• Anonym (Finnar)

    Problem med finnar

    Hejsan!

    Jag har aldrig tidigare haft problem med finnar. Någon enstaka dök upp i tonåren vilket jag har varit tacksam för (skönt att slippa). Men sedan jag blev gravid för ett år sedan (fick missfall) har jag fått väldigt mycket finnar och efter missfallet har de poppat upp i massor inför varje mens. Nu står jag knappt ut mer, jag känner mig som en finnig tonåring. Nu börjar de även dyka upp mellan mensarna och det stör mig något fullkomligt.

    Jag börjar misstänka att jag lider brist på något näringsämne, kan det vara så? Vad är det min kropp saknar som ger mig alla dessa finnar?

    Kan tillägga att jag är 27 år och, så puberteten är sedan länge förbi. 
    Tacksam för tips

  • Svar på tråden Problem med finnar
  • Farmaceuten

    Hej!
    Ber om ursäkt för att du fått vänta på svaret.

    Att få finnar (akne) i vuxen ålder är inte ovanligt, speciellt i samband med hormonförändringar som kring mens. Vid graviditet sker också stora hormonförändringar i kroppen. Akne kan även orsakas av andra saker som t ex läkemedelsbehandling. Är du osäker på orsaken så tycker jag du ska prata med t ex sjukvårdsrådgivningen på 1177.se.


    Det finns receptfria preparat på apoteket som du kan prova –  allt från rengörande produkter till läkemedel som du smörjer i ansiktet. Har du stora problem eller inte tycker att produkterna hjälper – prata med en läkare för att få mer effektiv hjälp!

    Hälsningar Farmaceuten

Svar på tråden Problem med finnar