• Anonym
    Äldre 10 Aug 11:29
    24724 visningar
    7 svar
    7
    24724

    Kan man sjukskriva sig själv på deltid?

    En konstig fråga kanske, men jag undrar om den här första veckan som man får sjuklön från jobbet där man kan sjukskriva sig själv (innan läkarintyg krävs) - kan man sjukskriva sig på deltid? Eller är det allt eller inget som gäller då?


     


    Så här står det på FK:s hemsida:

    "Du kan använda vår självbetjäningstjänst för att friskanmäla dig när du inte längre är sjuk och har sjukpenning. Du kan också ändra omfattningen på din sjukskrivning, till exempel går från sjukskriven på heltid till deltid."


     


    Men jag uppfattar inte om det bara gäller när man är sjukskriven på heltid från början?

  • Svar på tråden Kan man sjukskriva sig själv på deltid?
  • Birgit­ta2
    Äldre 10 Aug 11:35
    #1

    Man sjukanmäler sig till sin arbetsgivare, på halvtid, 25% eller heltid. Inget läkarintyg krävs. Om nu inte arbetsgivaren kräver läkarintyg från dag ett. Det får dom göra. Men det är nog inte så vanligt.

    Vad gäller fk: Det handlar enbart om när man är sjukskriven från dag 15 och då försäkringskassan går in med ersättning. De har inget att göra med din första veckas sjukanmälan. Vad gäller friskanmälan måste du göra detta vare sig du är sjukskriven på heltid, halvtid eller 25%.

    Du kan ändra din sjukskrivning när som helst vad gäller omfattning. Men du måste ha läkarintyg på det.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Aug 11:39
    #2
    Birgitta2 skrev 2010-08-10 11:35:28 följande:
    Man sjukanmäler sig till sin arbetsgivare, på halvtid, 25% eller heltid. Inget läkarintyg krävs. Om nu inte arbetsgivaren kräver läkarintyg från dag ett. Det får dom göra. Men det är nog inte så vanligt.

    Vad gäller fk: Det handlar enbart om när man är sjukskriven från dag 15 och då försäkringskassan går in med ersättning. De har inget att göra med din första veckas sjukanmälan. Vad gäller friskanmälan måste du göra detta vare sig du är sjukskriven på heltid, halvtid eller 25%.

    Du kan ändra din sjukskrivning när som helst vad gäller omfattning. Men du måste ha läkarintyg på det.
    Så jag kan välja att sjukanmäla mig på 25%, 50% eller 100% första veckan till arbetsgivaren?

    Om man som jag, jobbar 80%, och sjukanmäler mig 50% så menas det att jag enbart kommer jobba 40%?
    Eller blir det 30%?
    Nej, sjukanmäler jag mig på 50% så är jag sjuk halva tiden av min arbetstid, dvs. att jag då kommer jobba 40%, eller hur?
  • Birgit­ta2
    Äldre 10 Aug 11:43
    #3

    Jobbar du ex 6 timmar om dagen, så skall du jobba 3 timmar om dagen om du är sjukanmäld 50%. En liten varning: Bestämmer du dig för att lägga din arbetstid på 2 dagar i veckan ex.vis, så kan FK ifrågasätta det. Så mitt råd är att du jobbar dagligen, men reducerad tid pga din sjukdom.

    Ja, du väljer själv hur mycket du orkar jobba. MEN - tänk att du kan komma behöva läkarintyg fr o m dag 8, och detta måste verifieras av läkaren, och dessutom måste han berätta i intyget VARFÖR du inte kan jobba mer än så.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Aug 11:49
    #4
    Birgitta2 skrev 2010-08-10 11:43:17 följande:
    Jobbar du ex 6 timmar om dagen, så skall du jobba 3 timmar om dagen om du är sjukanmäld 50%. En liten varning: Bestämmer du dig för att lägga din arbetstid på 2 dagar i veckan ex.vis, så kan FK ifrågasätta det. Så mitt råd är att du jobbar dagligen, men reducerad tid pga din sjukdom.

    Ja, du väljer själv hur mycket du orkar jobba. MEN - tänk att du kan komma behöva läkarintyg fr o m dag 8, och detta måste verifieras av läkaren, och dessutom måste han berätta i intyget VARFÖR du inte kan jobba mer än så.
    Har tänkt söka läkaren på en gång, men vet ju inte när man får komma till denne så jag funderade på om en sjukanmälan vore bra att börja med.
    Tänkte också jobba alla dagar i veckan, då det är långa arbetsdagar som plågar mig. Att jobba 2-3 dagar av fem skulle inte funka.

    Tack!
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Aug 13:53
    #5

    Ringde för tid nu och fick en tid hos läkaren den 19:e.
    Kvinnan i luren sa att om jag ville sjukanmäla mig själv kommande vecka var det på heltid, var hon rätt säker på?
    Låter konstigt så nu väntar jag på att FK ska ringa upp mig så jag får klarhet i detta.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Aug 14:17
    #6

    Nä!
    Den barnmorskan visste inte vad hon snackade om, hon
    Enligt FK kan man visst sjukanmäla sig på deltid också.

  • Birgit­ta2
    Äldre 10 Aug 14:37
    #7
    Anonym skrev 2010-08-10 13:53:19 följande:
    Ringde för tid nu och fick en tid hos läkaren den 19:e.
    Kvinnan i luren sa att om jag ville sjukanmäla mig själv kommande vecka var det på heltid, var hon rätt säker på?
    Låter konstigt så nu väntar jag på att FK ska ringa upp mig så jag får klarhet i detta.
    Hon vet inte vad hon snackar om. Du får sjukanmäla dig i vilken omfattning du vill. Känner du att du klarar jobba 50% så kan du sjukanmäla dig 50%. Eller är det skillnad på om man är gravid eller inte. Låter mycket märkligt.
Svar på tråden Kan man sjukskriva sig själv på deltid?