• Näbbgä­dda
    Äldre 21 Jun 18:36
    17106 visningar
    73 svar
    73
    17106

    Hur blev du rik?

    Jag vet att det är ganska tabu att skriva att man har pengar, därför lägger jag den här om man vill vara anonym.

    Och så vet jag ju också att termen rik är väldigt relativ, en månadslön på 30 000 är för den ene rik, medans den andre tycker 2 miljoner på banken är ett måste för att få kalla sig rik, så strunta i ribborna, allt jag är nyfiken på är hur du har skrapat ihop din rikedom.

    Givetvis vill jag bli rik, och någonstans måste man ju börja.

  • Svar på tråden Hur blev du rik?
  • Anonym (hus)
    Äldre 23 Jun 19:21
    #31
    Anonym (Aktier) skrev 2010-06-23 18:37:02 följande:
    Du må ursäkta men rik anser jag man är när man knappt behöver jobba längre eller helt enkelt inte alls. Ett övervärde i ett hus betalar tyvärr inga räkningar eller ger mat på bordet. i bästa fall ger det livskvalité.

    Jag är inte speciellt rik men får i alla fall två-tre månadslöner per år i aktieutdelning per år.  Så teoretiskt sett skulle jag kunna jobba 80% med heltidslön. Huset jag ägt i knappa 10 år räknar jag inte med i om jag är rik eller inte.
    Självklart ursäktar jag dig! Och precis som jag skrev så ger det ju inte mer pengar i handen att spendera direkt och man måste ha någonstans att bo. Men just i det här fallet så skulle vi teoretiskt kunna hoppa av hela circusen och sälja huset och, tillsammans med våra övriga besparingar, leva utan att dra in mer pengar någonsin.  

    Sedan får du i din tur ursäkta mig, men din definitiona av rik är ju inte heller direkt övertydlig då det beror på vem eller vilka som ska försörjas och till vilken standard. 

    Joseph Heller ska enligt utsago en gång ha haft en finansvalp till bords som skröt över hur mycket mer pengar han hade än den berömda författaren, som då svarade att han hade något som finansvalpen aldrig skulle få: "the knowledge that I've got enough".  
  • Anonym
    Äldre 23 Jun 23:30
    #32

    Jag skulle väl inte kalla mig rik i den bemärkelsen men ett arv och lärdomen/förmågan att hushålla ordentligt med pengar gör att jag har tillräckligt på sparkontot för att klara mig runt 2 år i alla fall utan annan inkomst och med nuvarande kostnader.

    Som sagt, kanske inte direkt rik men en oerhörd trygghet för mig.

  • Anonym
    Äldre 23 Jun 23:48
    #33

    Blev rik: Föddes och hade (har) föräldrar som slitit för pengarna och hanterar dem bra. (som dessutom "lärt mig" både hur man sliter och hur man hanterar pengar Flört)
    Fortsätter vara rik: får ut knappa 20´ i månaden men gör av med typ hälften. Eller lite drygt har det visst blivit nu på slutet Varför slösa pengar på tobak, dyra fikor på stan varje dag, pubbar osv?

  • LivL
    Äldre 24 Jun 08:24
    #34
    Anonym (Svedalabo) skrev 2010-06-23 07:41:54 följande:
    Vaddå, skulle lilla Svedala ha andra lagar än i resten av Sverige?
    Jajaja, forlat da...
  • LivL
    Äldre 24 Jun 08:24
    #35
    Anonym skrev 2010-06-23 12:45:37 följande:
    Samma här, lättas så här

    Sedan kommer det ett fett arv när manens föräldrar ramlar av pinnen
    Men fy.
  • Anonym
    Äldre 24 Jun 10:45
    #36
    Anonym skrev 2010-06-23 12:45:37 följande:
    Samma här, lättas så här

    Sedan kommer det ett fett arv när manens föräldrar ramlar av pinnen
    Förvånad
  • Anonym (relat­ivt)
    Äldre 24 Jun 21:27
    #37

    Tror aldrig jag har känt mig så rik som när jag fick ut 16 000 efter skatt. Hade precis slutat plugga och för mig var de pengarna en förmögenhet.

    Begreppet "rik" beror på vad man har för utgångspunkt.

    Är inte rik än men jobbar på saken. Bra lön i relation till hur länge jag jobbat + låga utgifter = stadigt ökande förmögenhet.

  • Anonym (Elin)
    Äldre 24 Jun 22:08
    #38

    Ja som du själv sagt så vet jag inte om du tycker jag är rik det är ju relativt, men vi är i varje fall miljonärer jag och min man. Men det är ju var och varannan svensk idag som köpte sin bostad på 90-talet

    Jag köpte en bostad för 510 000 kr år 2000 och sålde den för 3,2 miljoner kronor för ett tag sedan.

    Tja sen fick du ju bra tips av Kjell.

    Många tror det är inkomsterna som gör en rik. Inget kan vara mer fel för det många gör som får löneförhöjning är att anpassa sin konsumtion efter den nya lönen.

    Nej nej nej, det är utgifternas storlek som kan göra dig rik. Håll dem så låga som möjligt utan att vara snål för den sakens skull men kanske nöja sig med en fet tv istället för en platttv om man kan dra ett exempel. Eller köpa patt tvn på blocket i varje fall om man nu äntligen ska ha en. Så all löneförhöjning man får kan ju ses som bonus och den sparar man föreslagsvis i aktier / fonder...

    Tidigare har ju som sagt bostäder och fastighetsinvesteringar lönat sig bra för svenskarna men nu vete tusan om det går att bli rik snabbt på att köpa bostad och sälja sen...

  • Anonym
    Äldre 24 Jun 22:30
    #39

    Jag håller inte med dom som säger att man bli rik på at hålla nere kostnaderna.

    Det ligger något i "high risk high return".

    Går bostaden upp med 10%..... tja då har ju den som köpt en kåk för 15m tjänat mycket mer än den som köpte en kåk för 2m eller hur?

    Samma sak med en aktieportfölj. Storlek elle jämför med finasiella instrument men hävstång.

  • Anonym (Svärd­otter)
    Äldre 24 Jun 22:34
    #40

    Svärmor dog och maken fick ärva.

    Den enes död är den andres bröd..

Svar på tråden Hur blev du rik?