• Lady Gogo
    Äldre 23 Jun 16:42
    3057 visningar
    17 svar
    17
    3057

    Ni "könsrolls-kämpare" har lyckats omvända mig!

    Grattis!
    Stort tack till er som kämpat för att bryta de traditionella könsrollerna som barn tvingas leva upp till, och som försökt skapa "100 möjligheter istället för 2". Jag har gått ifrån att tycka att Suri Cruise är ett otroligt sött barn med en himla snygg klädstil till att tycka att "Öhh hallå? Skaffa en docka". Jag vill inte leka docka med mina framtida barn. Jag vill ge dem 100 möjligheter att se ut och vara på, och jag vill att såväl pojkar som flickor ska få ha på sig lekvänliga, sköna kläder i regnbågens alla färger. Både pojkar och flickor ska få vara tuffa, blyga, tysta, högljudda, omvårdande och busiga. Både pojkar och flickor ska få känna sig söta och häftiga. Ja, listan kan göras lång.

    Men min huvudpoäng är att - tack. Ni, och boken "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" har verkligen öppnat mina ögon. Och som kommande förskollärare och framtida mamma så ska jag verkligen göra mitt yttersta för att bemöta BARN. Och inte KÖN.


    /Lady Gogo
    i'm not a slave to a god that doesn't exist..
  • Svar på tråden Ni "könsrolls-kämpare" har lyckats omvända mig!
  • Äldre 23 Jun 20:48
    #1

    Härligt!

  • Äldre 24 Jun 09:52
    #2

    underbart!

    Ge dig själv en klapp på axeln också för att du har varit öppen för andras argument och villig att omvärdera din egen kunskap och värderingar!


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lizama­ria
    Äldre 24 Jun 09:53
    #3

    Härligt - sådana förskolärare hoppas jag att min son får möta!!!

  • Äldre 24 Jun 10:30
    #4

    ALL POWER TO YOU!

    Det värmer i mitt feministhjärta att läsa ditt inlägg och veta att det finns förskolelärare som duSkrattande

  • MalinE­ddie
    Äldre 24 Jun 10:36
    #5

    Härligt! Det är sådana förskolelärare jag vill ha mina barn hos.

  • Taware­t
    Äldre 26 Jun 16:06
    #6

    Vill också ha en sån förskolelärare som du :)

  • Lady Gogo
    Äldre 28 Jun 11:45
    #7

    Tack för era kommentarer!  Hoppas även jag, på att fler förskollärare kan ta till sig av allt det här och att det blir vanligare med "genus-dagis".


    i'm not a slave to a god that doesn't exist..
  • Bedan
    Äldre 29 Jun 09:35
    #8

    Wohoo! Jättekul att höra!

  • Äldre 29 Jun 09:38
    #9

    Toppen!

  • Äldre 29 Jun 09:41
    #10

    Härligt!

  • Mrs Ray
    Äldre 29 Jun 15:18
    #11

    Roligt att höra! Och en stor eloge till dig som ändrat åsikt - det är det inte alla som kan!

  • Äldre 28 Oct 11:57
    #12

    är boken obligatorisk kurslitteratur? Det borde den vara! Är själv inte förskolelärare men jobbar med ungdomar samt har själv barn i förskoleålder. Jag har nyligen läst boken och nu lämnat den vidare till mina barns förskola

  • Daz
    Äldre 16 Jan 01:06
    #13

    Halleluja!! Sitter här med boken i min hand och jag undrar fortfarande varför så många föräldrar inte bryr sig om sånt här med hur vi omedvetet skapar olika könsroller.

    Ska nog också lämna boken vidare till min sons förskolefröknar

  • Elinar
    Äldre 29 Jan 12:04
    #14

    Underbart att höra!

    Min äldsta son gick på ett dagis där de aldrig snackade om 'pojkarna kan göra det och flickorna kan göra det', de grupperade helt enkelt aldrig upp. Jag hörde inget tal om genuspedagogik utan det var bara en självklarhet för dem, något jag då trodde var självklart på alla dagis....

    Senare, på de tre dagis och tre av de fem grundskolor vi genomgått sedan dess har personalen bara saknat den insikten.  Där har man mötts om och om igen av uttalanden i stil med:

    Dagmamma: 'Åh så bra att E (pojke, 1 år) kommer hit till avdelningen, för A (annan pojke, 1 år) har inte haft någon att leka med' (bara fem flickor i samma ålder)

    Dagis: 'Det är lite synd, för B (flicka 3 år) har inga vänner i gruppen, hon får leka med pojkarna istället.'

    Dagis: 'Vi undrar om hon är lite sen i utvecklingen, för hon leker inte typiska roll-lekar som pappa-mamma-barn.'
    Vi:        'Nehej, vad leker hon då?'
    Dagis: 'Hon leker drake och drakunge med pojkarna'

    Skolfröken: 'Har E (pojke, 6 år) någon vän i klassen redan? Känner han några av pojkarna?'
    Jag:              'Han är vän med N (grannflickan) och de går tillsammans till skolan'
    Skolfröken:  (Nervöst fnittrande) 'Eh, jaha, ja det kanske går det med'

    osv..... osv..... osv.....

    Vill bara visa hur enkla bas-fel som görs om och om igen, som en illustration till hur OERHÖRT GLAD jag blir över varje blivande förskolepedagog och förälder som förstår.

     

  • Äldre 31 Jan 23:43
    #15

    ...och världen blev ännu en smula vackrare... Yay!

  • Bortta­gen använd­are
    Äldre 31 Jan 23:46
    #16

    hur såg du innan på allting TS?

  • montev­ideo
    Äldre 15 Feb 23:35
    #17

    Genus-dagis har ingenting med "jämställdhet" att göra. Det är en social experiment som vänder på könsrollerna och kallar flickorna för tuffa och pojkarna för söta. Dvs. exakt samma könsroller men med ombytta roller. Tro fan att männen är förvirrade när de har fått lära sig att jämställda mjukisar är de bästa egenskaperna en man kan ha och när de sedan upptäcker att de är hårda macho-grabbar som går hem hos flickorna. Det är bara att öppna ögonen och se vilka män som är fädrar och vilka som är eviga singlar!  

    Ni gör era barn den värsta otjänst man kan göra!  

Svar på tråden Ni "könsrolls-kämpare" har lyckats omvända mig!