• Anonym (leva o bo)
    Äldre 16 Aug 00:18
    2869 visningar
    13 svar
    13
    2869

    Trivs du där du bor??

    Trivs du där du bor? Hur bor du? Hus, lägenhet, radhus.....
    Jag trivs inte där jag bor. Jag bor i lägenhet, på 2 våningar, med loftgång... Känns otrevligt iaf.
    Jag skulle aldrig våga bo på markplan, hat gjort det, men gör aldrig det igen.

    Har bott här sen nov i år o kände att det kan funka med andra våningen, men iom att det är en loftgång,
    så känns det nästan som markplan endå. Det kan ju stå nån utanför köksfönstret och ytterdörren endå...

    Jag var inte sån här förr (är 44 år) jag har blivit en riktig mes nuförtiden... Skulle hellre bo i ett höghus med portkod, ja vet att det inte hjälper så mycket kanske och att det finns andra nackdelar,

    men jag skulle endå känna mej tryggare.

    Så, dela med er nu hur ni bor och varför, om ni vill flytta och varför ni vill flytta..... Skriv gärna var ni bor om ni vill...

  • Svar på tråden Trivs du där du bor??
  • Anonym
    Äldre 16 Aug 03:59
    #1

    Kanske är området du bor i som det är fel på?

    Annars kan ju folk inte bo i villa heller, för det är bottenvåning?

  • Desert­chick
    Äldre 16 Aug 04:25
    #2

    Ja, ja trivs med hur jag bor. Har bott i vårt lilla hus i lite över sju år nu. Vi har en enorm trädgård. Det enda jag skulle vilja ändra på är storleken på badrummet.


  • Äldre 16 Aug 04:27
    #3

    Tror att TS undrar om folk trivs där de bor och inte efter råd. Jag trivs rätt bra i vårt gamla hus även om det är litet. Men trädgården är stor, vi har gångavstånd till affär, bibliotek, affär etc.. Det känns verkigen som vårt hem, skavanker och allt.

  • Äldre 16 Aug 09:01
    #4

    Nja, det kunde ha varit bättre men helt fel är det inte. Lägenhet på nedre botten men en halvtrappa upp, ingen uteplats och det är en stor saknad. Sen är det nedgånget och just nu ser det ut som f**n ute pga att det är uppgrävt runt huset, bygger ut fjärrvärmen.
    Men det är nära till Ica, bara över gatan, nära till dagis, skola, hc  ja all service så i stort trivs jag, men tyvärr är det ett litet samhälle så alla känner alla och mer där till, mycket skvaller och rykten, fast det är roligt ibland att få höra saker man inte visste om sig själv Skrattande

  • Äldre 16 Aug 09:15
    #5

    Jag önskar att jag trivdes bättre :(. Allt är bra förutom att det inte känns som hemma. Hemma är den lilla ort där jag är uppväxt och som ligger 20 min härifrån. Bodde där senast efter att ha bott i Gbg i ca 10 år och stortrivdes. Men då pluttis flyttade in i magen var vi tvungna att flytta eftersom det var för litet och vi hade inte ork att bygga ut. Här är underbara grannar men skogen är inte lika vacker och det är långt till sjöarna :(. Min man vill inte flytta och det är ultimat här för pluttis, suck...

  • Anonym
    Äldre 16 Aug 09:38
    #6

    Jag och min man bor i bostadsrätt i en mindre stad men är på väg att flytta till " storstaden" en mil bort - mest för att vi vill ha närhet till bio, matställe etc...och framför allt ett nytt boende - här vi bor idag skulle behövas renoveras och det står jag inte ut med.
    Har bott i denna lilla stad sedan -91 och barnen är uppväxta här men sedan länge utflyttade - trivs igentligen bra med goda kommunikationer men vill flytta och förhoppningsvis för sista gången.
    Vad vi tittar på är att vi ska kunna bo kvar - det ska alltså vara hiss o andra bekvämligheter man kan vara utan då man är yngre.
    Tittar också på läget - ska vara centralt men inte just i promenadstråk - studentstad, gärna på andra våningen inte direkt vid uteserveringar eller pubar - ja vi är mycket kräsna men har också ingen brådska att flytta.
    Det där du skriver om att du blivit en riktig mes tror jag har med åldern att göra - känner ingen mig.
    Förr gick man hem ensam mitt i natten, reste mycket ensam i världen men idag är jag mycket mer försiktig -och kanske klokare?

