• Näbbgä­dda
    Äldre 21 Jun 18:36
    17069 visningar
    73 svar
    73
    17069

    Hur blev du rik?

    Jag vet att det är ganska tabu att skriva att man har pengar, därför lägger jag den här om man vill vara anonym.

    Och så vet jag ju också att termen rik är väldigt relativ, en månadslön på 30 000 är för den ene rik, medans den andre tycker 2 miljoner på banken är ett måste för att få kalla sig rik, så strunta i ribborna, allt jag är nyfiken på är hur du har skrapat ihop din rikedom.

    Givetvis vill jag bli rik, och någonstans måste man ju börja.

  • Svar på tråden Hur blev du rik?
  • Solros­enz
    Äldre 26 Jun 02:00
    #61
    LyckligtSlut skrev 2010-06-26 01:57:26 följande:
    Nja, jag tycker att man är rik även om man ärvt pengarna. Tycker att det skulle kännas som en lögn om man t ex inte sa att Paris Hilton är rik? Om det är pengar man tänker på. För fattig eller medelklass är hon knappast om man kollar på pengar, som jag förstått.
    PMS året runt :(
    nja jag säger nog såhär,det är inte roligt att höra bakom ryggen:
    -den bilen kunde hon inte ha köpt om hon inte fått ärva....

    då är det väl roligare att kunna säga att denna bilen har jag sparat ihop till själv!
  • Solros­enz
    Äldre 26 Jun 02:01
    #62
    LyckligtSlut skrev 2010-06-26 01:57:26 följande:
    Nja, jag tycker att man är rik även om man ärvt pengarna. Tycker att det skulle kännas som en lögn om man t ex inte sa att Paris Hilton är rik? Om det är pengar man tänker på. För fattig eller medelklass är hon knappast om man kollar på pengar, som jag förstått.
    PMS året runt :(
    vad jag vet har paris hilton tjänat ihop sina pengar,men jag kanske har fel?
  • Anonym (riktv­åmilj va)
    Äldre 26 Jun 02:19
    #63
    Solrosenz skrev 2010-06-26 02:00:51 följande:
    nja jag säger nog såhär,det är inte roligt att höra bakom ryggen:
    -den bilen kunde hon inte ha köpt om hon inte fått ärva....

    då är det väl roligare att kunna säga att denna bilen har jag sparat ihop till själv!
    Jo, aktier måste man ju vara klurig för att placera smart. Så om jag skulle lyckas placera dem riktigt smart, så skulle du godkänna mig som rik, fast jag har en låg sjukpenning då?
    Och sparsamhet tyckte du var ok?
  • Anonyh­m
    Äldre 26 Jun 02:22
    #64

    Jag blev rik på kärlek. Bokstavligen. Min framgång + kärleken 

  • Lyckli­gtSlut
    Äldre 26 Jun 02:26
    #65
    Solrosenz skrev 2010-06-26 02:01:49 följande:
    vad jag vet har paris hilton tjänat ihop sina pengar,men jag kanske har fel?
    Okej, ja, en viss del av den såklart, kanske inte hon då, men du vet vad jag menar, någon annan som kanske ärvt en miljard eller vunnit den på lotto el dylikt, rik är man väl ändå även om det såklart är mer ärofyllt att ha tjänat ihop den själv och inte ärvt den.

    Men ärva är väl ändå ett kasst råd, liksom att vinna på lotto.
    PMS året runt :(
  • Lyckli­gtSlut
    Äldre 26 Jun 02:27
    #66
    Solrosenz skrev 2010-06-26 02:00:51 följande:
    nja jag säger nog såhär,det är inte roligt att höra bakom ryggen:
    -den bilen kunde hon inte ha köpt om hon inte fått ärva....

    då är det väl roligare att kunna säga att denna bilen har jag sparat ihop till själv!
    Absolut! Men tänkte bara på att ha en viss mängd pengar som i "rik" för inte är man ju fattig på pengar då!
    PMS året runt :(
  • Anonym (lagom rik)
    Äldre 26 Jun 05:52
    #67
    Solrosenz skrev 2010-06-26 02:00:51 följande:
    nja jag säger nog såhär,det är inte roligt att höra bakom ryggen:
    -den bilen kunde hon inte ha köpt om hon inte fått ärva....

    då är det väl roligare att kunna säga att denna bilen har jag sparat ihop till själv!
    Roligare, jovisst. Men det är ändå någonting att föredra framför fattigdom.

