• Äldre 29 Jul 18:36
    10423 visningar
    5 svar
    5
    10423

    hur rama in broderad tavla bäst?

    Jag skulle behöva lite hjälp med att rama in en broderad tavla. Hur gör man bäst? Finns särskilda ramar eller kan jag ta en från tex ikea? Kan man lämna in den och någon gör det åt mig, eller kostar det skjortan?

    Tacksam för lite tips och råd!

  • Svar på tråden hur rama in broderad tavla bäst?
  • Ulrika­74
    Äldre 29 Jul 20:00
    #1

    När jag tidigare broderade en hel del så beställde jag hem speciella ramar för broderier när jag boderade tavlor. Jag gjorde mina beställningar på Atelje Margaretha.


    Mamma till 3
  • Blåklo­ckan79
    Äldre 29 Jul 22:06
    #2

    Jag vet att broderier inte ska vara inglasade, men jag tycker det funkar bättre, blir inte så dammiga då Har antingen köpt med ram när jag köpt broderiet (flexiramar) eller köpt på gallerix eller lösa flexiramar. På galerix får man ju bra hjälp tycker jag med val av storlek på ram och ev paspartoal (stavas hurdå?).

  • Äldre 29 Jul 22:35
    #3

    Tack för tips!


    Men hur spänner man dem om man gör det själv med ramar från tex gallerix? Tejpar man fast dem på baksidan? Klipper man bort tyg som är överflödigt (och zick-zackar igen) så att inget sticker fram?

  • Blåklo­ckan79
    Äldre 30 Jul 19:21
    #4

    Det jag gjort är bara att jag strykt/pressat broderiet (korsstygn) och sen klippt det så att det rätt precis passar i ramen och sen lagt ihop alla delar, funkar bra tycker jag....

  • Äldre 30 Jul 20:14
    #5
    Blåklockan79 skrev 2010-07-30 19:21:47 följande:
    Det jag gjort är bara att jag strykt/pressat broderiet (korsstygn) och sen klippt det så att det rätt precis passar i ramen och sen lagt ihop alla delar, funkar bra tycker jag....

    Smart!
    Jag fick för mig att jag måste spänna det på något vis. Ramarna jag har tänkt är helt omöjliga om tyget sticker ut. Men om man har glaset kvar så fungerar det ju utmärkt som du har gjort. Jag vill gärna ha glaset kvar också så att tavlorna inte blir så dammiga.

    Nu ska jag försöka göra dem klara!


    Tack för hjälpen!

Svar på tråden hur rama in broderad tavla bäst?