• Näbbgä­dda
    Äldre 21 Jun 18:36
    17071 visningar
    73 svar
    73
    17071

    Hur blev du rik?

    Jag vet att det är ganska tabu att skriva att man har pengar, därför lägger jag den här om man vill vara anonym.

    Och så vet jag ju också att termen rik är väldigt relativ, en månadslön på 30 000 är för den ene rik, medans den andre tycker 2 miljoner på banken är ett måste för att få kalla sig rik, så strunta i ribborna, allt jag är nyfiken på är hur du har skrapat ihop din rikedom.

    Givetvis vill jag bli rik, och någonstans måste man ju börja.

  • Svar på tråden Hur blev du rik?
  • MissEl­lie
    Äldre 21 Jun 18:41
    #1

    Genom att driva ett framgångsrikt konsultföretag, numera har jag en fast tjänst på ett större företag också men sitter samtidigt som styrelseordförande samt jobbar då det behövs, passar och jag själv vill.

    Andra kanske skulle kalla det arbetsnarkomani, andra företagsamhet. Vad vet jag? Oavsett vad så är jag stolt över att faktiskt ha skapat detta själv och lyckats bra.

  • Anonym
    Äldre 21 Jun 18:50
    #2

    Genom att lev snålt, tjänat en bra lön och haft lite tur.

    Jag ser mig egentligen inte som rik, men jag och min man har ca 600.000 på banken, och två hus som utöver lånen är värda ca 4.5 miljoner i reda pengar.

  • Äldre 21 Jun 22:40
    #3

    Rikedom är ju, som redan påtalat, något subjektivt och jag skulle väl egentligen inte kalla mig "rik". Vi har ju inga privata jetplan och liknande, däremot har vi tillräckliga tillgångar för att vi båda skulle kunna sluta arbeta imorgon om vi ville- och ändå leva med lite lyxkant i tillvaron. Det ger mig en genuin trygghet och det är rikedom för mig.

    Allt började väl med en god utbildning och både jag och min man har sedan länge arbetat långa, långa dagar. Lägg till ett genuint intresse för börsen och självklart en smula tur.

    Jag tror det viktigaste för att "lyckas" är att hitta något man tycker om att göra. Självklart måste det också vara något lukruativt, men för att orka lägga ner så mycket tid måste man någonstans finna det riktigt tillfredsställande

    Lycka till

  • Eko
    Äldre 22 Jun 00:21
    #4

    Genom arvpengar och att födas med guldksed i mun

  • Äldre 22 Jun 08:15
    #5

    Satsa på skolan
    Välja en krävande längre känd universitetsutbildning med bra jobbmarknad
    Satsa på karriären
    Hålla ner utgiftskontot
    Alltid spara
    Aldrig ta konsumtionskrediter
    Investera och risksprida
    Ta vissa investeringsrisker
    Tidigt köpa egen bostad
    Amortera på bostadslån
    Göra bostadskarriär
    Förvalta de kapital som byggs upp
    Inte bränna alla pengar som dyker upp

    Har idag ett välavlönat jobb och en nettoförmögenhet på några miljoner.

  • Anonym
    Äldre 22 Jun 08:17
    #6
    Kjell2 skrev 2010-06-22 08:15:01 följande:
    Satsa på skolan
    Välja en krävande längre känd universitetsutbildning med bra jobbmarknad
    Satsa på karriären
    Hålla ner utgiftskontot
    Alltid spara
    Aldrig ta konsumtionskrediter
    Investera och risksprida
    Ta vissa investeringsrisker
    Tidigt köpa egen bostad
    Amortera på bostadslån
    Göra bostadskarriär
    Förvalta de kapital som byggs upp
    Inte bränna alla pengar som dyker upp

    Har idag ett välavlönat jobb och en nettoförmögenhet på några miljoner.
    Ååh Kjell, gift dig med mig! Jag ska bara slösa upp liiite av dina pengar!
  • Äldre 22 Jun 08:31
    #7
    Anonym skrev 2010-06-22 08:17:04 följande:
    Ååh Kjell, gift dig med mig! Jag ska bara slösa upp liiite av dina pengar!
    Platsen redan tagen. Kan även rekommendera att gifta sig med någon som har ungefär samma intällning till pengar, jobb och karriär.

    Sen har det inte varit en snabb process. Har tagit många långa år med mycket hårt arbetet, uppoffringar, tuffa prioriteringar mm.

    /Kjell
  • Anonym
    Äldre 22 Jun 08:40
    #8

    min sambo är rikare än vad jag är....
    han är bankman för det första och precis som Kjell skriver så har det tagit många långa år, hårt arbete, utlandsarbete, pendling fram och tillbaka, osv osv....han har ca 1 miljon i cash och aktier. Jag har ca 45.000 undansparat som jag har sparat själv men jag anser inte att jag är rik.

  • LivL
    Äldre 22 Jun 09:39
    #9
    Eko skrev 2010-06-22 00:21:47 följande:
    Genom arvpengar och att födas med guldksed i mun
  • Anonym (rik?)
    Äldre 22 Jun 09:43
    #10

    Svårt att definiera "rik" men det känns som om man är rik den dagen man är ekonomiskt oberoende. Att det man har på banken ger så pass stor att man kan leva oerhört gott på den.

    Det är man inte med under 1 miljon på banken, i Sverige... 

Svar på tråden Hur blev du rik?