• Mjamen
    Äldre 18 Aug 13:24
    1636 visningar
    1 svar
    1
    1636

    Annan smärtlindring vid endometrios?

    Hej,


    Vi ska om fem veckor börja försöka bli gravida. Spännande, men det finns en sak som oroar mig. Jag har endometrios, diagnostiserad 2007 via titthål, då man också brände bort härdar. Har under ca ett halvår gått på Cerazette för att svälta ut endometriosen, då tidigare medicinering slutade fungera. Till saken hör att jag har haft fruktansvärda smärtor vid menstration tidigare. Sist fick jag åka in akut och få hjälp då inte ens fulldos morfin och coxhämmare hjälpte.


    Nu börjar jag bli riktigt nervös för hur jag ska hantera smärtorna om jag ska sluta med hormonbehandling för att bli gravid. Hur kan jag medicinera? Är det ok att använda TNS?

  • Svar på tråden Annan smärtlindring vid endometrios?
  • Farmac­euten
    Äldre 11 Oct 11:22
    #1

    Hej!
    Ber om ursäkt för det sena svaret.


    Under graviditetens första tre månader ska du inte använda TENS. Jag råder dig att prata igenom smärtlindringen ordentligt med din läkare så att du har en plan för hur du ska göra om du får svåra smärtor igen.


    Många kvinnor med endometrios har inte alls ont under graviditeten eller under amningsperioden, men det är förstås svårt att veta innan hur det blir för dig.

    Lycka till!

    Hälsningar Farmaceuten
Svar på tråden Annan smärtlindring vid endometrios?