• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Miot

    Jag börjar längta som en tok nu! Speciellt när det är sånt här regnväder ute.

    Har faktiskt redan börjat funderat på julklappar. har man 3 ungar + massa andra som ska ha julklappar så kanske det är smart. Brukar alltid vara ute dagen innan och köpa annars, inte bra!
    Sen har vi ju en såndär paketkalender till ungarna som det ska hänga en massa småskit i =).

    När brukar ni börja handla julklappar?


  • Muuulin
    Miot skrev 2010-08-24 15:01:37 följande:
    Jag börjar längta som en tok nu! Speciellt när det är sånt här regnväder ute.

    Har faktiskt redan börjat funderat på julklappar. har man 3 ungar + massa andra som ska ha julklappar så kanske det är smart. Brukar alltid vara ute dagen innan och köpa annars, inte bra!
    Sen har vi ju en såndär paketkalender till ungarna som det ska hänga en massa småskit i =).

    När brukar ni börja handla julklappar?
    Jag har dragit igång redan nu att fundera på julklappar, och tänkte börja köpa vid nästa löning.
    Hatar att bege mig ut i julruschen å stresshandla. Utan hela december vill jag bara njuta av julmyset ;D

    Men det står still i skallen. Så svårt att veta vad man ska köpa..
  • HonSomHarDetLångaStörigaNicket

    Jag kände helt klart av lite julkänsla i helgen drack då glögg och åt pepparkakor med ädelost


  • Squirrel Nutkin

    Åhh det är så jäkla gott med ädelost på pepparkakorna! På tal om hur man brukar fira jul så är jag uppväxt med att vi äter risgrynsgröt och skinkmacka till frukost kanske runt 9-tiden efterföljt av varsin julklapp, sen blev det lite promenad, mys och kyrkogårdsbesök fram till Kalle Anka klockan tre och därefter blev det julbord . Julklapparna öppnade vi efter att vi sett Karl Bertil Johnssons jul på tv. Julklapparna börjar jag alltid köpa redan i augusti, det blir så mycket lättare att ha råd med dem då! Glad

    Förresten, fyra månader kvar till julafton idag!!


    Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • Mad as snow

    Julklappar har vi dragit ned på rejält de senaste åren, vi satsar mer på barnen. Sedan ger jag och min man varandra såklart, men det är ändå inte den där julklappshetsen som tidigare då man lade flera tusen på julklappar. Men nu drar jag och mor och syster till London över Lucia och då blir det nog lite mer julklappsköp ändå. Det blir nog fina grejer det. 



     
    Ja, det är ett påhopp.
  • HonSomHarDetLångaStörigaNicket
    Squirrel Nutkin skrev 2010-08-24 17:37:11 följande:
    Åhh det är så jäkla gott med ädelost på pepparkakorna! På tal om hur man brukar fira jul så är jag uppväxt med att vi äter risgrynsgröt och skinkmacka till frukost kanske runt 9-tiden efterföljt av varsin julklapp, sen blev det lite promenad, mys och kyrkogårdsbesök fram till Kalle Anka klockan tre och därefter blev det julbord . Julklapparna öppnade vi efter att vi sett Karl Bertil Johnssons jul på tv. Julklapparna börjar jag alltid köpa redan i augusti, det blir så mycket lättare att ha råd med dem då! Glad

    Förresten, fyra månader kvar till julafton idag!!
    Väldigt fiffigt att börja på i tid. Förr var jag duktig på det men nu kan jag inte hålla mig. Har jag hittat nått jag vet att karln kommer älska så är det så att jag hoppar runt med paketet nån månad i förväg tills han inte kan hålla sig .
    Jag älskar paket! Älskar att få men ännu mera att ge brukar göra ett berg av de jag köper och låta de ligga synligt framme för karln att beskåda. Typ hälften brukar vara kvar tills julaftonDrömmerSkäms
  • 6barnsmamman

    Kastar mig in här.... Tänkte börja köpa nu när lönen kommer, men så har jag ju 6 barn o köpa till.....Skrattande

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!