    Både jag och sambon har skaffat oss utbildningar som lett till bra jobb, vi har sparat till oss vårt kapital och klarar oss lätt på en lön medan den andra går hemma och är föräldraledig. Skönt att spara alla fp-dagar så lillan slipper gå på förskola när det är lov och man gärna vill fara bort!
  • Anonym
    Äldre 26 Jun 06:35
    #68
    Solrosenz skrev 2010-06-26 02:01:49 följande:
    vad jag vet har paris hilton tjänat ihop sina pengar,men jag kanske har fel?
    paris hilton har inte tjänat ihop sina egna pengar, hon är född rik.
  • LivL
    Äldre 26 Jun 08:09
    #69
    Solrosenz skrev 2010-06-26 01:45:58 följande:

    att vara rik för att ens gubbe tjänar bra eller får ett arv,det kallar jag inte rikedom.'Rikedom ska vara egen arbetad dvs ihopgnetad.


  • LivL
    Äldre 26 Jun 08:11
    #70
    LyckligtSlut skrev 2010-06-26 01:57:26 följande:
    Nja, jag tycker att man är rik även om man ärvt pengarna. Tycker att det skulle kännas som en lögn om man t ex inte sa att Paris Hilton är rik? Om det är pengar man tänker på. För fattig eller medelklass är hon knappast om man kollar på pengar, som jag förstått.
    Men TS's rubrik ar ju "hur BLEV du rik"...
  • LivL
    Äldre 26 Jun 08:16
    #71
    Anonym skrev 2010-06-26 00:22:04 följande:
    Det finns ett oerhört stort "indvidtänk" i Sverige tyvärr!
    Tyvarr?
    Jag kanner att jag har mer frihet med var semi-gemensamma ekonomi. Och om han arver en stor summa lagger jag inte halva helt sjalvklart pa mig sjalv, jag kommer foresla aktenskapsforord. Kul for honom den dagen jag drar liksom...
    (Nu planerar jag ju att leva med honom resten av livet men aktenskapsforord ser jag som en forsakring. Man planerar ju inte att kvadda bilen eller branna ner huset, men anda har man det forsakrat.)

    Jag ar gift, min man ar inte svensk och vi bor inte i Sverige. 

    Sorry for OT... 
  • Äldre 12 Nov 06:17
    #72
    Blev rik genom företagande. 

    Gick in med ett par 100 tusen och fick hjälp av banken med resten för att genomföra min ide. 


    Turligtvis lyckades den och vi har väl 2-3 Msek i skrivande stund, Betald villa.


    Inga lån. Passiva inkomster på ca 25 000 sek/mån utöver vårat företagande som ger hyggliga månadslöner och lite aktieutdelning varje år. 


    Sen väntar ett stort arv när det är dags för päronen att kasta in handduken.


    Tänker inte så mkt på detta över huvud taget. Åker vanlig bil, bor inte flashigt, Är inte lyckligare. 


    Det enda som känns väldigt bra med att ha ekonomiska muskler är att nu jämfört med tidigare behöver jag inte funderar eller budgetera om jag vill göra något.


    Jag går i god för ordspråket att pengar inte skapar lycka. 


    MEN det skapar en trygghet och avlastar dig från ekonomisk stress.

  • Anonym (bea)
    Äldre 12 Nov 08:00
    #73

    Genom att vara snål under 10 år. Beteendet sitter kvar så shopping och lyxiga middagar finns inte i min värld. Däremot unnar vi oss resor och bilar samt har ett hus som är värt en del. Inredning spenderar vi heller inga pengar på.

Svar på tråden Hur blev du rik?