• Anonym (Det svarta fåret)
    Äldre 27 Jul 22:39
    51610 visningar
    189 svar
    189
    51610

    Ni som är KRISTNA, hur ser ni på PORR?

    Är en kristen mamma, gift sedan flera år tillbaka. Vi har ett underbart äktenskap och gillar sex.
    Vi tittar på porr tillsammans ibland, inte enskilt, men tillsammans. Visst, nätet är fullt av skit, verkligen fullt, djävulen härjar fritt... men det går ju att välja vad man tittar på, t.ex. par som har sex och verkar älska varandra.

    När vi någon gång nämnt något om detta till kristna vänner har vi märkt att de reagerar negativt och vi har inte pratat så mycket mer om saken. För såklart är vår åsikt den att porrindustrin är ond och fel i grund och botten. Vi vill ju inte heller uppmuntra någon att ta del av den världen.

    I Bibeln står "Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta" men inte har vi ju begär efter människorna på skärmen, det är ju handlingen som är upphetsande, och det är ju vi som har sex tillsammans. Men ändå är det inte lätt att veta hur man skall tänka. Porr=synd, det är man ju lärd. Vi tycker ändå det är kul att titta, har inte så dåligt samvete men kanske man helt borde lägga av.

    Porr är ju inte så ofta ämnet för predikan så det blir inte så ofta disussion om saken, skulle vara intressant att höra andra troende människors tankar om detta, sådana som verkligen tror att Bibeln är Guds ord och vill följa det som står där. Hör du inte till den gruppen så undanber jag mig kommentarer.

  • Svar på tråden Ni som är KRISTNA, hur ser ni på PORR?
  • Anonym (ej troend­e)
    Äldre 27 Jul 23:13
    #1

    Nu hör jag till skaran som du inte vill ha svar från, men väljer att svara ändå.

    jag bodde i USA ett år för ett tag sedan och förstog att kristendomen är ofantligt stor i USA. Det finns allt möjligt i kristendomens tecken, allt från film och musik till skolor och böcker i barnuppfostran, TV och radiokanaler, klädmärken osv. Undrar om det inte kan finnas något på nätet som går att googla fram som kan hjälpa dig och din man i era funderingar kring porr VS kristendom? Jag menar inte kanske ett klockrent svar, men som ett diskussionsunderlag för er? Eller kanske rentav att det finns som någonslags "kristenmärkning" (jämför kravmärkning) för porr?

  • Anonym (Det svarta fåret) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 23:31
    #2

    Tack för din kommentar, visst är det ok att skriva fast man nu inte är troende, tänkte mest på att jag inte är så intresserad av sådana som tycker att det är en självklarhet att se på porr och tycker man är helt trångsynt och inte har någon förståelse om de inte själva är kristna.

    Kristen porr, ja så långt har jag inte tänkt, det klingar nog lite fel i mina öron Kan tänka mig att det diskuteras mer om liknande i USA, här är vi kanske mer fåordiga om liknande, åtminstone i kyrkan. Varierar såklart från församling och kyrkligt sammanhang.

  • Julias Farsa
    Äldre 27 Jul 23:34
    #3

    Roligt att du nämner USA, där gör det inget om 100 pers slaktas i en film på de mest makabra sätt och blod sprutar över allt. Men ojoj om en bröstvårta skulle synas.

  • Anonym (Det svarta fåret) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 23:38
    #4

    Det är nog också lite så som jag uppfattar en del av kristenheten i USA, man är mer är kristen av tradition utan att riktigt reflektera över varför...

  • Anonym (ej troend­e)
    Äldre 27 Jul 23:45
    #5

    Det är sådana ofantligt stora skillnader inom landet och bland de olika kristna grupperna. Det är ju en av de största länderna som finns... Dessa motsättningar finns ju inom de flesta religioner och regioner upplever jag det som.

    De kristna som jag var i kontakt med var djupt kristna, men inte fanatiska på något sätt. Är ej själv kristen men upplevde deras levnadsregler som väldigt sunda, balanserade och välgrundade. Inget som helst dubbelmoral alls. Våld var inte ok, men visst tittade de på vanliga Hollywood filmer. Nakenhet var ej heller ok, men återigen vanliga Hollywood filmer var ok. Men de valde oftast de kristna alternativ som fanns, både i böcker och film. Även val av skola och umgänge präglades av kristendomen och när det var dags för flytt flyttade en av familjerna efter att valt skola och kyrka till område som var bra för de.

  • Anonym (Det svarta fåret) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 23:59
    #6

    Självklart är skillnaderna på kristna och kristna enorma i sättet att "leva ut" sin tro. Självklart finns det av alla de sorter både här och i USA, där finns helt säkert mycket sunda och underbara människor lika som det finns osunda här. Åtminstone antar jag att de inte tittade på porr ifall nakenhet inte var ok

    Fast nakenhet inför andra än min man tycker jag själv inte att är vettigt, samma med att klä sig alltför utmanande, avslöjande osv. det kan ju fresta en annan människa. Men att "fresta" (i positiv bemärkelse) varandra i äktenskapet är ju en annan sak, vi skadar ju inte någon annan om vi tillsammans tittar på lite porr ibland. Annat än att vi bidrar med högre besöksstatistik till vissa sidor då.

  • Anonym (ej troend­e)
    Äldre 28 Jul 00:03
    #7

    Har ingen som helst aning om vad de ansåg om porr. Hade inga diskussioner om ämnet. Vet dock att de hade böcker om erotisk massage. Skrattande
    Och att sex inom äktenskap uppmuntrades.

  • Comple­torium
    Äldre 28 Jul 00:45
    #8

    Jag umgås rätt mycket med folk aktiva inom framför allt Svenska kyrkan, och där tycker jag nog att rätt många är fördomsfria och inte har nåt emot porr rent generellt, däremot reflekteras det mycket kring porr som en kvinnoförtryckande företeelse. Jag vet att många av mina troende vänner ser på porrfilm, men de väljer noga vad för slags porr de ser på. De jag känner som är frikyrkliga är oftare mer negativa till porr. Men de ser ju också ner på dem inom Svenska kyrkan som de inte betraktar som "riktiga" kristna...

  • Äldre 28 Jul 00:52
    #9

    Jag är katolik och tittar på porr då och då. Kanske inget min präst tycker om, men jag är min egen person. 


    Don't you black or white me
  • Anonym
    Äldre 28 Jul 00:53
    #10

    Vet att många kristna anser att det är perverst och syndigt med porr. Jag är själv uppvuxen i en kristen familj, och hade mycket skuldkänslor över porrtittande i tonåren.
    Numera skiter jag i skuldkänslorna. Tycker inte det är fel att se på porr.

Svar på tråden Ni som är KRISTNA, hur ser ni på PORR?