• Näbbgä­dda
    Äldre 21 Jun 18:36
    17064 visningar
    73 svar
    73
    17064

    Hur blev du rik?

    Jag vet att det är ganska tabu att skriva att man har pengar, därför lägger jag den här om man vill vara anonym.

    Och så vet jag ju också att termen rik är väldigt relativ, en månadslön på 30 000 är för den ene rik, medans den andre tycker 2 miljoner på banken är ett måste för att få kalla sig rik, så strunta i ribborna, allt jag är nyfiken på är hur du har skrapat ihop din rikedom.

    Givetvis vill jag bli rik, och någonstans måste man ju börja.

  • Svar på tråden Hur blev du rik?
  • Anonym (Elin)
    Äldre 24 Jun 22:51
    #41
    Anonym skrev 2010-06-24 22:30:15 följande:
    Jag håller inte med dom som säger att man bli rik på at hålla nere kostnaderna.

    Det ligger något i "high risk high return".

    Går bostaden upp med 10%..... tja då har ju den som köpt en kåk för 15m tjänat mycket mer än den som köpte en kåk för 2m eller hur?

    Samma sak med en aktieportfölj. Storlek elle jämför med finasiella instrument men hävstång.
    Ja det finns en koppling mellan hög avkastning och hög risk. Förutom på bostadsmarknaden eftersom att det har varit lika lönsamt att köpa en kåk för 1 mkr som att köpa en för 10 mkr. I avkatsning som du kanske vet ränkas i % och inte i kronor....
  • Anonym (Elin)
    Äldre 24 Jun 22:53
    #42
    Anonym (Elin) skrev 2010-06-24 22:51:03 följande:
    Ja det finns en koppling mellan hög avkastning och hög risk. Förutom på bostadsmarknaden eftersom att det har varit lika lönsamt att köpa en kåk för 1 mkr som att köpa en för 10 mkr. I avkatsning som du kanske vet ränkas i % och inte i kronor....
    Hann posta innan jag var klar I kronor så tjänar man ju mer ju högre investering man gör för 10 % avkastning på 10 mkr är ju som bekant mer än 10 % avkastning på 1 mkr...

    Men i avkastbing räknat så är det samma avkastning och enligt dig då samma risk ????
  • skåne tjej
    Äldre 25 Jun 00:13
    #43

    Jag antar att Ts med begreppet rik menar "pengar".
    Men en rikedom kan ju bestå i annat än en massa miljoner på kontot.

    Läste något inlägg om någon som skrev att man inte skaffar barn, köper begagnat osv.
    Glöm inte att man bara lever en gång och livet går aldrig igen!

    Det är lätt att bli fanatisk och tävlar om hur mkt man klarar av att spara varje månad, men glöm inte att leva heller. Man kan ju ändå inte ta pengarna med sig dit man sedan kommer.
    Jag försöker leva ett generöst liv och tänka på mina medmänniskor, men ser ändå till att jag har pengar på banken.


    Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Anonym (snålj­åpen)
    Äldre 25 Jun 00:38
    #44

    Eftersom det är lättare att påverka utgifterna än inkomsterna så gör jag följande:

    När "nya" lönen kommer in på kontot varje månad så plockar jag bort varenda överbliven krona från den "gamla" lönen ( jag "nollställer" alltså kontot). 

    Resterna av den gamla lönen ( kan vara allt från 400 till 6000 kronor) sätter jag in på mitt sparkonto som jag inte kan plocka av hur enkelt som helst.

    Kvar på mitt lönekonto, som är kopplat till mitt bankkort (som medvetet inte har någon beviljad kredit) finns alltså de pengar som jag faktiskt kan röra mig med fram till nästa lön. Känner jag direkt att det finns för mycket pengar kvar på kontot när räkningarna är betalade så flyttar jag bort lite till ett annat konto. Köper inget på kredit utan betalar direkt då jag är av den åsikten att om jag inte kan betala direkt ska jag inte heller ha det. Är det något större inköp måste det alltså tänkas igenom ordentligt och sedan måste jag ta ut de stora pengar från sparkontot för att kunna köpa det. Detta, lite krångliga, systemet gör att jag måste "tänka" flera gånger om jag verkligen behöver det där nya och dyra. ( och det gör jag ju för det mesta inte...)

