• Anonym
    Äldre 19 Aug 13:21
    37228 visningar
    32 svar
    32
    37228

    vi kommer aldrig ha råd med hus, känns helt hopplöst - hjälp!!

    Vi hade tänkt låna 95% av SBAB (har lånelöfte 2,5 milj från typ alla banker med 10% handpenning men vi är inte riktigt där än) då vi inte hunnit spara eller haft tur med lägenhetsaffärer. Men ekonomin skulle absolut gå ihop även då vi räknar på 8% i ränta. Där vi bor nu stiger inte priserna och vi kommer tjäna kanske 50 000kr efter mäklarens arvode, har sparat ihop 100 000kr, that´s it. Vi bor i en liten tvåa och väntar barn, vi har trångt redan nu men visst GÅR det att tränga ihop oss.

    Men... nu krävs ju 15% i insats för hus + lagfart och ev. pantbrev. Totalkostande kontant på 2,5 miljoners hus utan pantbrev = 463 000kr!! Mitt hopp om hus försvinner för varje dag. Kanske ett lyxproblem men det känns så himla hemskt. Jag har jobbat mig upp och pluggat för att kunna få ett bra liv men det verkar som man måste fått mer "gratis" typ arv eller sparfond från föräldrar, är det verkligen så??

    Har ni också kännt att hoppet var borta men fixade det ändå? Hur gjorde ni? Vi tjänar 35 -40 000/månad ihop EFTER skatt. tycker inte vi är fattiga men det känns som att man måste ha vår lön/PERSON för att kunna köpa hus. Större lägenheter är orimligt dyra här! För en 3a (på ett område där jag inte är rädd att gå ut...) kostar runt 1 milj och uppåt. med hyra på ca 4000-5000kr. Jag vill hellre ha hus och betala åt mig själv  direkt så att säga. Hur ska man tänka??? Är jag helt ologisk i mina resonemang, borde vi bara inse att hus är för dyrt för oss? Vi kan inte flytta till något billigare område i nån håla, jag pendlar redan 18 mil/dag. Närmare mitt jobb blir det mycket dyrare. Ska vi komma till något riktigt billigt får jag lägga på 5 mil åt andra hållet, bort från jobbet!!

    Vi har tittat på hus i 1-2 år men inte fastnat för något eller så har budgivning dragit iväg. Där vi bor får man betala ca 2,5 - 5 miljoner inne i stan. Vi vill dock bo på landet. Men ej i ett villaområde långt ute på landet om ni förstår, utan "på landet på riktigt" med lite avstånd mellan grannar. Nåt tips??

  • Svar på tråden vi kommer aldrig ha råd med hus, känns helt hopplöst - hjälp!!
  • Siriva
    Äldre 19 Aug 13:36
    #1

    Finns det inte mindre villor som ändå är större än det ni har nu som skulle kunna hamna inom er budget och ändå lösa er trångboddhet?
    Då skulle ni ju kunna bygga ut senare eller köpa större efter ett tag?

    Har man en begränsad budget får man ju titta på utbudet och ta det som känns mest "rätt" även om inget är ett "drömhus".

    Månadsavgiften för en bostadsrätt täcker ju samma saker som du betalar för ett hus det är ju bara att man är flera om att dela kakan.

    Själv bor jag i en bostadrättslägenhet på 128 kvm i två våningar med egen ingång och två uteplatser. Det räknas inte ens som radhus. Vi bor i ett parkområde så det är grönt och lugnt omkring oss.

    Det enda jag och min man saknar är en egen trädgård att pyssla och påta i så det skulle vara det ända själet för oss att flytta till villa. Personligen är jag lite tveksam till villa just för allt egenansvar det medför. Den ständiga pressen över underhåll och den ständiga frågan om uppvärmningskostnaderna. 

    Men det beror ju också på var man bor. 

  • Anonym
    Äldre 19 Aug 13:40
    #2

    Neej, jag har inga tips tyvärr.
    Kan bara säga att vi var i precis samma situation som er, och vi bestämde oss för att flytta! Vi flyttade från släkt och vänner, köpte ett extremt mycket billigare hus en timme bort och fick ett mycket lyckligare liv. Låter löjligt men det är sant. Vi hade så många krav på vårt drömhus innan, och insåg att det kommer vi liksom aldrig att få. De områden vi helst ville bo i var alldeles för dyra.
    Så nu bor vi i ett mindre samhälle istället för storstan där det är mycket lugnare för barnen, har gott om pengar att unna oss saker för istället för att bara bo...happy ending Glad

  • Anonym (Åh!)
    Äldre 19 Aug 13:42
    #3

    Hade själv tänkt lägga upp en liknande tråd! Vi är i precis samma situation!
    Vi har ut ca 40 000 i månaden tillsammans och har sparat ihop till handpenning etc så att vi skulle ha råd med ett hus på runt 2 miljoner. Det VET vi att vi klarar. Vi har räknat på hög ränta och att vi båda skulle bli arbetslösa och då skulle vi ändå KLARA det, även om det vore lite tungt!

