• Äldre 17 Aug 00:09
    259868 visningar
    1482 svar
    1482
    259868

    Sydafrika-tråd!

    Hej!
    Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite Glad ge varandra råd och tips m.m

    Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.  

  • Svar på tråden Sydafrika-tråd!
  • ViljaD­römma
    Äldre 17 Aug 11:45
    #1

    Kul!

    Vi väntar barn från just SA!

    Är ni klara med utredningen?

  • Äldre 17 Aug 12:18
    #2

    Åh vad spännande!!! Hur länge har ni väntat BB?

    Nej, vi börjar föräldrautb. om en månad och därefter blir det utredning.

    Det verkar vara en stor fördel att man får åka som fort efter BB.
    Vad gäller många länder får man ju vänta länge innan man väl får åka och hämta barnet efter BB. 

  • Penapö­na
    Äldre 17 Aug 12:29
    #3

    Vi har barn från Sydafrika! Var där och hämtade honom förra hösten.

  • ViljaD­römma
    Äldre 17 Aug 13:32
    #4

    9 månader.... så vi läääääääääääääääääääääängtar ganska mycket nu!

    Bra att ni har lite å sysselsätta er med medans ni samlar kötid. Då är ni nog nästan framme i kön när medgivandet blir klart...om allt går i lite lagom sävlig takt vill säga...

    Penapöna; Hur har det gått med allt sedan ni kom hem? Gick det bra med anknytningen? Är det nåt särskilt vi ska tänka på inför kommande resa? Har ni stött på mycket fördomar/dumma kommentarer hemma i Sverige?

  • Lo Ammi
    Äldre 17 Aug 14:07
    #5

    Vi har ju fortfarande betänketid (fram tills årsskiftet) men blir det så att vi enas om adoption (vilket jag tror att vi gör) så är SA vårt förstahandsval.

    Hur kommer det sig att ni andra valt Sydafrika?

    Vi grundar det på att vi passar in på deras krav (ålder, personlig kristen tro mm) och att vi dels känner adopterade barn från SA och att barnen som kommer därifrån är under 1 år. Afrika känns absolut som ett förstahandsalternativ för oss, jag hade kunnat tänka mig Sydkorea också men det känner inte min man så starkt för.

    - Lo

  • Äldre 17 Aug 14:09
    #6

    Penapöna: Vad roligt att ni har fått er lille kille! Hur gammal var han? Och hur lång väntetid hade ni?

    Viljadrömma: Ja, jag hoppas också vi nästan är framme i kön tills vi fått vårt medgivande, så att vi strax efter kan börja samla papper till landet. 

  • ViljaD­römma
    Äldre 17 Aug 14:10
    #7
    Lo Ammi skrev 2010-08-17 14:07:20 följande:
    Vi har ju fortfarande betänketid (fram tills årsskiftet) men blir det så att vi enas om adoption (vilket jag tror att vi gör) så är SA vårt förstahandsval.

    Hur kommer det sig att ni andra valt Sydafrika?

    Vi grundar det på att vi passar in på deras krav (ålder, personlig kristen tro mm) och att vi dels känner adopterade barn från SA och att barnen som kommer därifrån är under 1 år. Afrika känns absolut som ett förstahandsalternativ för oss, jag hade kunnat tänka mig Sydkorea också men det känner inte min man så starkt för.

    - Lo
    Vad menar du med att ni har betänketid?

    Vi har valt SA dels för att vi passade in på landets krav, dels för att vi tycker att processen verkar så genomtänkt och barnhemmen kärleksfulla. Det känns så bra det kan bli när det handlar om så svåra saker helt enkelt.
  • Lo Ammi
    Äldre 17 Aug 14:21
    #8
    ViljaDrömma skrev 2010-08-17 14:10:35 följande:
    Vad menar du med att ni har betänketid?

    Vi har valt SA dels för att vi passade in på landets krav, dels för att vi tycker att processen verkar så genomtänkt och barnhemmen kärleksfulla. Det känns så bra det kan bli när det handlar om så svåra saker helt enkelt.
    Jag och min man har gett oss själva och varandra fram tills årsskiftet att besluta om vi vill dra igång en adoptionsprocess. Vi har inte försökt få biologiska barn och det är väl det vi vill vara HELT säkra på att vi inte kommer vilja framöver heller innan vi påbörjar adoptionsprocessen.
  • Äldre 17 Aug 15:03
    #9

    Vi väntar också BB från Sydafrika, 8½ månad nu. Å vad vi längtar! Även om väntan känns ganska seg nu...

  • Äldre 17 Aug 19:51
    #10

    Vi har en dotter på 5 år som kommer från Sydafrika.


    Det var lite en slump att vi hamnade i Sydafrika. Det fanns i våra hjärtan först, men vi trodde inte att vi skulle uppfylla kraven pga min hälsa, eller dåvarande hälsa, men det gick bra efter operation och lite expertutlåtande. Vi tyckte också om hur de sköter adoptionsprocessen och hur barnen tas om hand och mår. Det finns mycket positivt med organisationen i Sydafrika.


    Lycka till alla ni som väntar


    Crazy enough to have fun all the time
Svar på tråden Sydafrika-tråd!