• Näbbgä­dda
    Äldre 21 Jun 18:36
    17072 visningar
    73 svar
    73
    17072

    Hur blev du rik?

    Jag vet att det är ganska tabu att skriva att man har pengar, därför lägger jag den här om man vill vara anonym.

    Och så vet jag ju också att termen rik är väldigt relativ, en månadslön på 30 000 är för den ene rik, medans den andre tycker 2 miljoner på banken är ett måste för att få kalla sig rik, så strunta i ribborna, allt jag är nyfiken på är hur du har skrapat ihop din rikedom.

    Givetvis vill jag bli rik, och någonstans måste man ju börja.

  • Svar på tråden Hur blev du rik?
  • Anonym
    Äldre 25 Jun 20:34
    #51

    vart börjar man då om man inte är rik?
    själv är jag arbetslös, betalningsanmärkningar och skuldsaldo.
    har inte ärvt en krona av någon.

  • Anonym
    Äldre 25 Jun 20:36
    #52
    Anonym skrev 2010-06-25 20:34:30 följande:
    vart börjar man då om man inte är rik?
    själv är jag arbetslös, betalningsanmärkningar och skuldsaldo.
    har inte ärvt en krona av någon.
    En bra utbildning.
    Och ett snålt liv tills man har tillräckligt mycket sparkapital att investera.
  • Anonym (Svärd­otter)
    Äldre 25 Jun 20:55
    #53
    LivL skrev 2010-06-25 15:49:19 följande:
    Och det betyder att DU ar rik..?
    Ja, det betyder att VI är rika! Vi är gifta och delar lika på allt. Jag tjänar ca 8 000 mer än maken i månaden och det delar vi också lika på.
  • Anonym
    Äldre 26 Jun 00:22
    #54
    Anonym (Svärdotter) skrev 2010-06-25 20:55:43 följande:
    Ja, det betyder att VI är rika! Vi är gifta och delar lika på allt. Jag tjänar ca 8 000 mer än maken i månaden och det delar vi också lika på.
    Det finns ett oerhört stort "indvidtänk" i Sverige tyvärr!
  • Lyckli­gtSlut
    Äldre 26 Jun 00:35
    #55
    LivL skrev 2010-06-22 14:40:46 följande:
    Det manga inte verkar fatta ar att man inte ar sa jakla ball om man har en sjysst utbildning och tjanar "mycket". En kille jag kanner ar forste styrman och tjanar darefter, men han ar ju bara en helt vanlig grabb som satsade ratt.
    Och kompisar som jobbar pa typ ICA eller Donken tycker det ar sa hiiimla haftigt att han far ut over 20 papp i manaden.

    Men det ar ju sa det ska vara, eller hur? Alla ska ha det sa! Jag fattar inte varfor inte fler studerar nar det ar gratis i Sverige. Manga kamrater har i England tycker det ar vansinnigt att jag ens bor dar nar man kommer fran jattebra Sverige (nja...). Men det ar ju sant, gratis utbildning sa varfor inte? 
    Nå man måste också leva på något när man pluggar och då får man csn att betala av om man inte kan jobba vid sidan om. Som du säger, man ska prioritera RÄTT när det gäller utbildning också. Jag gjorde misstaget att läsa till journalist och har inte lyckats ta mig någonstans med den utbildningen. Har 0 kr i inkomst men 340 000 kvar att betala av till csn (läste annat också före), så väljer man fel som jag så är utbildning att skjuta sig i foten eftersom jag med min höga utbildning inte ens får ett jobb på donken.

    Tro mig! Jag har försökt!

    Sist blev jag bortvald på KY-utbildningarna jag sökte också eftersom jag har för hög utbildning bakom mig och det känns lite skit.

    Så alla i tråden som vill bli rika! Välj RÄTT utbildning! Se till att det finns arbete. Välj inte bara efter intresse. Var inte naiva!
    PMS året runt :(
  • Anonym (riktv­åmilj va)
    Äldre 26 Jun 00:41
    #56

    Är man verkligen rik för att man har 2 miljoner på banken?
    Jag har väl ca en halv miljon på banken, i buffert, och jag har bara sjukpenning på ca 12.000:- brutto ihop med sambons ca 30.000:- brutto,
    så vi är ju att betrakta som ett par med ganska svag ekonomi tror jag?
    Eller vad är medelinkomsten för par i Sverige? Den ligger väl högre tror jag?

  • Anonym (riktv­åmilj va)
    Äldre 26 Jun 00:45
    #57

    För övrigt. Hur jag då har min buffert på en halv miljon?
    Arv, ihop med sparsamhet, ihop med aktier.

  • Solros­enz
    Äldre 26 Jun 01:45
    #58

    att vara rik för att ens gubbe tjänar bra eller får ett arv,det kallar jag inte rikedom.'Rikedom ska vara egen arbetad dvs ihopgnetad.

  • Puls
    Äldre 26 Jun 01:51
    #59
    Anonym (snåljåpen) skrev 2010-06-25 00:38:24 följande:
    Eftersom det är lättare att påverka utgifterna än inkomsterna så gör jag följande:

    När "nya" lönen kommer in på kontot varje månad så plockar jag bort varenda överbliven krona från den "gamla" lönen ( jag "nollställer" alltså kontot). 

    Resterna av den gamla lönen ( kan vara allt från 400 till 6000 kronor) sätter jag in på mitt sparkonto som jag inte kan plocka av hur enkelt som helst.

    Kvar på mitt lönekonto, som är kopplat till mitt bankkort (som medvetet inte har någon beviljad kredit) finns alltså de pengar som jag faktiskt kan röra mig med fram till nästa lön. Känner jag direkt att det finns för mycket pengar kvar på kontot när räkningarna är betalade så flyttar jag bort lite till ett annat konto. Köper inget på kredit utan betalar direkt då jag är av den åsikten att om jag inte kan betala direkt ska jag inte heller ha det. Är det något större inköp måste det alltså tänkas igenom ordentligt och sedan måste jag ta ut de stora pengar från sparkontot för att kunna köpa det. Detta, lite krångliga, systemet gör att jag måste "tänka" flera gånger om jag verkligen behöver det där nya och dyra. ( och det gör jag ju för det mesta inte...)
    Oj, trodde vi var ensamma om det systemet.
    Tydligen inte, inget nytt under solen, men visst är det ett bra sätt att spara.
  • Lyckli­gtSlut
    Äldre 26 Jun 01:57
    #60
    Solrosenz skrev 2010-06-26 01:45:58 följande:

    att vara rik för att ens gubbe tjänar bra eller får ett arv,det kallar jag inte rikedom.'Rikedom ska vara egen arbetad dvs ihopgnetad.


    Nja, jag tycker att man är rik även om man ärvt pengarna. Tycker att det skulle kännas som en lögn om man t ex inte sa att Paris Hilton är rik? Om det är pengar man tänker på. För fattig eller medelklass är hon knappast om man kollar på pengar, som jag förstått.
    PMS året runt :(
Svar på tråden Hur blev du rik?