• Näbbgä­dda
    Äldre 21 Jun 18:36
    17066 visningar
    73 svar
    73
    17066

    Hur blev du rik?

    Jag vet att det är ganska tabu att skriva att man har pengar, därför lägger jag den här om man vill vara anonym.

    Och så vet jag ju också att termen rik är väldigt relativ, en månadslön på 30 000 är för den ene rik, medans den andre tycker 2 miljoner på banken är ett måste för att få kalla sig rik, så strunta i ribborna, allt jag är nyfiken på är hur du har skrapat ihop din rikedom.

    Givetvis vill jag bli rik, och någonstans måste man ju börja.

  • Svar på tråden Hur blev du rik?
  • Anonym
    Äldre 22 Jun 09:44
    #11

    ..att det man har på banken ger så pass stor RÄNTA.., skall det stå.

  • Anonym (bliva­nde rik)
    Äldre 22 Jun 11:05
    #12
    +1

    Jag är inte ännu rik men på en god väg att bli om några år
    Sparar varje månad regelbundet och har nu över 200 000 kr på sparkontot. (sparat från 0, inga arv osv.) Är under 25 och redan fått en god buffert.
    Köper inget överdrivet och gör tuffa prioriteringar för att få mest möjligt ut av livet.
    Har inga krediter
    köper allt så billigt som möjligt och mycket begagnat.
    Ska starta snart med investeringen av att köpa bostad.
    Om 10 år så är mitt mål att jag kommer att ha en bostad som endast är belånad på 50% och 300 000 kr i sparkontot.
    Ifall jag får ge råd så;
    Köp begagnat - less is more köpt inte onödiga saker
    Inga dyra krediter
    Köp för pengar du har
    Spara varje månad - tävla mot dej själv hur mycket du kan spara
    Gör mest utav dina pengar

  • LivL
    Äldre 22 Jun 11:59
    #13

    Kop en lya och hyr ut= nan annan betalar lanet+lite till.

  • Äldre 22 Jun 12:11
    #14
    LivL skrev 2010-06-22 11:59:49 följande:
    Kop en lya och hyr ut= nan annan betalar lanet+lite till.
    Kan bli lite problematiskt då de flesta bostadsrättsföreningar är lite tveksamma till långa andrahandsuthyrningar. Sen gör bruksvärdesprövningen av hyran att det inte går att ta allt för mycket betalt.

    Hus är oftast enklare.
  • LivL
    Äldre 22 Jun 13:33
    #15
    +1

    Hmm, alla har i England verkar gora sa. Ja, om man far lan beviljat vill saga. For det ar asdyrt med hus har sa manga far hyra for dom far inte lan.

    Funderar pa att hyra ut mitt hus 2-3 ar nar jag val kopt ett. Och bo kvar i lilla lgh:et. Som jag kommer hyra ut varje sommar och bo hos mamsen (men betala lite hyra till henne saklart).

    Jag kommer bo hos paronen nu nar jag ska plugga och OM jag behover en slant (forutom bidrag saklart) sa lanar jag av min man istallet for lan. Vill undvika lan med elaka rantor sa mycket det bara gar!

    Man ska formodligen lata bli att skaffa barn ocksa... Inte bara for att dom kostar med mat etc, men for att man kan jobba mer som barnfri. Resa billigare (RyanAir, sista minuten, vandrarhem, lokaltrafik osv). Bo mindre, kora mindre.

    Jag funderar mycket pa hur jag ska gora i framtiden nar jag borjar leva som en normal manniska (bor numera i kollektiv i London...), far se hur det gar sen).

    Massa varmeljus och varma klader for att halla elen nere...

     

  • Äldre 22 Jun 13:39
    #16

    Ledsen - antog lite trångsynt att det rörde sig om Sverige.