  • Anonym
    Äldre 25 Jun 11:53
    #45
    Alla tjejer jag känner, som lever "ekonomiskt stabilt", har fått det livet genom att skaffa sig rika karlar, så jag antar att det är det vanligaste sättet för kvinnorna.
    Annars gäller det väl att utbilda sig taktiskt, leva för sitt jobb och att köpa och sälja bostäder.
  • Anonym
    Äldre 25 Jun 12:19
    #46
    Anonym skrev 2010-06-25 11:53:23 följande:
    Alla tjejer jag känner, som lever "ekonomiskt stabilt", har fått det livet genom att skaffa sig rika karlar, så jag antar att det är det vanligaste sättet för kvinnorna.
    Annars gäller det väl att utbilda sig taktiskt, leva för sitt jobb och att köpa och sälja bostäder.
    Tror dock att det är lika manga tjejer som ärver pengar. Det har alltid varit svarare för tjejer att sla sig fram pa arbetsmarknaden. Kvinnor slits ofta mellan familj och jobb sa det är ju inte sa konstigt att karriären inte alltid är prio nr1.
  • Solros­enz
    Äldre 25 Jun 12:23
    #47
    Anonym (blivande rik) skrev 2010-06-22 11:05:43 följande:
    Jag är inte ännu rik men på en god väg att bli om några år
    Sparar varje månad regelbundet och har nu över 200 000 kr på sparkontot. (sparat från 0, inga arv osv.) Är under 25 och redan fått en god buffert.
    Köper inget överdrivet och gör tuffa prioriteringar för att få mest möjligt ut av livet.
    Har inga krediter
    köper allt så billigt som möjligt och mycket begagnat.
    Ska starta snart med investeringen av att köpa bostad.
    Om 10 år så är mitt mål att jag kommer att ha en bostad som endast är belånad på 50% och 300 000 kr i sparkontot.
    Ifall jag får ge råd så;
    Köp begagnat - less is more köpt inte onödiga saker
    Inga dyra krediter
    Köp för pengar du har
    Spara varje månad - tävla mot dej själv hur mycket du kan spara
    Gör mest utav dina pengar
    vilket bra inlägg!!
  • Anonym (Rik?)
    Äldre 25 Jun 12:27
    #48

    Jag vet inte om vi är rika, har tillgångar och kapital värt kanske 8 Mk. De har vi fått genom arv, sparande och framför allt bra affärer på bostads- & aktiemarknaden. Förra året drog vi in 500 tk i aktievinster & har alltid tjänat mer på våra bostadsaffärer än våra jobb.

  • Solros­enz
    Äldre 25 Jun 12:28
    #49
    Anonym (relativt) skrev 2010-06-24 21:27:48 följande:
    Tror aldrig jag har känt mig så rik som när jag fick ut 16 000 efter skatt. Hade precis slutat plugga och för mig var de pengarna en förmögenhet.

    Begreppet "rik" beror på vad man har för utgångspunkt.

    Är inte rik än men jobbar på saken. Bra lön i relation till hur länge jag jobbat + låga utgifter = stadigt ökande förmögenhet.
    bra mening där" rik beror på vad man har för utgångspunkt"
    jag kände mig rik när jag helt plötsligt hade 2000kr över istälet för 700kr varje månad.
  • LivL
    Äldre 25 Jun 15:49
    #50
    Anonym (Svärdotter) skrev 2010-06-24 22:34:15 följande:
    Svärmor dog och maken fick ärva.

    Den enes död är den andres bröd..
    Och det betyder att DU ar rik..?
Svar på tråden Hur blev du rik?