• Äldre 14 Jul 17:17
    20363 visningar
    20 svar
    20
    20363

    Upphittad fågelunge! Hjälp fort snälla!

    Jag (eller snarare katten) har hittat en fågelunge som helt klart har ramlat ur boet. Den är alldeles för liten för att ens öva på att flyga (knappt några fjädrar). Jag tror jag vet var boet är, men det är helt omöjligt att nå - under taket på vårt tvåvåningsradhus, de vuxna fåglarna flyger in genom en pyttesmal springa.

    Tyvärr hittade katten fågelungen först, så den har ett litet sår vid ena vingen men ser annars ut att vara i bra skick.

    Vad är det för sorts unge riktigt (blågrå fjäderdräkt med svarta spetsar på fjädrarna)? Vad äter såna små ungar? Försökte med en liten fluga i en pincett, men den öppnar inte näbben :cry: Inte heller ögonen.

    Vad ska jag göra? Vi kan inte sätta den tillbaka i boet och egentligen får man väl inte ta hand om vilda djur...måste jag ge den till någon som klarar av att avliva den?

    Här är en bild där den ligger på vadd i en burk:


  • Svar på tråden Upphittad fågelunge! Hjälp fort snälla!
  • Marzen­ie o dzieck­o
    Äldre 14 Jul 17:29
    #1

    Vi ringde nån fågelkille som fanns i katalogen..han hämtade den....var några år sen.

  • Här och nu
    Äldre 14 Jul 17:30
    #2
    Marzenie o dziecko skrev 2010-07-14 17:29:33 följande:
    Vi ringde nån fågelkille som fanns i katalogen..han hämtade den....var några år sen.
    Ja, ring kommunen o fråga.
  • Äldre 14 Jul 17:34
    #3

    Tack för svaren, men det finns tyvärr inga såna här (pytteliten stad på landet) :/

    Mina alternativ är att ta hand om den själv eller ge den till någon som kan avliva den...

  • Här och nu
    Äldre 14 Jul 17:37
    #4
    Legewiel skrev 2010-07-14 17:34:41 följande:
    Tack för svaren, men det finns tyvärr inga såna här (pytteliten stad på landet) :/

    Mina alternativ är att ta hand om den själv eller ge den till någon som kan avliva den...
    Skrev ju att du skulle ringa kommunen. Alla bor i en kommun.
  • Äldre 14 Jul 17:39
    #5

    Testa mosa en mask eller nått?  Fast vill den inte äta alls så avliva den, alltså jag är ingen sån som  tycker man ska hålla på o dränka o ha sig, men att låta den svälta ihjäl är inte så trevligt. Slå ihjäl den med en spade eller något som går fort.

    Stackars fågel Naturen är hård.....


    Mina hjärtan Julia Albin Bebis Bf 100729
  • Här och nu
    Äldre 14 Jul 17:40
    #6
    Förväntansfull0406 skrev 2010-07-14 17:39:51 följande:
    Testa mosa en mask eller nått?  Fast vill den inte äta alls så avliva den, alltså jag är ingen sån som  tycker man ska hålla på o dränka o ha sig, men att låta den svälta ihjäl är inte så trevligt. Slå ihjäl den med en spade eller något som går fort.

    Stackars fågel Naturen är hård.....
    Testa att mata med lite vätska eller mosat bröd som nästan är upplöst. Välling om du har.
  • vi5
    Äldre 14 Jul 17:42
    #7
    Här och nu skrev 2010-07-14 17:40:50 följande:
    Testa att mata med lite vätska eller mosat bröd som nästan är upplöst. Välling om du har.
    ja jag tycker också man ska försöka men är det inte bäst ändå att lägga den i boet igen?
  • Här och nu
    Äldre 14 Jul 17:44
    #8
    vi5 skrev 2010-07-14 17:42:30 följande:
    ja jag tycker också man ska försöka men är det inte bäst ändå att lägga den i boet igen?
    Jo, varför har du inte gjort det, ts?
  • Soul
    Äldre 14 Jul 17:47
    #9

    Usch nu kommer jag låta jättehemsk. Ni kommer inte klara att ta hand om den. Den behöver konstant mat och det kommer vara svårt att få den att acceptera mat från er. Naturen är ibland grym. Många gånger när fågelungar ramlar ur boet tar föräldrarna hand om dem på marken, men i ert fall har ni en katt som inte kommer att låta den vara och det finns troligtvis en hel del andra faror också.