  • Hedi
    Äldre 22 Jun 13:44
    #17
    LivL skrev 2010-06-22 13:33:05 följande:
    Hmm, alla har i England verkar gora sa. Ja, om man far lan beviljat vill saga. For det ar asdyrt med hus har sa manga far hyra for dom far inte lan.

    Funderar pa att hyra ut mitt hus 2-3 ar nar jag val kopt ett. Och bo kvar i lilla lgh:et. Som jag kommer hyra ut varje sommar och bo hos mamsen (men betala lite hyra till henne saklart).

    Jag kommer bo hos paronen nu nar jag ska plugga och OM jag behover en slant (forutom bidrag saklart) sa lanar jag av min man istallet for lan. Vill undvika lan med elaka rantor sa mycket det bara gar!

    Man ska formodligen lata bli att skaffa barn ocksa... Inte bara for att dom kostar med mat etc, men for att man kan jobba mer som barnfri. Resa billigare (RyanAir, sista minuten, vandrarhem, lokaltrafik osv). Bo mindre, kora mindre.

    Jag funderar mycket pa hur jag ska gora i framtiden nar jag borjar leva som en normal manniska (bor numera i kollektiv i London...), far se hur det gar sen).

    Massa varmeljus och varma klader for att halla elen nere...

     
    Sa gör man även i Tyskland! Men som Kjell skriver sa kan det bli problematiskt i Sverige. Du äger ju inte din lägenhet utan en del i en föreing som för det första maste godkänna att du hyr ut din lägenhet plus att det kan bli svart att ta ut marknadspriser.

    Det hade ju varit ett sätt att fa ut fler hyreslägenheter pa marknaden dock, naturligtvis för en dyrare peng. Fast jag anser att det är en bättre lösning än att det inte finns nagra hyreslägenheter alls och att lägenheter hyrs ut svart.
  • Anonym
    Äldre 22 Jun 13:54
    #18

    jag anser mig inte rik men lider verkligen inte av några ekonomiska problem,
    har ett par 100tusen på banken och ett bra kapital investerat  fonder via försäkringar, inga lån förutom bostaden, allt köpt kontant. har precis renoverat en hel del så sparkapitalet har ju sjunkit lite just nu eftersom allt är betalt kontant direkt, är ekonomiskt lagd, tyvärr är väl inte min man riktigt lika ekonomisk men han är inte slösaktig. vi lever inte på något vis snålt men köper inte massa i onödan, och framförallt satsar på kvalité. och vi lever väl lite efter principen att det du inte har råd att betala kontant - har du inte råd att köpa.

  • Anonym
    Äldre 22 Jun 14:25
    #19

    Vi har några miljoners övervärde i våra fastigheter men det hjälper ju inte direkt så länge vi väljer att bo kvar. Om vi skulle sälja lägenheten och bosätta oss i fritidshuset skulle vi få några miljoner över och kunna bo gratis (förutom driftskostnad). Det är dock inte aktuellt i dagsläget, men när vi blir gamla är det så det är tänkt att vi ska göra.

    Annars är vi alldeles för duktiga på att spendera våra pengar, trots höga löner... Vi ska försöka skärpa till oss.

  • LivL
    Äldre 22 Jun 14:40
    #20

    Det manga inte verkar fatta ar att man inte ar sa jakla ball om man har en sjysst utbildning och tjanar "mycket". En kille jag kanner ar forste styrman och tjanar darefter, men han ar ju bara en helt vanlig grabb som satsade ratt.
    Och kompisar som jobbar pa typ ICA eller Donken tycker det ar sa hiiimla haftigt att han far ut over 20 papp i manaden.

    Men det ar ju sa det ska vara, eller hur? Alla ska ha det sa! Jag fattar inte varfor inte fler studerar nar det ar gratis i Sverige. Manga kamrater har i England tycker det ar vansinnigt att jag ens bor dar nar man kommer fran jattebra Sverige (nja...). Men det ar ju sant, gratis utbildning sa varfor inte? 

Svar på tråden Hur blev du rik?