  • Anonym
    Äldre 16 Aug 10:35
    #7

    Jag bor i ett "s.k" stökigt område men märker inte av det alltför mycket. Inget som stör mig iallafall. trivs sjukt bra här och det finns många olika kulturer och folk är så öppna. Man kan prata med vem som helst när som helst oavsett vilken del av världen man kommer ifrån. Jättemysigt!
    Jag bor nu på bottenvåningen, inte det minsta bekymrad över att nåt skulle kunna hända.

    Själv är jag uppvuxen på det lugnaste området i stan, i ett hus. Där är det inte ens inbrott i bilarna och man behöver knappt låsa dörren när man går ut. Skulle gärna tillbaka dit också, men samtidigt så trivs jag så bra här..:D

  • Anonym (leva o bo) Trådstartaren
    Äldre 16 Aug 11:19
    #8
    Anonym skrev 2010-08-16 09:38:33 följande:
    Jag och min man bor i bostadsrätt i en mindre stad men är på väg att flytta till " storstaden" en mil bort - mest för att vi vill ha närhet till bio, matställe etc...och framför allt ett nytt boende - här vi bor idag skulle behövas renoveras och det står jag inte ut med.
    Har bott i denna lilla stad sedan -91 och barnen är uppväxta här men sedan länge utflyttade - trivs igentligen bra med goda kommunikationer men vill flytta och förhoppningsvis för sista gången.
    Vad vi tittar på är att vi ska kunna bo kvar - det ska alltså vara hiss o andra bekvämligheter man kan vara utan då man är yngre.
    Tittar också på läget - ska vara centralt men inte just i promenadstråk - studentstad, gärna på andra våningen inte direkt vid uteserveringar eller pubar - ja vi är mycket kräsna men har också ingen brådska att flytta.
    Det där du skriver om att du blivit en riktig mes tror jag har med åldern att göra - känner ingen mig.
    Förr gick man hem ensam mitt i natten, reste mycket ensam i världen men idag är jag mycket mer försiktig -och kanske klokare?
    Jag vill ju gärna bo kvar i området där jag bor nu, centralt och nära till jobbet. Finns ett helt nybyggt höghus här, det är ett kooperativ, så man lägger in ca 1 miljon o sen är hyran ca4300.

    Det huset ligger mitt i centrum, och har dom mesta bekvämligheterna, nackdelen är bara att man får ingen "egen" parkering, utan man får hoppas att det finns en ledig.. Tycker oxå att om man är i vår ålder, (med utflugna barn" då kan man va kräsen.

    Ja du, klokare och försiktigare lät nog lite bättreSolig
  • Anonym (leva o bo) Trådstartaren
    Äldre 16 Aug 11:23
    #9
    Starline skrev 2010-08-16 04:27:24 följande:
    Tror att TS undrar om folk trivs där de bor och inte efter råd. Jag trivs rätt bra i vårt gamla hus även om det är litet. Men trädgården är stor, vi har gångavstånd till affär, bibliotek, affär etc.. Det känns verkigen som vårt hem, skavanker och allt.
    ja ibland kan man ju hitta sitt drömhus, som man bara inte vill flytta ifrån:)
  • Anonym (leva o bo) Trådstartaren
    Äldre 16 Aug 11:29
    #10
    Lalatii skrev 2010-08-16 09:01:07 följande:
    Nja, det kunde ha varit bättre men helt fel är det inte. Lägenhet på nedre botten men en halvtrappa upp, ingen uteplats och det är en stor saknad. Sen är det nedgånget och just nu ser det ut som f**n ute pga att det är uppgrävt runt huset, bygger ut fjärrvärmen.
    Men det är nära till Ica, bara över gatan, nära till dagis, skola, hc  ja all service så i stort trivs jag, men tyvärr är det ett litet samhälle så alla känner alla och mer där till, mycket skvaller och rykten, fast det är roligt ibland att få höra saker man inte visste om sig själv Skrattande
    För några år sen fick jag en gör fräsch lägenhet i ett helt okej område. Såg att det var på tredje våningen. Gick till köks och sovrumssidan, o där var det på markplan. Det var byggt i sutteräng...

