Han äter upp all sin mat i rätta portioner.
    Men som ny hundägare så undrar man ju en del.
    En fråga som ständigt gäckar, och som vi forskat på nätet, är frågan om andning.

    Han andas verkligen jätte intensivt, nästan hyperventilerar.
    Så fort han börjar bli trött lr bara vilar så börjar han andas så otroligt snabbt.
    Han somnar in i det.

    Vi vet att allt är en stor omställning för han. Med nya lukter, ny boyta och finna ny trygghet.
    Han har alltid tillgång till färskt kallt vatten, så det kan inte vara att han e törstig.

    Kan det vara något annat, är det någon som känner igen sig??

  • Svar på tråden Vår hund andas väldigt intensivt.
  • hmcc
    Äldre 10 Jun 20:23
    #1

    Be någon titta på honom(uppfödaren tex), kanske är det normalt bara det att ni är ovana eller så är han sjuk och då bör en veterinär titta på honom.

  • Kinya
    Äldre 10 Jun 20:26
    #2

    Fanns det en godkänd och aktuell (inte äldre än 7 dagar om jag inte minns fel) veterinärbesiktning när ni köpte honom?

    Kontakta en veterinär och be honom/henne kolla på hunden och lyssna på hjärta och lungor.

  • Nathie
    Äldre 10 Jun 21:10
    #3

    Han är veterinärbesiktad i tisdags nu är han lugnare men man blir lite orolig, det kommer och går antar det är väldigt nytt för honom.

  • sternu­m
    Äldre 10 Jun 23:04
    #4

    Det finns bara en sak att göra: kontakta veterinär. Händer det något med andningen blir det väldigt akut och veterinärmottagningarna har ofta åt helvete dåliga öppettider (jag bor exempelvis i växjö och när min förra hund som hade vätska lungorna fick andningsproblem fick vi åka till kalmar när det hände något nattetid, 2 h resväg grrrrrrrr! Men det kan vi ta i en annan diskussion). Sök hjälp medan ni själva kan välja när ni ska åka in med honom.

    Nu är det ju inte säkert att det är något allvarligt, men om det skulle vara det, så kan det bli plågsamt både för hunden och för dig (i den bemärkelsen att man känner sig skyldig för att man inte sökte vård tidigare och att det jävligt jobbigt att se en hund med allvarliga andningssvårigheter). Har för mig att valpar generellt sett har högre andningsfrekvens än äldre hundar, men den ska ju inte skifta när hunden ligger och vilar.

  • sternu­m
    Äldre 10 Jun 23:05
    #5

    Och förresten, sök specifikt för andningen och inte för en generell valpbesiktning.

  • Äldre 10 Jun 23:12
    #6

    Nu vet jag ju inte om eran hund andas så för att han är aktiv el något annat men våran gamla familje hund började flämta väldigt mycket (han var en leonberger och nyss fyllde 4 år) och vi tog han till vetrinären och där kunde de konstatera på en gång att han hade ett förstorat hjärta.

    2 veckor senare somnade han in på vårat köksgolv i våra armar men då sa vetrinären att man alltid ska ta kontakt med vetrinären när det gäller andningen eftersom det ofta kan kollas upp snabbt av ett lyssna och känna.....

    Men det behöver ABSOLUT INTE vara så på eran lilla ulltuss hemma :) ville bara poängtera att ring en extra gång än en gång för lite så att säga :)

  • Äldre 10 Jun 23:13
    #7

    Nu vet jag ju inte hur häftigt han andas eran valp.

    Jag har 2 hundar här hemma en på 5 och en på 2 år. Och hanen som är 2 var väldigt lättstressad som valp och andades ofta lite fortare än normalt. Ofta var han så uppe i varv när han somnade, men andningen lugnade ner sig ju längre han sov. Och vissa hundar är käsnliga för värmen särskilt valpar och kan reagera på den.
    Sen andas valpar oftat häftigare än vad en vuxen hund gör.

