• Anonyh­m
    Äldre 18 Jun 09:46
    1856253 visningar
    18216 svar
    +7
    18216
    1856253

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Mad as snow
    Äldre 18 Aug 11:13

    Jag vet inte om detta är tabu att fråga i en sådan här tråd: men är det någon som vet hur man kan få tag i en stor och fin plastgran?

    Förra julen bestämde jag att det var sista gången jag släpar hem en gigantisk gran och pyntar, för att sedan försöka få ut skiten tre veckor senare medan det sprutar barr åt alla håll. Jag hittar barr fortfarande lite överallt. Mina grannar hittar barr inne hos sig, från min gran.

    Tänker att om man hittar en riktigt snygg plastgran och bara öser julsaker över den så kanske det blir ok? Någon som vet? Nej?


    Ja, det är ett påhopp.
  • Äldre 18 Aug 11:19
    carro 81 skrev 2010-08-16 23:19:41 följande:
    Har inte hunnit kolla här inne så mycket för jag planerar äldsta sonens födelsedag för fullt men hittade en julsida när jag letade recept nu ikväll och tänkte jag skulle dela med mig. www.juligen.se/
    Tack
  • Äldre 18 Aug 11:22
    Mad as snow skrev 2010-08-18 11:13:01 följande:
    Jag vet inte om detta är tabu att fråga i en sådan här tråd: men är det någon som vet hur man kan få tag i en stor och fin plastgran?

    Förra julen bestämde jag att det var sista gången jag släpar hem en gigantisk gran och pyntar, för att sedan försöka få ut skiten tre veckor senare medan det sprutar barr åt alla håll. Jag hittar barr fortfarande lite överallt. Mina grannar hittar barr inne hos sig, från min gran.

    Tänker att om man hittar en riktigt snygg plastgran och bara öser julsaker över den så kanske det blir ok? Någon som vet? Nej?
    Hahahaha :´)  Du barrar madass!!  Nej det är klart att det inte är tabu med plastgran. Bara den inte är rosa Här i skåne har vi vellingeblomman. De har världens finaste och största julutställning. En tomteby på 2 km och på vägen cyklar tomtar i taket, åker kälkar och skridskor vid sidorna, det står levande åsnor och får och fullstora krubbor överallt. Helt jävla underbart. Ehm...vad jag försöker säga är att du ska kolla din närmsta stora trädgårds/blomsterbutik. De brukar ha naturtrogna och fina plastgranar  
  • Squirr­el Nutkin
    Äldre 18 Aug 12:10
    Mad as snow skrev 2010-08-18 11:13:01 följande:
    Jag vet inte om detta är tabu att fråga i en sådan här tråd: men är det någon som vet hur man kan få tag i en stor och fin plastgran?

    Förra julen bestämde jag att det var sista gången jag släpar hem en gigantisk gran och pyntar, för att sedan försöka få ut skiten tre veckor senare medan det sprutar barr åt alla håll. Jag hittar barr fortfarande lite överallt. Mina grannar hittar barr inne hos sig, från min gran.

    Tänker att om man hittar en riktigt snygg plastgran och bara öser julsaker över den så kanske det blir ok? Någon som vet? Nej?
    Rusta har plastgranar, men jag tror att de är finare om du köper från någon trägårdsbutik.
    Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • sassus
    Äldre 18 Aug 12:34
    Squirrel Nutkin skrev 2010-08-18 11:08:46 följande:
    Sassus, när jag bodde hemma hos mina föräldrar satte vi alltid upp granen på kvällen den 23:e. Julpyntet hade ju så klart kommit upp tidigare med början på första advent. Efter att jag flyttade hemifrån fortsatte jag med dessa traditioner. Tycker fortfarande det är så himla mysigt att sätta fram granen, pynta den och lägga fram alla klapparna där på kvällen innan dopparedagen. I år blir det lite annorlunda dock eftersom min ledighetsansökan godkändes och sambon och jag därmed kommer fira jul (och nyår) i Hong Kong.

