• Thezz8­8
    Äldre 2 Jul 11:01
    22229 visningar
    27 svar
    27
    22229

    Gemensamt eller varsitt täcke??

    Jag och min kille ska flytta ihop om en månad och vi ser verkligen fram emot det.
    Men vi har funderat lite, i dagsläget så när vi sover hos varandra så delar vi på ett "normalstort" täcke. Men nu när vi flyttar ihop så funderade vi på att köpa ett stort (dubbel täcke). Detta för att vi vill sova nära varandra, men också kunna rulla ut när man somnat och fortfarande ha gott om täcke.

    Är det någon som har ett stort täcke idag?
    Är nämligen  lite fundersam till hur jobbiga dem är att tvätta och sen så måste man ju köpa nya påslakan med.

    några förslag, tips eller åsikter vad gäller täcken??Glad

  • Svar på tråden Gemensamt eller varsitt täcke??
  • Thezz8­8
    Äldre 2 Jul 12:21
    #11
    Drake skrev 2010-07-02 11:36:39 följande:
    Vi delar täcke och har alltid gjort. Det enda problem vi har haft är att min sambo blir väldigt varm på natten medan jag ofta fryser. Det löste vi genom att köpa två dubbeltäcken på Ikea med dragkedja i mitten, ett tunnt och ett tjockt och sedan satte vi ihop en tunn del och en tjock del så fick vi ett täcke som var specialanpassat för oss

    Dessa täcken kan alltså tas isär och göras till enkeltäcken om man hellre vill ha det och de är lätta att tvätta i maskin.

    Vi har också en ganska smal säng (140 cm) och vi tycker om att känna närvaron av den andre i sängen även om vi inte ligger sked varje natt. Vi har delat säng i 3 år nu och vi har inga planer på att ändra något
    Åhh vad smidigt att dem går att dela.. För jag har ju oroat mig lite för själva tvätten..
    Jag vill med känna närvaro även om man som sagt inte alltid sover sked. Glad 
  • Äldre 2 Jul 12:28
    #12

    Vi har ett stort täcke som vi delar :) Det funkar jättebra för oss och jag har fått svårt att sova under ett vanligt täcke för det är ju sååå litet att nån kroppsdel alltid ramlar ut :p haha
    Ingen av oss är täcksnoare så de e väll därför det funkar så bra :) 

  • Äldre 2 Jul 12:48
    #13

    När vi hade varsitt litet täcke slutade det alltid med att min man hade ett på sig och ett på golvet på sin sida, och jag frös. Ett stort täcke löste det problemet och fungerar mycket bättre för oss. Då är jag ändå en sån som tycker om att rulla in mig och dra täcket över huvudet.


     


    Om du ska köpa ett stort täcke, kolla måtten. De är inte standardiserade på samma sätt som för enkeltäcken, så beroende på vilken storlek man köper kan man inte köpa påslakan överallt. Vi köpte vårt på Hemtex och det är 220x230. Hemtex påslakan är i bra kvalitet, men rätt dyra och de har inte så många olika. IKEA och Ellos har 220x240, så det funkar. Jysk har ett helt annat mått, tror det är 200x220. Jag kommer inte på fler butiker/märken just nu, men jag vet att jag har kollat andra butiker och konstaterat att det var fel storlek.

  • Thezz8­8
    Äldre 2 Jul 13:34
    #14
    BuoBä skrev 2010-07-02 12:48:54 följande:

    När vi hade varsitt litet täcke slutade det alltid med att min man hade ett på sig och ett på golvet på sin sida, och jag frös. Ett stort täcke löste det problemet och fungerar mycket bättre för oss. Då är jag ändå en sån som tycker om att rulla in mig och dra täcket över huvudet.


     


    Om du ska köpa ett stort täcke, kolla måtten. De är inte standardiserade på samma sätt som för enkeltäcken, så beroende på vilken storlek man köper kan man inte köpa påslakan överallt. Vi köpte vårt på Hemtex och det är 220x230. Hemtex påslakan är i bra kvalitet, men rätt dyra och de har inte så många olika. IKEA och Ellos har 220x240, så det funkar. Jysk har ett helt annat mått, tror det är 200x220. Jag kommer inte på fler butiker/märken just nu, men jag vet att jag har kollat andra butiker och konstaterat att det var fel storlek.


    Tack för tipsen med storlekar det ska jag verkligen kolla upp innan vi köper nått :)
  • Äldre 2 Jul 20:47
    #15

    Vi har haft ett dubbeltäcke, men sedan många år har vi nu varsitt.
    Föredrar varsitt täcke och mkt. enklare att få tag i påslakan också.

  • Äldre 2 Jul 21:53
    #16

    Vi har ett dubbeltäcke, älskar det och skulle aldrig vilja ha två. Älskar när sambon rullar upp bakom  mig när han sover och lägger armen rut mig och jag känner hans varma kropp. Har aldrig haft problem med attinte någon får täcke etc, men vi har en 160 säng så mna kan ju ite ligga så långt i från varandra.
    Ända som är jobbigt är att sonen på 1 år  alltid sover i vår säng och ha vill inte ha något täcke alls, så ha lägger sig på det. Är lite svårt att dra i det då när det ligger 10 kilo underbar unge påFlört

  • stoltm­amma88
    Äldre 2 Jul 21:55
    #17

    I början ville vi med dela täcke vilket gick över ganska fort.
    När man bor ihop blir man mer avslappnade med varandra vilket gjorde för oss, att min sambo tiog täcket jämt.
    Så vi hade delat täcka 1 -1½ månad sedan blev det varsitt.

