• vill bli föräld­rar
    Äldre 23 Jun 15:09
    4513 visningar
    21 svar
    21
    4513

    ARG!

    Vi är två män som väntar vårt första barn tillsammans med en kvinna vi känner. Ringde bb idag, för att försäkra oss om att det är ok för oss att få lov att vara med på bb båda två efter förlossningen. Svaret vi fick var helt enkelt att man bara godkänner att en vuxen hälsar på, åt gången. Däremot var det helt okej att vi turades om....så vi får alltså inte tillbringa tid tillsammans med vårt nyfödda barn sålänge vi väljer att ligga kvar på bb. I mina ögon helt sjukt. Var tog flexibiliteten vägen?? Dessutom har vi inga äldre syskon med oss som "tar plats", för det var nämligen skälet till att vi inte fick vara komma och hälsa på samtidigt, vi skulle ta för stor plats...
    Just nu känns det fruktansvärt irriterande och orättvist.
    Undrar om det är likadant överallt runt om i Sverige?

  • Svar på tråden ARG!
  • Äldre 23 Jun 15:35
    #1
    vill bli föräldrar skrev 2010-06-23 15:09:04 följande:

    Vi är två män som väntar vårt första barn tillsammans med en kvinna vi känner. Ringde bb idag, för att försäkra oss om att det är ok för oss att få lov att vara med på bb båda två efter förlossningen. Svaret vi fick var helt enkelt att man bara godkänner att en vuxen hälsar på, åt gången. Däremot var det helt okej att vi turades om....så vi får alltså inte tillbringa tid tillsammans med vårt nyfödda barn sålänge vi väljer att ligga kvar på bb. I mina ögon helt sjukt. Var tog flexibiliteten vägen?? Dessutom har vi inga äldre syskon med oss som "tar plats", för det var nämligen skälet till att vi inte fick vara komma och hälsa på samtidigt, vi skulle ta för stor plats...
    Just nu känns det fruktansvärt irriterande och orättvist.
    Undrar om det är likadant överallt runt om i Sverige?


    Det är lika regler för alla och har i första hand med smittorisken att göra då de små nyfödda är extra känsliga.
    så beror det ju på hur det ser ut. Är det en sal där det ligger flera patienter blir det otroligt jobbigt för de andra patienterna.
    Därimot kan jag tycka man kan göra ett undantag i ert fall och fall som liknar erat då det är en annan situation jämfört med de flesta barn som föds.

    Ett tips är att kvinnan som föder barnet går ut från avdelningen. Då kan ni ses tillsammans. Så gjorde vi då mina föräldrar kom med storasyskonet då även syskon var förbjudet på avdelningen och han givetvis ville träffa lillebror han väntat så länge på.
  • Äldre 23 Jun 15:45
    #2

    Nu vet jag inte hur det är i hela Sverige, men i Göteborg och Varberg får man ta med sig två personer på förlossningen. Sen på BB så är pappa/partner och eventuella syskon välkomna. Då ni båda är pappor till detta barnet så borde ni ju självklart vara välkomna båda två. Något annat tycker jag låter knäppt. Kan det finnas en möjlighet att den du pratade med på sjukhuset missförstod, det är ju inte direkt som ni drar dit hela släkten. Hoppas i vilket fall att det löser sig till det bästa och att ni är välkomna båda två.  


    Molly 080302 och BF 100703
  • Äldre 23 Jun 15:54
    #3

    Ni kan ringa och prata med/boka möte med kvinnoklinikens chef.
    Det är nog enklare att få till ett undantag då. En BM/SSK har ju sina direktiv att följa.

  • Zoe
    Äldre 23 Jun 16:01
    #4

    Jag har tyvärr inga tips, men kan bara hålla med om att det är väldigt besynnerligt att de måste hålla så benhårt på regler som ändå knappt fyller nån funktion. Okej att man inte kommer 10 vuxna för att hälsa på, men ni två som båda blir föräldrar och inte heller har barn med er på besökert borde vara självklara som besökare, samtidigt! Be om ett möte och förklara er situation. Lycka till!