    Trivdes bra i lägenheten, men inte att sovrummen o köket var i markplan.... Det är nog höghus och centralt som gäller för mej iaf:)

    Oh skulle nog inte kunna bo där alla känner alla, är alldeles för anonym för det :/
  • Anonym (leva o bo) Trådstartaren
    Äldre 16 Aug 11:40
    #11
    Anonym skrev 2010-08-16 10:35:00 följande:
    Jag bor i ett "s.k" stökigt område men märker inte av det alltför mycket. Inget som stör mig iallafall. trivs sjukt bra här och det finns många olika kulturer och folk är så öppna. Man kan prata med vem som helst när som helst oavsett vilken del av världen man kommer ifrån. Jättemysigt!
    Jag bor nu på bottenvåningen, inte det minsta bekymrad över att nåt skulle kunna hända.

    Själv är jag uppvuxen på det lugnaste området i stan, i ett hus. Där är det inte ens inbrott i bilarna och man behöver knappt låsa dörren när man går ut. Skulle gärna tillbaka dit också, men samtidigt så trivs jag så bra här..:D
    Låter ju jättebra för dej där du bor! Min dotter hade hemma en kompis för ett tag sen, kompisen blev förvånad att vi låste dörren varje gång vi kom hem.... själv bor hon på landet, o låste aldrig sin dörrFörvånad

    Det här med att man kan prata med vem som helst, det är ju bra för en sån som dej, som tycker om det.
    Jag är en sån där tråkig granne som max kallpratar lite med sin granne... Här jag bor har det varit inbrott i vårat garage 2 gånger (vi flytta hit i nov). En natt var det några ungdomar som "flyttade" 13 parkerade bilar...

    Det är ett pågående nybygge framför vårat hus, där har det varit inbrott 3 gånger....jo det händer en del saker här, men jag trivs endå......fast i ett höghus då:)
  • Anonym (havet­)
    Äldre 16 Aug 12:53
    #12

    Absolut!! men inte alltid ;)
    Bir ca 2 mil utanför en stad med ca 50000 invånare i norr

    Villa med 10 meter till havskanten, badmöjlighet
    Sällan några mygg & andra styggelser då det oftast blåser en stilla bris men även storm ibland.

    Vintertid så kan vi vara rätt så insnöade ibland då det blåser från havet.....
    Men man ska inte vara mörkrädd då belyning utomhus & efter vägen är minimal ;)

    Bott i lägenhet innan, bottenplan med altan
    Trivdes där, oftast, var lite  beroende på vilka grannar man hade, byttes tyvär ganska frekvent

  • snilli­s
    Äldre 16 Aug 12:56
    #13

    Jag bor i villa i ett "bra" område i en mellanstor svensk stad.


    Jag trivs jättebra med ett litet undantag. På framsidan av vårt hus går det en gata med förbud mot genomfart men det skiter folk i så det är ganska mycket trafik och det är såklart jättejobbigt när man har barn för när man bor i hus vill man ju kunna släppa ut barnen i trädgården men det går inte eftersom man då riskerar att barnen blri ihjälkörda om de springer på framsidan.


     


    Annars är allt jättebra

Svar på tråden Trivs du där du bor??