  • LuMa
    Äldre 2 Jul 21:56
    #18
    +1

    Vi har dubbeltäcke och har alltid haft det.
    Skulle nog vara svårt att vänja sej av med det nu efter 11 år. Gillar känslan av att bara sträcka ut armen eller benet så har man kroppskontakt.

    Drar sambon täcket åt sej så kryper jag närmare, svårare är det inte.
    Det fanns en tid som båda barnen sov i vår säng och då räckte det bra till åt oss alla fyra också.

  • LuMa
    Äldre 2 Jul 21:58
    #19
    LuMa skrev 2010-07-02 21:56:23 följande:
    Vi har dubbeltäcke och har alltid haft det.
    Skulle nog vara svårt att vänja sej av med det nu efter 11 år. Gillar känslan av att bara sträcka ut armen eller benet så har man kroppskontakt.

    Drar sambon täcket åt sej så kryper jag närmare, svårare är det inte.
    Det fanns en tid som båda barnen sov i vår säng och då räckte det bra till åt oss alla fyra också.
    Glömde..
    Nackdelen är att det är svårt att tvätta.
    Eller ja, hos oss iaf för vi har än så länge för liten maskin. Men det löser jag genom att låna tvättmaskinen på jobbet, där finns det torktumlare också så då får man det tvättat och torkat under arbetsdagen.
  • Lussek­atten8­7
    Äldre 2 Jul 21:59
    #20
    Dela täcke? Nää...*ryser*
    Har gjort det och det slutade i bråk
  • Lussek­atten8­7
    Äldre 2 Jul 22:00
    #21
    LuMa skrev 2010-07-02 21:56:23 följande:
    Vi har dubbeltäcke och har alltid haft det.
    Skulle nog vara svårt att vänja sej av med det nu efter 11 år. Gillar känslan av att bara sträcka ut armen eller benet så har man kroppskontakt.

    Drar sambon täcket åt sej så kryper jag närmare, svårare är det inte.
    Det fanns en tid som båda barnen sov i vår säng och då räckte det bra till åt oss alla fyra också.
    Visst kan det vara mysigt,vill jag ha kroppskontakt brukar jag krypa in i hans täcke om jag känenr för det
    Men alltid skönt att ha sitt eget.
  • Äldre 2 Jul 22:01
    #22

    Vi har varsitt, annars skulle min man få frysa varje natt då jag är expert på att sno täcken i sömnen :)
    Ibland ligger jag och kramar mitt täcke och sen när jag fryser snor jag makens ;D Så vi har ett extra också!

  • LuMa
    Äldre 2 Jul 22:05
    #23
    Lussekatten87 skrev 2010-07-02 22:00:57 följande:
    Visst kan det vara mysigt,vill jag ha kroppskontakt brukar jag krypa in i hans täcke om jag känenr för det
    Men alltid skönt att ha sitt eget.
    Ja, smaken är som baken.
    Det går alldeles ypperligt att ligga på varsin kant av sängen (har en 160 säng) och ändå ha tillräkligt med täcke också om man är på det humöret.
  • nisse6­611
    Sun 11 Aug 2019 02:21
    #24
    Drake skrev 2010-07-02 11:36:39 följande:

    Vi delar täcke och har alltid gjort. Det enda problem vi har haft är att min sambo blir väldigt varm på natten medan jag ofta fryser. Det löste vi genom att köpa två dubbeltäcken på Ikea med dragkedja i mitten, ett tunnt och ett tjockt och sedan satte vi ihop en tunn del och en tjock del så fick vi ett täcke som var specialanpassat för oss

    Dessa täcken kan alltså tas isär och göras till enkeltäcken om man hellre vill ha det och de är lätta att tvätta i maskin.

    Vi har också en ganska smal säng (140 cm) och vi tycker om att känna närvaron av den andre i sängen även om vi inte ligger sked varje natt. Vi har delat säng i 3 år nu och vi har inga planer på att ändra något


    Smart så tänker vi göra ska köpa tungt täcke , har dubbeltäcke i dag måste bli bra
  • Sun 11 Aug 2019 04:36
    #25

    Har varsitt täcke. Jag vill ha ett varmare täcke och min man vill ha ett tunnt täcke, eller bara påslakan. Vi har alltid haft varsitt täcke:)

  • sextio­talist
    Sun 11 Aug 2019 06:57
    #26
    Felice skrev 2010-07-02 11:11:54 följande:

    Vi delar täcke och något annat skulle inte funka. Har vi var sitt så slutar det med att vi delar på ett litet istället. Det är klart att man får dra i det lite ibland men det stör mig inte så mycket. Min sambo brukar säga att den dagen vi skaffar var sitt täcke kan vi lika gärna ha var sin säng också.

    Men man har ju hört från många (äldre och visare) att vi kommer skaffa var sitt när vi inte är nykära längre. Nja, jag skulle väll inte kalla mig nykär längre efter 8 år men täcket delar vi fortfarande.


    Vi har tom varsitt rum och det beror inte på att vi inte är kära i varandra, utan för att vi väcker varandra. Vi fick tom bättre sexliv när vi tog det beslutet. Synd med dessa förutfattade meningar.
  • sextio­talist
    Sun 11 Aug 2019 06:59
    #27

    Varsitt täcke, ni kan dela när ni vill och har varsitt när ni vill. Det kommer tillfällen när ni är sjuka, sover dåligt, behöver bara vara ifred.

Svar på tråden Gemensamt eller varsitt täcke??