• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • k girl
    Mariohn skrev 2010-08-11 19:53:00 följande:
    Du kan ha det här hos mig
    Jag tror det passar bättre här.
    Men vad gör man som julälskare när man inte ser fram emot julen?
    Jag såg verkligen fram emot julen i år när sonen kommer att vara dryga året... Men det gick ju åt skogen. Antingen får vi fira jul med karln som fick mig att känna mig ovälkommen i några års tid - han grattade inte ens när jag blivit mamma - eller också med den psykiskt sjuka kvinnan som riskerade min sons hälsa och sen skrek att vi var psyksjuka och behövde hjälp och att vi skulle "passa oss" när vi tog honom ifrån henne. *suck* Helst skulle jag bara vilja fira med vår lilla familj... själva.
  • Mariohn
    k girl skrev 2010-08-11 20:01:02 följande:
    Jag tror det passar bättre här.
    Men vad gör man som julälskare när man inte ser fram emot julen?
    Jag såg verkligen fram emot julen i år när sonen kommer att vara dryga året... Men det gick ju åt skogen. Antingen får vi fira jul med karln som fick mig att känna mig ovälkommen i några års tid - han grattade inte ens när jag blivit mamma - eller också med den psykiskt sjuka kvinnan som riskerade min sons hälsa och sen skrek att vi var psyksjuka och behövde hjälp och att vi skulle "passa oss" när vi tog honom ifrån henne. *suck* Helst skulle jag bara vilja fira med vår lilla familj... själva.
    Åh men nej :-/  Varför kan ni inte fira själva?  Vad är det för läskiga människor som gjort på det viset? 
  • k girl

    Bästa julfilmen: ett päron till farsa.Påminner om vår familj.

  • Mariohn
    k girl skrev 2010-08-11 21:49:05 följande:
    Bästa julfilmen: ett päron till farsa.Påminner om vår familj.
    Yes den är obligatorisk. De visade den på TV för ett tag sedan. Mitt i sommaren. Jag vägrade se den!! 
  • sassus
    k girl skrev 2010-08-11 21:49:05 följande:
    Bästa julfilmen: ett päron till farsa.Påminner om vår familj.
    Den är såå rolig. Verkar inte va så många andra som fattar det
  • Frökenolson
    k girl skrev 2010-08-11 21:49:05 följande:
    Bästa julfilmen: ett päron till farsa.Påminner om vår familj.
    jash såg den igår ;)
  • Squirrel Nutkin

    Igår lämnade jag in ledighetsansökan till chefen för perisoden 22 december till 2 januari. Sambon har redan fått sin ansökan beviljad. Vi planerar en jul- och nyårsresa till Hong Kong! (Tror jag nämnde det i mitt förra inlägg) Jag tycker ju att när ledighetsansökan lämnas in så pass tidigt borde det inte vara några problem att hitta en vikarie. Detta blir första julen utomlands så det ska bli så kul att köpa norskt julpynt och norska julklappar till familjen i Sverige och får jag ledigt vill jag minsann ha en mini-julafton innan vi reser!

    Jag slänger in ett tips för julklappsinköpen, überhäftiga presentkort från Live It.


    Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!