    Det mest humana, hur hårt det än låter, är att avliva den och ju förr desto bättre. Jag har blivit ganska härdad då våra katter ibland kommer hem med halvdöda djur, mest möss och sorkar men några gånger även fåglar. Klarar inte av att se dem leka med dem så jag avlivar dem. Lägger ett papper runt dem, säger förlåt, lägger dem på en sten och slår sen snabbt och hårt på pappret med en annan sten. Det går snabbt och de lider inte av det.


    Styrkekram från en faktiskt ganska blödig person, men som inte klarar av att se djur lida.

  • Äldre 14 Jul 17:49
    #10
    Här och nu skrev 2010-07-14 17:44:44 följande:
    Jo, varför har du inte gjort det, ts?
    Hon skrev i TS att boet var omöjligt att nå, så kanske därför
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 14 Jul 17:52
    #11
    vi5 skrev 2010-07-14 17:42:30 följande:
    ja jag tycker också man ska försöka men är det inte bäst ändå att lägga den i boet igen?
    kanske ligger där en större fågel och knuffar ner denna lilla igen.... nej, det ä nog ingen idè att låte ungen lida i onödan.
    Mina hjärtan Julia Albin Bebis Bf 100729
  • Äldre 14 Jul 17:52
    #12

    Vår dotter hittade en fladdermusunge förut, och den fick vi lämna till en veterinär så att de kunde avliva den, då den var alldeles för liten för att klara sig.


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 14 Jul 17:54
    #13
    Soul skrev 2010-07-14 17:47:07 följande:

    Usch nu kommer jag låta jättehemsk. Ni kommer inte klara att ta hand om den. Den behöver konstant mat och det kommer vara svårt att få den att acceptera mat från er. Naturen är ibland grym. Många gånger när fågelungar ramlar ur boet tar föräldrarna hand om dem på marken, men i ert fall har ni en katt som inte kommer att låta den vara och det finns troligtvis en hel del andra faror också.


    Det mest humana, hur hårt det än låter, är att avliva den och ju förr desto bättre. Jag har blivit ganska härdad då våra katter ibland kommer hem med halvdöda djur, mest möss och sorkar men några gånger även fåglar. Klarar inte av att se dem leka med dem så jag avlivar dem. Lägger ett papper runt dem, säger förlåt, lägger dem på en sten och slår sen snabbt och hårt på pappret med en annan sten. Det går snabbt och de lider inte av det.


    Styrkekram från en faktiskt ganska blödig person, men som inte klarar av att se djur lida.


    Men gud! det är väl inte hemskt! dö kommer den att göra oavsett, jag är med uppvuxen på landet, och fy fan, en katt kan leka i timmvis med en fågel eller mus. Jag slog med ihjäl dom direkt. Det är väl inte kul precis...
    Mina hjärtan Julia Albin Bebis Bf 100729
  • Här och nu
    Äldre 14 Jul 18:00
    #14
    Förväntansfull0406 skrev 2010-07-14 17:54:17 följande:
    Men gud! det är väl inte hemskt! dö kommer den att göra oavsett, jag är med uppvuxen på landet, och fy fan, en katt kan leka i timmvis med en fågel eller mus. Jag slog med ihjäl dom direkt. Det är väl inte kul precis...
    Vi är olika.
  • Äldre 14 Jul 18:01
    #15

    Allt beror på tid och ork! När jag var yngre så hittade vi en fågelunge som trillat ur sitt bo (en gråtrut, som en mås ungefär)
    Min pappa la ner mycket tid på att mata den varje dag med fisk och den klarade sig och vi kunde så småningom släppa ut den när den var tillräckligt stor.

