• Tuvan0­7
    Äldre 2 Jul 19:00
    4931 visningar
    7 svar
    7
    4931

    Ni som har barn som drömmer mardrömmar, snälla hjälp mig är så orolig.

    Min lilla 3 åring drömde mardröm inatt. Hon vakna o skrek och berätta sen att hon drömt om ormar. Varje gång hon skulle somna om så skrek hon igen. Hängde runt halsen på mig o var livrädd. Vi fick gå upp mitt i natten o tända o kolla på tecknat. Hon va i stort sett vaken hela natten. Detta hände i farmor o farfars hus. Hon va rädd även på morgonen o tittade omkring sig o skrek till ibland när hon tyckte hon såg nåt. Sen åkte vi ut o bada då vart hon lugnare men va väldigt gnällig o känslig. När vi kom tillbaks till farmor kom beteendet tillbaks. Hon vägra va kvar. Vi fick köra till mormor istället. (kan inte åka hem eftersom vi bor 30 mil bort) Nu är hon lugn men jag är såå himla orolig. Kommer det hända inatt igen? är detta vanligt beteende? Vanligt bland 3-åringar? Hur ska jag göra för o få henne lugn?
    mvh sandra

  • Svar på tråden Ni som har barn som drömmer mardrömmar, snälla hjälp mig är så orolig.
  • Tuvan0­7
    Äldre 2 Jul 21:04
    #1

    nu är hon rädd även här hos mormor. Ser fortfarande dessa ormar. Jag förklarar, kramar håller om. Vet inte vad jag ska göra. Bryter ihop snart. Kommer detta gå över för henne?

  • Äldre 2 Jul 21:07
    #2

    Här står det lite om mardrömmar hos barn (under avsnittet om nattskräck). www.babyvarlden.se/Tema/Tema-kategorier/Somn/Nattskrack-och-mardrommar/

    Kan hon ha en orm på bild/TV eller i verkligheten som har skrämt henne, så att hjärnan bearbetar det under natten?


    So say we all
  • Tuvan0­7
    Äldre 3 Jul 14:07
    #3

    det fortsätter även idag. Inte bara på natten utan även mitt på dagen kommer dessa "anfall".
    har pratat med barnakuten väntar på att de ska ringa upp nu.

  • Äldre 3 Jul 22:49
    #4

    Jag förstår att det känns jättejobbigt för dig. Hur har det gått?

  • Tuvan0­7
    Äldre 4 Jul 09:02
    #5
    Paninaro skrev 2010-07-03 22:49:39 följande:
    Jag förstår att det känns jättejobbigt för dig. Hur har det gått?
    inatt va hon lite rädd men inte riktigt vaken.  nu på morgonen är hon som vanligt. annars har det ju vart mkt morgon o kväll. så det kanske vänder nu. läkaren trodde inte det va nån fara skulle avvakta några dar o se om det vänder.
  • Mon 10 Feb 2020 01:13
    #6
    Tuvan07 skrev 2010-07-02 21:04:43 följande:

    nu är hon rädd även här hos mormor. Ser fortfarande dessa ormar. Jag förklarar, kramar håller om. Vet inte vad jag ska göra. Bryter ihop snart. Kommer detta gå över för henne?


    Det kan hända att det går över tror jag vet inte men när hon blir äldre kommer hon förstå att det är bara en dröm och inte nåt som händer på riktigt. Hur är det nu 10 år senare
  • Wed 12 Feb 2020 04:28
    #7

    Aaawww cute drömde om ormar men säkert otäckt mitt i natten, men kommer det tecknat mitt i natten?

Svar på tråden Ni som har barn som drömmer mardrömmar, snälla hjälp mig är så orolig.