    MEN nu när insatsen är höjd ser ju läget annorlunda ut för oss också.
    Man kan ju dock ta ett blancolån för det överstigande, men som för er som hade tänkt låna 95% blir det ju klart annorlunda.. och vi vet inte om vi vill göra det..

    Vi bor idag i en 2,5:a på 72 kvm, tre trappor upp utan hiss. Bostadsrätt.
    Dottern som är 3 år har inte något eget rum.
    Jag saknar enkelheten att komma ut och känner att jag inte STÅR UT LÄNGRE.
    Att flytta till en hyresrätt (som är ett alternativ där vi bor där det faktiskt finns hyresrätter) känns inte kul då det inte är så vi vill bo..

    Jag vet inte heller hur vi ska komma ur det här..

  • Anonym
    Äldre 19 Aug 14:18
    #4

    Prata med en annan bank. En del borde ju ändå låna ut det beloppet men då till en högre ränta.

  • Äldre 19 Aug 15:03
    #5

    SBAB håller på att arbeta fram en lösning så att man ändå kan låna 100% till huset. De har haft systemet på prov och det har fungerat bra hittills. Det blir då bottenlån+ topplån+ blancolån, med stigande ränta i samma ordning. Så visst finns det möjligheter att låna till hela huset.

  • Äldre 19 Aug 16:11
    #6

    Och jag är arbetslös och jag och maken får ihop ut kanske 30 000 i månaden och har ett stort hus i utkanten på en liten ort... vi har tom pengar ÖVER varje månad

    Det beror helt på hur kräsen man är.... det finns billigare hus om man bara är beredd att jobba lite.


    3 killar & pojke BF+7 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Anonym
    Äldre 19 Aug 16:17
    #7

    Mina bästa råd är:

    - Gör upp en 5-årsplan där ni drar bort ALLT som inte är absolut nödvändigt och spara resten till huset. Då kan ni spara flera hundra tusen.

    - Hyr ett hus på landet om ni känner att ni måste få flytta nu. Hyr ut bostadsrätten under tiden.

    - Titta på billigare hus

    - Hyr eller köp en större lägenhet tills ni har råd att köpa hus.

  • Anonym
    Äldre 19 Aug 17:23
    #8

    Det är korkade råd en del kommer med. att man i sverige skulle kunna jobba ihop till en halvmiljon är nästan omöjligt. Man skulle hinna bli gammal innan man fått ihop till en sådan summa. Man kaninte säga till en Stockholmare att man inte ska vara så kräsen och att det finns billigare hus bara man är beredd att jobba lite för sådant kanske funkar i norrland meninte i de större orterna i sverige. Att SBAB sen väljer att "hitta vägar runt" det här är ju ännu värre med tanke på att det är staten som äger denna bank och det är ju dem som har kommit med förslaget om högre kontaninsats.

  • Äldre 19 Aug 18:12
    #9

    Om vi hade hade 35-40 000 i totalinkomst efter skatt hade vi sparat ihop ca 15-20 000 i månaden. 20 000 x 12 = 240 000 om året. Där har n ju den enkla lösning. Se över era utgifter och lär er spara pengarna


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Anonym
    Äldre 19 Aug 18:15
    #10
    Anonym skrev 2010-08-19 17:23:54 följande:
    Det är korkade råd en del kommer med. att man i sverige skulle kunna jobba ihop till en halvmiljon är nästan omöjligt. Man skulle hinna bli gammal innan man fått ihop till en sådan summa. Man kaninte säga till en Stockholmare att man inte ska vara så kräsen och att det finns billigare hus bara man är beredd att jobba lite för sådant kanske funkar i norrland meninte i de större orterna i sverige. Att SBAB sen väljer att "hitta vägar runt" det här är ju ännu värre med tanke på att det är staten som äger denna bank och det är ju dem som har kommit med förslaget om högre kontaninsats.
    Nej, det är inte alls omöjligt. Jag och min man har gjort det. Men så har vi inga dyra nöjen, husdjur, morgontidning, kabeltv, bara en bil, åker inte på utlandssemestrar osv.

    Men visst, vill man avfärda det som kräver lite "hårt arbete" som omöjligt, då får man bo i bostadsrätt/hyresrätt resten av sitt liv.
Svar på tråden vi kommer aldrig ha råd med hus, känns helt hopplöst - hjälp!!