    Är allmänrtillståndet bra och han äter och verkar pigg så är det nog inget att vara orolig för. I vissa fall när hundar lätt blir anfådda kan man misstänka blåsljud på hjärtat men det hade i så fall framkommit under veterinär besiktningen, då det är ett av det viktigaste man kollar då.

    men det är väldigt vanligt att valpar somnar när dom fortfarande är uppe i varv så tror inte att det är någon fara

  • sternu­m
    Äldre 10 Jun 23:35
    #8
    Snäckan84 skrev 2010-06-10 23:12:00 följande:
    Nu vet jag ju inte om eran hund andas så för att han är aktiv el något annat men våran gamla familje hund började flämta väldigt mycket (han var en leonberger och nyss fyllde 4 år) och vi tog han till vetrinären och där kunde de konstatera på en gång att han hade ett förstorat hjärta.

    2 veckor senare somnade han in på vårat köksgolv i våra armar men då sa vetrinären att man alltid ska ta kontakt med vetrinären när det gäller andningen eftersom det ofta kan kollas upp snabbt av ett lyssna och känna.....

    Men det behöver ABSOLUT INTE vara så på eran lilla ulltuss hemma :) ville bara poängtera att ring en extra gång än en gång för lite så att säga :)
    Min förra hund hade också hjärtproblem (mistralisklaffen slöt inte tätt). En följd av detta (symtom) var vätska i lungorna. Genom medicinering kunde hon leva ett bra liv fram till en viss punkt då det bästa var att ta bort henne.
  • Äldre 27 Sep 22:02
    #9

    jag har just nu min egen hund i famnen som andas fort in fort ut och med andnings mellarum på en sekund. och själv är jag orolig over detta då min hund inte har kunnat öppna ögonen helt under hela denna dagen. och  att hon värkar ha ont i halsen då hon gnäller till på en viss punkt.  där det är som en "knöl" hon var likadan i för går. :s eftersom jag inte har ett konto här. men att det låter som om ni värkar ha lite koll om hundar här så frågar jag på denna tråden. kan min hund ha en tumar vi luft strupen /halsen? och det kräver väl en operation? och om det är för allvarligt går hon att rädda då? (ifall om det skulle vara så att det är en tumör vid strupen!)

    obs: hon är tik, två år, shih tzu blandat med cotton de tulear. äter uniefär  normalt med mat. (eftersom hon är väldigt kräsen av sig)

  • Äldre 28 Sep 06:49
    #10
    berlusque skrev 2013-09-27 22:02:11 följande:

    jag har just nu min egen hund i famnen som andas fort in fort ut och med andnings mellarum på en sekund. och själv är jag orolig over detta då min hund inte har kunnat öppna ögonen helt under hela denna dagen. och  att hon värkar ha ont i halsen då hon gnäller till på en viss punkt.  där det är som en "knöl" hon var likadan i för går. :s eftersom jag inte har ett konto här. men att det låter som om ni värkar ha lite koll om hundar här så frågar jag på denna tråden. kan min hund ha en tumar vi luft strupen /halsen? och det kräver väl en operation? och om det är för allvarligt går hon att rädda då? (ifall om det skulle vara så att det är en tumör vid strupen!)

    obs: hon är tik, två år, shih tzu blandat med cotton de tulear. äter uniefär  normalt med mat. (eftersom hon är väldigt kräsen av sig)


    Åk omgående till veterinären eftersom flämtar,har ont och har varit så i flera dagar!!
    Orsaken spelar ju ingen roll nu utan se till att din hund får vård! 
  • Äldre 28 Sep 07:07
    #11

    Tycker du ska ringa in till vet. boka en tid för att vara på den säkra sidan.

    Vår äldsta hund ( har 3)

    Andades tungt och började plötsligt snarka väldigt högt när hon var 10-11 månader.

    Efter 2 dagar tog vi in henne och krävde en undersökning ( ingen tog oss på allvar ;( )

    Tillslut visade det sig att hon blivit "förkyld" och fick antibiotika för att senare komma tillbaka.

    De misstänkte att hennes halsmandlar var förstora, att det kan bli så på små hundar ( hon är chihuahua/pappillion)

    Vi hade tur som slapp operera henne då hon blev bra efter det men tycker att du ska ta andningsproblem på allvar!

    Om våra hundar skulle hålla på och flämta i några timmar utan anledning ( menar inte då häftig lek) skulle jag ringa direkt.

    Är lite av en kycklingmamma men bättre att vara på den säkra sidan.

    Lycka till TS.

Svar på tråden Vår hund andas väldigt intensivt.