• Anonym (Oroli­g mamma)
    Äldre 22 Jun 17:43
    2745 visningar
    3 svar
    3
    2745

    Beläggning!

    Hej!

    Min son som snart fyller 8 har som en beläggning på framtänderna trots att jag borstar mycket noga och har även provat med barn-eltandborste. Det ser ut som om tänderna är oborstade fast jag borstar morgon & kväll.

    Problem nr 2 är att alla tänder på honom är som "frostade" och en tandsköterska frågade om jag ätit antibiotika under graviditeten (nej) eller om vi har enskild vattenbrunn (nej).
    Har du nån förklaring eller tips?

    Stort tack på förhand.

  • Svar på tråden Beläggning!
  • Barnta­ndläka­ren
    Äldre 9 Jul 17:44
    #1

    hej!
    På din beskrivning verkar det som om din son har någon form av mineralsationsstörning på tänderna. Det betyder att det varit en störning under tandens bildande. I vissa fall kan man man förklara det med någon form av medicinering under just den tiden tanden bildades vid ca 1 års ålder. Det kan också vara för hög fluorhalt i dricksvatten - därav förfrågan om egen brunn. Det finns också fall där man inte kan finna någon orsak. Det behöver inte betyda att tänderna är svagare utan kan fungera helt vanligt. Fläckarna syns ofta tydligare om tandytan blir torr. Bra att du är noga med tandborstning. Ibland kan även 6-årständerna ha en störning i emaljen. Passa på att få lite mer information om detta vid nästa tandläkarbesök.

  • Anonym (Oroli­g mamma) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 11:52
    #2

    Tack för svaret!
    Kan det bero på att vi inte sköljer bort tandkrämen efter borstningen utan låter tandkrämen ligga kvar?

  • Barnta­ndläka­ren
    Äldre 1 Aug 17:58
    #3

    Mineraliseringen= bildandet av tandkronan sker innan tanden bryter fram i munnen. Ev. störningen har alltså skett innan tanden bryter fram.
    När tanden väl har brutit fram och alltså är färdigbildad kan fluor inte skada tandemaljen - tvärtom stärker fluor tandemaljen. Därför är det bra att inte skölja bort tandkrämen efter tandborstningen.

Svar på tråden Beläggning!