• Anonym (Det svarta fåret)
    Äldre 27 Jul 22:39
    51608 visningar
    189 svar
    189
    51608

    Ni som är KRISTNA, hur ser ni på PORR?

    Är en kristen mamma, gift sedan flera år tillbaka. Vi har ett underbart äktenskap och gillar sex.
    Vi tittar på porr tillsammans ibland, inte enskilt, men tillsammans. Visst, nätet är fullt av skit, verkligen fullt, djävulen härjar fritt... men det går ju att välja vad man tittar på, t.ex. par som har sex och verkar älska varandra.

    När vi någon gång nämnt något om detta till kristna vänner har vi märkt att de reagerar negativt och vi har inte pratat så mycket mer om saken. För såklart är vår åsikt den att porrindustrin är ond och fel i grund och botten. Vi vill ju inte heller uppmuntra någon att ta del av den världen.

    I Bibeln står "Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta" men inte har vi ju begär efter människorna på skärmen, det är ju handlingen som är upphetsande, och det är ju vi som har sex tillsammans. Men ändå är det inte lätt att veta hur man skall tänka. Porr=synd, det är man ju lärd. Vi tycker ändå det är kul att titta, har inte så dåligt samvete men kanske man helt borde lägga av.

    Porr är ju inte så ofta ämnet för predikan så det blir inte så ofta disussion om saken, skulle vara intressant att höra andra troende människors tankar om detta, sådana som verkligen tror att Bibeln är Guds ord och vill följa det som står där. Hör du inte till den gruppen så undanber jag mig kommentarer.

  • Svar på tråden Ni som är KRISTNA, hur ser ni på PORR?
  • jdg
    Äldre 28 Jul 13:33
    #21

    Jag har förstått att det är fel och onanera om man är kristen.
    Men hur ska man då kunna komma? För det har jag aldrig gjort utan hjälp.
    Eller är det meningen att bara killar får komma?
    Undrat länge.

    Dumma frågor kanske. Men om man inte frågar får man ju aldrig veta..

  • Äldre 28 Jul 13:59
    #22
    +1
    jdg skrev 2010-07-28 13:33:47 följande:
    Jag har förstått att det är fel och onanera om man är kristen.
    Men hur ska man då kunna komma? För det har jag aldrig gjort utan hjälp.
    Eller är det meningen att bara killar får komma?
    Undrat länge.

    Dumma frågor kanske. Men om man inte frågar får man ju aldrig veta..
    Det där är egentligen bara en myt. Onani nämns ingenstan i bibeln, så de som hävdar att onani är fel gör sina egna tolkningar..
  • heart2­mind
    Äldre 28 Jul 14:40
    #23
    Etay skrev 2010-07-28 13:59:32 följande:
    Det där är egentligen bara en myt. Onani nämns ingenstan i bibeln, så de som hävdar att onani är fel gör sina egna tolkningar..
    Nu är jag inte aktivt kristen, men har tyvärr ett närmast fotografiskt detaljminne som förföljer mig. Att ordet "onani" aldrig nämns i Bibeln är helt rätt, men det finns ett stycke i Första Moseboken, 38:6, som kan vara relevant. Huvudpersonen i avsnittet heter nämligen Onan, vilket är lite för mycket för en slump. Såhär står det:

    Och Juda tog åt Er, sin förstfödde, en hustru som hette Tamar. Men Er, Judas förstfödde, misshagade Herren; därför dödade Herren honom. Då sade Juda till Onan: "Gå in till din broders hustru, äkta henne i din broders ställe och skaffa avkomma åt din broder". Men eftersom Onan visste att avkomman icke skulle bliva hans egen, lät han, när han gick in till sin broders hustru, det spillas på jorden, för att icke giva avkomma åt sin broder. Men det misshagade Herren att han gjorde då; därför dödade han också honom.

    Här tror jag personligen att ursprunget till onani som något skamligt finns. Gud dödade Onan när han, istället för att "äkta" sin broders hustru, onanerade. Det var dock inte onanin i sig som Gud bestraffade utan att Onan ej lytt Juda.

    Nu ska jag inte delta i debatten längre, ville bara polemisera med vad Etay sa och nämna det onanirelaterade i Bibeln. Tack för mig!
    
  • Joe
    Äldre 28 Jul 14:43
    #24
    jdg skrev 2010-07-28 13:33:47 följande:
    Jag har förstått att det är fel och onanera om man är kristen.
    Men hur ska man då kunna komma? För det har jag aldrig gjort utan hjälp.
    Eller är det meningen att bara killar får komma?
    Undrat länge.

    Dumma frågor kanske. Men om man inte frågar får man ju aldrig veta..
    det är ju svårt att säga att något är fel eftersom allting i slutänden blir en tolkningsfråga (sen tycker jag inte alls att det är dumma frågor så länge man inte bara är ute efter att hoppa på och sätta dit någon). Personligen tror jag inte alls att onani är fel, däremot tror jag att det kan bli en del av ett osunt beteende, precis som jag tror att jag skrev om porr tidigare, om det går till överdrift och får proportioner som gör att det tar över och drabbar andra områden i livet. Däremot kan ju som sagt mat, träning, shoping etc på precis samma sätt bli en del av ett osunt beteende. Jag tror att det handlar mindre om själva företeelsen i sig och mer om hur man använder den och hur den påverkar en.
  • Äldre 28 Jul 14:51
    #25
    heart2mind skrev 2010-07-28 14:40:15 följande:
    Nu är jag inte aktivt kristen, men har tyvärr ett närmast fotografiskt detaljminne som förföljer mig. Att ordet "onani" aldrig nämns i Bibeln är helt rätt, men det finns ett stycke i Första Moseboken, 38:6, som kan vara relevant. Huvudpersonen i avsnittet heter nämligen Onan, vilket är lite för mycket för en slump. Såhär står det:

    Och Juda tog åt Er, sin förstfödde, en hustru som hette Tamar. Men Er, Judas förstfödde, misshagade Herren; därför dödade Herren honom. Då sade Juda till Onan: "Gå in till din broders hustru, äkta henne i din broders ställe och skaffa avkomma åt din broder". Men eftersom Onan visste att avkomman icke skulle bliva hans egen, lät han, när han gick in till sin broders hustru, det spillas på jorden, för att icke giva avkomma åt sin broder. Men det misshagade Herren att han gjorde då; därför dödade han också honom.