  • vill bli föräld­rar
    Äldre 23 Jun 16:27
    #5

    Vi förstår helt och fullt att man i första hand ska tänka på de små nyfödda barnen och smittorisken, men på det sjukhus som vi valt att föda får man ta emot besök av pappan/partnern och eventuella syskon. Det betyder ju i praktiken att en familj med fem, sex personer får vistas utom problem på bb, men att vi, helt utan syskonskara, blir nekade att komma in båda samtidigt. Jag är naturligtvis partisk, men jag TYCKER nog att man år 2010 måste kunna vara lite flexibel och öppna när det gäller nya familjekonstellationer.
    När vi ringde bb och ställde frågan, så var det avdelningschefen vi fick tala med, så där har vi nog inte så mycket mer att hämta. Med lite tur, så kanske de bedömer situationen annorlunda när vi väl är däruppe på plats...
    Men. Kontentan blir väl antagligen att vi väl inte kommer vilja ligga så länge på bb, eftersom det kommer bli lite komplicerat att inte få hälsa på samtidigt, utan se till att få åka hem så tidigt som möjligt...precis i riktlinje med vad sjukhusen verkar vilja just nu =)

  • Morriz­en
    Äldre 23 Jun 18:44
    #6

    FY! Det låter ju helt absurt... Ni kan inte få föda någon annan stans?

  • Äldre 23 Jun 18:50
    #7

    Ta strid igen! Ni är tre föräldrar till barnet och då måste de anpassa sig till det.
    Tyvärr tar det på krafterna att behöva kämpa för sig, men jag hoppas att ni får till att ni båda pappor får vara med på BB samtidigt. Lycka till!

  • MissEl­lie
    Äldre 23 Jun 18:56
    #8

    Det där låter ju sinnessjukt. Ni är ju tre om att få barn och det är ju 2010 idag där konceptet kärnfamilj har ändrats radikalt och familjer idag består inte av en kvinna och en man.

    Nu blev jag riktigt upprörd! Ta upp det till diskussion igen, både med Er barnmorska men även med förlossningen. I annat fall, ta till drastiska åtgärder DO till exempel. Ni lär ju inte va de ända som få kämpa med denna typ av svårighet och bakåtsträvan.

    Stort lycka till och stort grattis till bebisen.

  • midnig­htmoon
    Äldre 23 Jun 18:57
    #9

    Trist att det måste vara så Jag var med när min fru födde + vår dotter som var 2år då, sen efter förlossningen kom även min moster in och hälsade på Tycker du ska prata med avdchefen eller någon annan ansvarig, ni är ju faktiskt blivande föräldrar alla 3

    Lycka till!


    Michelle 20070621 Joline 20090217
  • Äldre 23 Jun 19:56
    #10
    vill bli föräldrar skrev 2010-06-23 16:27:51 följande:

    Vi förstår helt och fullt att man i första hand ska tänka på de små nyfödda barnen och smittorisken, men på det sjukhus som vi valt att föda får man ta emot besök av pappan/partnern och eventuella syskon. Det betyder ju i praktiken att en familj med fem, sex personer får vistas utom problem på bb, men att vi, helt utan syskonskara, blir nekade att komma in båda samtidigt. Jag är naturligtvis partisk, men jag TYCKER nog att man år 2010 måste kunna vara lite flexibel och öppna när det gäller nya familjekonstellationer.
    När vi ringde bb och ställde frågan, så var det avdelningschefen vi fick tala med, så där har vi nog inte så mycket mer att hämta. Med lite tur, så kanske de bedömer situationen annorlunda när vi väl är däruppe på plats...
    Men. Kontentan blir väl antagligen att vi väl inte kommer vilja ligga så länge på bb, eftersom det kommer bli lite komplicerat att inte få hälsa på samtidigt, utan se till att få åka hem så tidigt som möjligt...precis i riktlinje med vad sjukhusen verkar vilja just nu =)


    Det är kvinnoklinikens chef du ska prata med. Inte avschefen.
Svar på tråden ARG!