• Näbbgä­dda
    Äldre 21 Jun 18:36
    17067 visningar
    73 svar
    73
    17067

    Hur blev du rik?

    Jag vet att det är ganska tabu att skriva att man har pengar, därför lägger jag den här om man vill vara anonym.

    Och så vet jag ju också att termen rik är väldigt relativ, en månadslön på 30 000 är för den ene rik, medans den andre tycker 2 miljoner på banken är ett måste för att få kalla sig rik, så strunta i ribborna, allt jag är nyfiken på är hur du har skrapat ihop din rikedom.

    Givetvis vill jag bli rik, och någonstans måste man ju börja.

  • Svar på tråden Hur blev du rik?
  • LivL
    Äldre 22 Jun 14:41
    #21
    Kjell2 skrev 2010-06-22 13:39:56 följande:
    Ledsen - antog lite trångsynt att det rörde sig om Sverige.
    Ja, sorry... Jag antog lite trangsynt att det funkar likadant har som i Svedala...
  • Anonym
    Äldre 22 Jun 16:16
    #22

    Jag skaffade mig först en teknisk doktorsexamen och sedan ett mycket bra och välbetalt jobbFlört. Detsamma gäller min man.

  • Anonym (Fruga­n)
    Äldre 22 Jun 16:20
    #23

    Gifte mig med en rik karl

  • LivL
    Äldre 22 Jun 19:37
    #24
    Anonym (Frugan) skrev 2010-06-22 16:20:35 följande:
    Gifte mig med en rik karl
    Haha.

    Men jag hade arligt talat inte kannt mig rik da. Visst, manga har helt gemensam ekonomi, men jag ar inget fan av det. Sen om han drar star man dar pa ruta 1 (sorry om jag ar negativ). 

    Sen har jag hort en skrackhistoria om en man som forlorade allt till en elak exfru (sorry om jag ar negativ igen). 
  • Anonym
    Äldre 22 Jun 22:47
    #25

    Intye rik... man verkar flytta referens ramarna hela tiden. Jag hade tyckt att någon som jag var rik när jag pluggade. Nu jämför jag mig med folk som har det bättre ... är väl mänskligt?

    Har ca 2 milj i lån på en lägenhet som är värderad till 7 milj... men pengarna finns ju inte förrens man realiserar vinsten. Men trevligt med låg månadskostnad.

    Inte rik (för då kan man leva på kapitalet) men välavlönad. 110,000 sek ut efter skatt gemensamt i månaden och lånekostnad på bostaden under 3,000 i dagsläget. Så både läge att unna sig saker och resor man vill ha samt amortera ner lånet hår så man kan leva lånelöst sedan. Vi har en plan på att betala av resterand lån på ca  4 år om vi får behålla dagens jobb och löner.

    Långa utbildningar och hårt jobb för att få jobben vi vill ha.

  • Anonym (Sveda­labo)
    Äldre 23 Jun 07:41
    #26
    LivL skrev 2010-06-22 14:41:20 följande:
    Ja, sorry... Jag antog lite trangsynt att det funkar likadant har som i Svedala...
    Vaddå, skulle lilla Svedala ha andra lagar än i resten av Sverige?
  • Anonym
    Äldre 23 Jun 12:45
    #27
    Anonym (Frugan) skrev 2010-06-22 16:20:35 följande:
    Gifte mig med en rik karl
    Samma här, lättas så här

    Sedan kommer det ett fett arv när manens föräldrar ramlar av pinnen
  • Anonym (hus)
    Äldre 23 Jun 15:27
    #28

    Köpte hus som har ökat löjligt mycket i värde, men det ger ju inte direkt mer pengar i handen att spendera om vi inte säljer vill säga. Och man måste ju bo någonstans ändå. Men visst känns det konstigt att helt plötsligt sitta på 4 miljoner "extra" efter ett år när vi brukar grattulera oss själva om vi sparar drygt hundra tusen om året... 

  • Anonym (Aktie­r)
    Äldre 23 Jun 18:37
    #29
    Anonym (hus) skrev 2010-06-23 15:27:51 följande:
    Köpte hus som har ökat löjligt mycket i värde, men det ger ju inte direkt mer pengar i handen att spendera om vi inte säljer vill säga. Och man måste ju bo någonstans ändå. Men visst känns det konstigt att helt plötsligt sitta på 4 miljoner "extra" efter ett år när vi brukar grattulera oss själva om vi sparar drygt hundra tusen om året... 
    Du må ursäkta men rik anser jag man är när man knappt behöver jobba längre eller helt enkelt inte alls. Ett övervärde i ett hus betalar tyvärr inga räkningar eller ger mat på bordet. i bästa fall ger det livskvalité.

    Jag är inte speciellt rik men får i alla fall två-tre månadslöner per år i aktieutdelning per år.  Så teoretiskt sett skulle jag kunna jobba 80% med heltidslön. Huset jag ägt i knappa 10 år räknar jag inte med i om jag är rik eller inte.
  • Anonym
    Äldre 23 Jun 18:45
    #30
    Anonym skrev 2010-06-23 12:45:37 följande:
    Samma här, lättas så här

    Sedan kommer det ett fett arv när manens föräldrar ramlar av pinnen
    hahahahahahahaha
Svar på tråden Hur blev du rik?