• Kalasb­yxa
    Äldre 24 Jul 20:31
    52825 visningar
    220 svar
    220
    52825

    Hur kan men ge sitt barn tex oboy?

    Jag kan verkligen in förstå hur man kan ge ens barn oboy?  ALLA föräldrar borde få gå en kurs om kost....

    1glas OBOY (ca:2dl) innehåller ca: 15sockerbitar, oboy är ju socker med chokladsmak? Skulle du ge ditt barn 15st sockerbitar att knapra på?

  • Svar på tråden Hur kan men ge sitt barn tex oboy?
  • Äldre 24 Jul 20:35
    #1

    Jag skulle kunna göra det. Dricker det själv ibland, men inte varje dag. Det handlar inte om enstaka glas eller måltider, det handlar om att ha en bra balans mellan kost och motion (och allt annat). O´boy och fralla är gott ibland. Därför dricker vi det. . . ibland.

  • KlasSt­ures mamma
    Äldre 24 Jul 20:35
    #2

    Man ger barn oboy för att man själv dricker det? Saft innehåller massor av socker. Marmelad likaså. Ibland är det gott och då kan man väl få unna sig det!

    Men jag förstår vad du menar och jag tycker oxå att många barn får alldeles för mycekt socker i vardagen.

  • Äldre 24 Jul 20:38
    #3

    Ja det är inget svårt alls. Bara att blanda med mjölk och ge... ;)

    Vår son på 6 år får Oboy ibland, inte ofta men ibland till helgen. Precis som han får lördagsgodis på helgen. Vad är så skadligt med att ge ett glas Oboy lite då och då? Visst det är inte bra att ge varje dag det håller jag med om men ibland?

  • saltab­andite­n
    Äldre 24 Jul 20:40
    #4
    -1

    Tja, det gäller att använda sitt sunda förnuft.
    O´boy innehåller ganska mycket mer än bara rent socker. Flört
    Fett- och sockerskräck tenderar alltid att gå till överdrift, man ska ha en sund kosthållning utan överdrifter och något håll.

    Ett glas O´boy (standardmjölk) innehåller 140 kcal
    15 sockerbitar 225 kcal.
    På vilket sätt är detta jämförbart menar du?


    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under D
  • Gravid­2010
    Äldre 24 Jul 20:43
    #5

    Det finns annat att köpa än Oboy om man vill ha chokladdrycker som är lätta att blanda till kalla. Det finns också tex Oboy dark som innehåller mer kakao än den vanliga.

  • Gravid­2010
    Äldre 24 Jul 20:44
    #6

    Min son får äta allt, men inte alltid. Han har även fått smaka oboy ett par ggr de senaste dgr eftersom jag älskar det som gravid.

    Men ingen av oss är direkt onyttiga el överviktiga.

  • April Mamma
    Äldre 24 Jul 20:47
    #7

    Det beror väl på hur ofta man ger det osv....Vi köper hem det kanske 1-2 ggr per år. Sonen på 5 år gillar det, liksom vi andra...

    Jag tycker det är 1000 ggr värre med folk som röker under graviditeten eller när dom har en liten bebis...Det tycker jag att Alla borde gå en kurs om

  • NiniMe
    Äldre 24 Jul 20:48
    #8

    Har du barn ts?
    Innan jag fick barn sa jag precis som dig, mitt barn ska inte få ngt onyttigt alls förrän han själv blir medveten om de, men jo eller hur....
    Tycker de e en jävla hysteri om allt vad fett socker och onyttigt gäller.. Tycker de e sunt förnuft man ska ha med sig istället... Ett glas oboy e inte farligt, ja visst sen att min son hade kunnat dricka hur mycke oboy som helst eftersom han tycker de e smasken, De e där jag som förälder säger att de räcker med 1-2 glas oboy...
     


  • J o a n n a
    Äldre 24 Jul 20:51
    #9

    Tycker att det är synd att det ska vara så svart eller vitt med socker till barn.
    I vår familj har vi sunda matvanor och ett stooort matintresse. Jag lagar maten nästan uteslutande från grunden, men tycker absolut att man kan få äta ketchup till köttfärssåsen om man så vill.
    Lika så med oboy.
    Man får väl ha en större helhets översikt om hur mycket barnet får i sig överlag.
    Vi vet mycket väl idag vad socker har för påverkan på våra barn (och oss själva) men jag vill hellre att mitt barn lär sig att äta nyanserat och i rätt mängd än att låta honom lära sig vara rädd för socker.
    Sen är det en helt annan diskussion hur man kan låta barnen vräka i sig vad de vill/när de vill.

  • Ts Mamma
    Äldre 24 Jul 20:51
    #10

    Lägg ner - man dör om man INTE äter - inte om man äter normalt - med socker, fett, kolhydrater och proteiner och sedan lägger till en portion av rörelse och motion!

    Jag förstår inte hur man kan förbjuda vissa saker och utesluta dem ur sitt barns kost och då medverka till den mathysteri som finns idag - det är för mig bra mycket svårare att förstå än varför man ger sitt barn ett glas Oboy!

Svar på tråden Hur kan men ge sitt barn tex oboy?