• Anonyh­m
    Äldre 18 Jun 09:46
    1856196 visningar
    18216 svar
    +7
    18216
    1856196

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Äldre 27 Aug 12:16

    angående London, så tjötar jag på sambon att vi skall åka dit en helg bara vi två och julhandla men han är svårflörtad...


    ღLisa och Williamღ
  • Äldre 27 Aug 12:22
    Lajsa82 skrev 2010-08-27 12:14:58 följande:
    Mariohnym: Firar som när vi var små, fast jag har lagt till en tradition kvällen innan, det är att sonen får ett paket med en pyjamas och en bok i så att han kan komma i sängs i någorlunda tid...Vilket jag tycker är mysigt, även sonen uppskattar det
    Det var ju faktiskt jättemysigt. Jag kanske lånar den idén av dig
  • Squirr­el Nutkin
    Äldre 27 Aug 14:35
    Lajsa82 skrev 2010-08-27 12:14:58 följande:
    Mariohnym: Firar som när vi var små, fast jag har lagt till en tradition kvällen innan, det är att sonen får ett paket med en pyjamas och en bok i så att han kan komma i sängs i någorlunda tid...Vilket jag tycker är mysigt, även sonen uppskattar det
    Vilken mysig tradition!
    Sommarens roligaste bildtävling! www.familjeliv.se/Forum-5-178/m54159226.html
  • Äldre 28 Aug 09:32

    men gud vilken bra ide med pyamas och bok

  • Äldre 28 Aug 10:13

    Har börjat fundera på julklappar jag med.
    Har bestämt vad stora sonen(18 år) ska få och det känns så himla skönt eftersom han är så svår att hitta på julklappar till.
    Stora tösen önskar sig dvd boxar med olika tvserier som hon tycker är bra.Tänkte jag skulle börja småhandla det nu.Sedan får vi se vad dom mer önskar sig och vad jag ska köpa till dom andra barnen.

    En affär jag var i igår hade börjat plocka fram julsaker.MYSIGT!!!Tomte

  • Äldre 28 Aug 10:42

    Var tvungen att fara förbi mediamarkt och lyssna på julmusik :D Julgranar och tomteluvor hade dom också framme...

  • Äldre 28 Aug 11:01

    Anbe, oj det var tidigt med julsaker i affären, fast mysigt ändå.

    Här har jag städat undan en massa krukor i trädgården, för att förbereda hösten. Har rent av städat i trädgårdsboden. Imorgon är jag sugen ¨på att åka och köpa växter och fixa några höstfina krukor på verandan. Höstfint är ju i alla fall en inledning till det komamnde julpyntandet. Idag är det så blött ute att det får bli innepyssel medan lillan sover. Jag kunde ju förstås städa, men det är mysigare att pyssla.

  • Squirr­el Nutkin
    Äldre 29 Aug 10:34

    Vilken bra present-idé med DVD-boxar med tvserier! Iår blir det till att köpa en helt ny uppsättning av julpynt till hemmet, gardiner, dukar, glitter, kulor, tomtar och i år är jag sugen på julbäddset till sängen också. Jag hade ju inte möjlighet att prioritera de sakerna när jag flyttade till Oslo. Men det ska bli så kul att få köpa nytt! Tar nog mycket från Jotex.


    Sommarens roligaste bildtävling! www.familjeliv.se/Forum-5-178/m54159226.html
  • Äldre 29 Aug 10:52

    Nu är det nästan som höst här i Berlin ocksa. :) Regnigt och kallt... Nu längtar jag ännu mer till julen! Tomte I vanliga fall är det sommar här till oktober...
    Kul att det är sa manga julgalningar här i traden sa att man inte känner sig sa ensam, haha.

  • Äldre 29 Aug 10:57

    Ni får jättegärna "sno" idén med bok och pyjamas, då den är så uppskattad...Jag har själv "snott" den

    Verkar som om Londonresan blir av innan jul ändå, har ju systrar som gärna åker med Skall leta upp min peter jöback skiva med jullåtar på, vet bara inte vart den tagit vägen


    ღLisa och Williamღ
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!