    Här tror jag personligen att ursprunget till onani som något skamligt finns. Gud dödade Onan när han, istället för att "äkta" sin broders hustru, onanerade. Det var dock inte onanin i sig som Gud bestraffade utan att Onan ej lytt Juda.

    Nu ska jag inte delta i debatten längre, ville bara polemisera med vad Etay sa och nämna det onanirelaterade i Bibeln. Tack för mig!
    
    Hans synd var inte att han onanerade, utan att han vägrade befrukta sin brors fru. Det var nämligen lag på det, att om en kvinnas man dog, och hon var barnlös, så skulle brodern befrukta henne istället och ta hand om familjen.
    Men brorsan i det här fallet vägrade att göra det, och drog sig ur samlaget innan han kom. Dvs. mer åt hållet "avbrutet samlag" än onani.
  • Anonym (porrt­itande­..)
    Äldre 28 Jul 15:37
    #26

    Att tillägga..

    Har bekanta (släkt&vänner) som räknar sig till den laestadianskaförsamlingen och jag har ibland frågat (med anledning av att vissa av dem tom saknar tv..) vad de tycker om olika saker..  Vanligaste svaret: - Jag kan inte säga dig vad som är rätt och fel för dig, kan bara tala för mig.. Väldigt likt vad jag fick höra av en släkting när jag var liten och ännu mer nyfiken än nu:-Sköt dig själv och skit i andra, frukta gud och ärligt vandra.

  • Anonym (Det svarta fåret) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 15:54
    #27
    jdg skrev 2010-07-28 13:33:47 följande:
    Jag har förstått att det är fel och onanera om man är kristen.
    Men hur ska man då kunna komma? För det har jag aldrig gjort utan hjälp.
    Eller är det meningen att bara killar får komma?
    Undrat länge.

    Dumma frågor kanske. Men om man inte frågar får man ju aldrig veta..
    Inte alls dumma frågor. Det kan säkert vara så att det finns många som aldrig får en orgasm eftersom det inom vissa inriktningar räknas som synd att onanera. Gud har ju skapat oss med sexualiteten och låter oss njuta av den. Jag tror det är helt ok att onanera.

    Det om Onan känner jag till och har alltid tolkat det som avbrutet samlag och alltså inget som har med onani att göra precis som heart2mind and Etay skriver. Enda likheten där är ju namnet och i övrigt vet jag inte att det skulle vara något nämnt om onani i bibeln.
    Anonym (porrtitande..) skrev 2010-07-28 15:37:57 följande:

    Att tillägga..

    Väldigt likt vad jag fick höra av en släkting när jag var liten och ännu mer nyfiken än nu:-Sköt dig själv och skit i andra, frukta gud och ärligt vandra.


    Kunde man kanske brodera och sätta upp på väggen
  • Comple­torium
    Äldre 28 Jul 16:07
    #28
    Anonym (Det svarta fåret) skrev 2010-07-28 09:22:08 följande:
    Tänker att det som kan vara "skadligt" (dra en mera bort från Gud) för en person så behöver inte vara det för en annan.Jag hör nog till den gruppen som inte är så förtjust i svenska kyrkan, är dock inte frikyrklig heller. Inte ser jag ner på människorna inom Svenska kyrkan men anser att kyrkan, instutionen, tenderar till att försöka vara så liberal och lik "världen" som möjligt. Då tappar man hela den andliga dimensionen och poängen, försöker man vara människor till lags och slutar läsa vad som står i bibeln (förutom just det att man skall älska sin nästa som sig själv, vilket är rätt och riktigt men resten som står där verkar man strunta i, som att fly otutk osv....) kan man lika gärna lägga ner kyrkan och spela teater där istället. Fast off topic, detta är nu en helt annan sak...
    Japp, det är OffT och jag har heller ingen lust att diskutera saken...
  • Comple­torium
    Äldre 28 Jul 16:16
    #29

    Javisst har begreppet onani sitt ursprung i bibeln och berättelsen om Onan, men som det är med allt när det gäller lagar, regler och normer som har sitt ursprung i religiösa texter så är det en tolkningsfråga.

    Det intressanta är att ålderdomliga tolkningar verkar ha företräde före nyare tolkningar, trots att även de ålderdomliga tolkningarna var ett barn av sin tid och samhällsstruktur, precis på samma sätt som dagens tolkningar är det. Man glömmer lätt bort att även de nu gamla invanda tolkningarna också en gång var nya och säkert skorrade illa i dåtidens öron....

  • Anonym
    Äldre 28 Jul 16:24
    #30

    Tror inte du behöver vara orolig min kristne vän.

    http://www.sydsvenskan.se/varlden/article417593/Religiosa-porrsurfar-mest.html

Svar på tråden Ni som är KRISTNA, hur ser ni på PORR?