    Åhh Jotex hade jag ju helt glömt ju! Måste genast in på deras hemsida och kolla om de skickar till Norge! Jag tycker de har så fina jultyger och julsaker.
    Hm.. Kanske ska göra det kvällen innan ändå... Det är som du skriver väldigt mysigt att ställa fram den och lägga alla julklappar under kvällen före dopparedan. Fast i år blir det inte så mycket julklappar att lägga under... Kommer fira jul med min mamma och bror med familj innan jul, och själva julen firas med sambons familj. Och de är inte så mycket för julklappar. Fast dottern ska få massa julklappar, så ett litet berg blir det non iaf under granen
  • Äldre 18 Aug 13:35
    Squirrel Nutkin skrev 2010-08-18 11:08:46 följande:
    Sassus, när jag bodde hemma hos mina föräldrar satte vi alltid upp granen på kvällen den 23:e. Julpyntet hade ju så klart kommit upp tidigare med början på första advent. Efter att jag flyttade hemifrån fortsatte jag med dessa traditioner. Tycker fortfarande det är så himla mysigt att sätta fram granen, pynta den och lägga fram alla klapparna där på kvällen innan dopparedagen. I år blir det lite annorlunda dock eftersom min ledighetsansökan godkändes och sambon och jag därmed kommer fira jul (och nyår) i Hong Kong.

    Åhh Jotex hade jag ju helt glömt ju! Måste genast in på deras hemsida och kolla om de skickar till Norge! Jag tycker de har så fina jultyger och julsaker.
    Samma här!
    Jag håller också på den traditionen, jag klär granen när skinkan är i ugnen! Tycker det är jättemysigt, ibalnd funderar jag på om man skulle klä den tidigare för att njuta me, men nä, JAG ÄLSKAR TRADITIONER! =)

    Jag har en lite fråga/undersökning till er:
    När slutade man egentligen dansa runt granen?som barn gjorde vi det, och jag minns det som jättekul, varför gör man inte det längre?
    Hur många av er dansar runt granen?

    Många stora frågor så här tätt inpå julen Flört
  • Äldre 18 Aug 14:39
    Frökenolson skrev 2010-08-18 13:35:49 följande:
    Samma här!
    Jag håller också på den traditionen, jag klär granen när skinkan är i ugnen! Tycker det är jättemysigt, ibalnd funderar jag på om man skulle klä den tidigare för att njuta me, men nä, JAG ÄLSKAR TRADITIONER! =)

    Jag har en lite fråga/undersökning till er:
    När slutade man egentligen dansa runt granen?som barn gjorde vi det, och jag minns det som jättekul, varför gör man inte det längre?
    Hur många av er dansar runt granen?

    Många stora frågor så här tätt inpå julen Flört
    Haha jag har också undrat!!! Vår gran står i ett hörn. Får dansa fram och tillbaka. 
  • Äldre 18 Aug 14:40

    Granen ska upp kvällen innan, allt annat är fusk!

    /Rabiat traditionalist


  • Äldre 18 Aug 14:41
    Mariohn skrev 2010-08-18 14:39:07 följande:
    Haha jag har också undrat!!! Vår gran står i ett hörn. Får dansa fram och tillbaka. 
    Vi har flera granar, men den största står mot väggen, oftast inte i ett hörn, men man kan ju flytta ut den... det gjorde vi förr... skall nog kolla med m;)in ömma moder varför vi slutade...
  • Äldre 18 Aug 14:45
    Bonanza skrev 2010-08-18 14:40:32 följande:
    Granen ska upp kvällen innan, allt annat är fusk!

    /Rabiat traditionalist
    Men då missar man ju hela julmyset med att sitta bredvid granen sena kvällar och lacka och rimma och stapla klappar i bara julgransbelysningsljuset
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!