    Skulle aldrig avliva ett djur om jag inte försökt hjälpa det först...

    Mitt tips är uppblött bröd, kokt mosad köttfärs osv, peta in det i näbben på fågeln, den kommer inte "picka" i sig något ur handen utan man måste troligen stoppa in det i näbben på den...

    Lycka till!

  • Bellis perenn­is
    Äldre 14 Jul 18:05
    #16

    Alltså det du kan göra är att ta små bitar av mask eller vad det nu är, öppna näbben på den och lägga in en bit in. Som föräldrarna brukar göra.


    Vi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Äldre 14 Jul 18:17
    #17

    djurskyddet finns det något som heter i Skåne, spelar ingen roll om du bor i en liten stad det finns större städer runt om kring som har hjälp.

  • Bellis perenn­is
    Äldre 17 Jul 13:20
    #18

    hur har det gått ts?


    Vi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Äldre 21 Jul 16:44
    #19

    Lessen att det tog sån tid för mig att uppdatera!

    Tack för många bra tips, jag sparar dem ifall det någon gång händer samma sak igen!
    Ni som tjatar om att lägga tillbaka i boet, ringa djurskyddet osv. kan ju läsa igen lite noggrannare - vi kunde inte nå boet och det finns inget djurskydd som bryr sig om små fågelungar här.

    Hur som helst, efter att ha låtit ungen vila mörkt och lugnt (ifall den var chockad) och sen försökt få den att öppna näbben igen (för att kunna mata den) fick vi inse att den kommer att svälta ihjäl  då den vägrade äta. Tvångsmata den (bända upp näbben) klarade ingen av oss.
    Så, sambon lyckades bända upp en brandlucka högst uppe på fasaden under taket, och så lyfte vi in den lilla ungen på sin bädd av vadd ovanpå isoleringen.

    Boet är precis ovanför, och vi har sett de vuxna fåglarna flyga in och ut, så vår förhoppning är att de har hittat ungen och matar den fast den inte ligger i boet mera! Jag vet faktiskt inte om den klarade sig eller inte, men jag hoppas ju...

    Hade den bara varit lite större och kunnat äta själv hade jag absolut gjort ett försök att föda upp den, men det känns som om dethär var den bästa lösningen vi kunde åstadkomma i den situationen.

  • Sharle­ene
    Äldre 21 Jul 18:37
    #20
    Legewiel skrev 2010-07-21 16:44:53 följande:
    Lessen att det tog sån tid för mig att uppdatera!

    Tack för många bra tips, jag sparar dem ifall det någon gång händer samma sak igen!
    Ni som tjatar om att lägga tillbaka i boet, ringa djurskyddet osv. kan ju läsa igen lite noggrannare - vi kunde inte nå boet och det finns inget djurskydd som bryr sig om små fågelungar här.

    Hur som helst, efter att ha låtit ungen vila mörkt och lugnt (ifall den var chockad) och sen försökt få den att öppna näbben igen (för att kunna mata den) fick vi inse att den kommer att svälta ihjäl  då den vägrade äta. Tvångsmata den (bända upp näbben) klarade ingen av oss.
    Så, sambon lyckades bända upp en brandlucka högst uppe på fasaden under taket, och så lyfte vi in den lilla ungen på sin bädd av vadd ovanpå isoleringen.

    Boet är precis ovanför, och vi har sett de vuxna fåglarna flyga in och ut, så vår förhoppning är att de har hittat ungen och matar den fast den inte ligger i boet mera! Jag vet faktiskt inte om den klarade sig eller inte, men jag hoppas ju...

    Hade den bara varit lite större och kunnat äta själv hade jag absolut gjort ett försök att föda upp den, men det känns som om dethär var den bästa lösningen vi kunde åstadkomma i den situationen.
    awww inte lätt sitts Ni får väl kolla om någon vecka om fågelungen är kvar eller inte
    Vi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
Svar på tråden Upphittad fågelunge! Hjälp fort snälla!