• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • lokisse
    Mad as snow skrev 2010-08-24 19:08:36 följande:
    Julklappar har vi dragit ned på rejält de senaste åren, vi satsar mer på barnen. Sedan ger jag och min man varandra såklart, men det är ändå inte den där julklappshetsen som tidigare då man lade flera tusen på julklappar. Men nu drar jag och mor och syster till London över Lucia och då blir det nog lite mer julklappsköp ändå. Det blir nog fina grejer det. 


     
    fy faro vad sotis jag blir jag älskar london före jul!
    missa inte att ga in pa harolds jugranskulle avdelning! helt hysteriskt!
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Mariohn

    Riktigt kallt i södra skåne nu! Det måste vara någon form av rekord. Senaste åren har det ju varit sommarklädsel som funkat ända in i oktober. Nu var jag tvungen att ha kofta när jag var ute  

  • Mad as snow
    lokisse skrev 2010-08-25 10:11:24 följande:
    fy faro vad sotis jag blir jag älskar london före jul!
    missa inte att ga in pa harolds jugranskulle avdelning! helt hysteriskt!
    Carolaj83 skrev 2010-08-25 20:24:47 följande:
    Mad as snow-gud vad mysigt det lät
    Ja, det blir nog bra. Bara vi tjejer också för en gångs skull (trött på gubbjävlarna), bara knalla runt och titta på glittret överallt. Iiiip!!
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mariohn
    Mad as snow skrev 2010-08-25 20:30:52 följande:
    Carolaj83 skrev 2010-08-25 20:24:47 följande:
    Mad as snow-gud vad mysigt det lät
    Ja, det blir nog bra. Bara vi tjejer också för en gångs skull (trött på gubbjävlarna), bara knalla runt och titta på glittret överallt. Iiiip!!
    Stormvarning för glitterattack!  Råkade köpa för mycket saker med glitter ett år och JÄVLAR vad jag fick ångra det. Vi hade glitter på kinderna, i håret, på golvet, i arslet (förmodligen)... Man ska akta sig! (även om jag fattade att det inte var det du menade
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-08-25 20:38:54 följande:
    Stormvarning för glitterattack!  Råkade köpa för mycket saker med glitter ett år och JÄVLAR vad jag fick ångra det. Vi hade glitter på kinderna, i håret, på golvet, i arslet (förmodligen)... Man ska akta sig! (även om jag fattade att det inte var det du menade
    Ha! Jag tar till mig det du säger och ska vara mycket mer vaksam på det här med glitter, jag lovar.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Arentorpbebis

    åhhh de verkligen kliar i fingrarna på mig!! Vill börja pynta å stor julstäda å hänga upp mina julgardiner å stjärnor å alla ljusstakar å tomtar! och sen sitta ner i soffan med kall julmust å clementiner och bara suga in julkänslan! Misströsta inte!! Det är snart september, tiden går fort!!!

  • Lajsa82

    Mariohnym: Firar som när vi var små, fast jag har lagt till en tradition kvällen innan, det är att sonen får ett paket med en pyjamas och en bok i så att han kan komma i sängs i någorlunda tid...Vilket jag tycker är mysigt, även sonen uppskattar det


    ღLisa och Williamღ
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!