• Anonym (Sjuk?­)
    Äldre 20 Aug 22:14
    111329 visningar
    10 svar
    10
    111329

    Ont under revbenen i magen, var sitter där?

    Jag har ont precis där revbenen slutar och strax under på min vänstra sida. Var sitter för organ där?


    Jag känner värken när jag andas in, då är den tydligare.


    Är det något man bör kolla upp?


    Eller kan det bero på något annat än misstänkt cancer, tumörer m.m. som är det enda som ploppar upp i mitt huvud?


     

  • Svar på tråden Ont under revbenen i magen, var sitter där?
  • Anonym
    Äldre 20 Aug 22:22
    #1

    magsäcken och tolvfingertarmen har du där. 

    Gissar på magkatarr.

  • UntilT­heDark
    Äldre 20 Aug 22:24
    #2

    Förmodligen magkatarr ja.

  • Äldre 20 Aug 22:25
    #3

    Ibland får jag så det hugger till ordentligt när jag andas in  - det gör så ont att jag låter bli att andas ordentligt och bara andas grundare liksom. Jag tror att det beror på att lungan liksom hakar upp sig i revbenen? Det släpper så småningom.
    Jag har haft så i åtminstone 20 år, så det är då inget farligt. Men min man har det aldrig...

  • Äldre 20 Aug 22:27
    #4

    mjälten sitter under vänster revben.

  • Anonym
    Äldre 20 Aug 22:37
    #5

    Jag känner igen det - har haft det sedan jag var liten.


    Min mamma lika och så även min dotter.


    Fråga min läkare en gång och det konstaterades att jag har ett litet extra revben som " hakar" upp sig och det släpper när man tar ett djupt andetag.
    Hae lärt mig att sticka fingrarna under revbenen och lyfta ut så släpper det.


    Efter det har även både min mor och dotter fått detta konstaterat av läkare - en liten " missbildning" och helt ofarligt.


    Kanske så med dej också? Be en läkare vid ett besök kolla.

  • Äldre 20 Aug 22:42
    #6
    Anonym skrev 2010-08-20 22:37:15 följande:

    Jag känner igen det - har haft det sedan jag var liten.


    Min mamma lika och så även min dotter.


    Fråga min läkare en gång och det konstaterades att jag har ett litet extra revben som " hakar" upp sig och det släpper när man tar ett djupt andetag.
    Hae lärt mig att sticka fingrarna under revbenen och lyfta ut så släpper det.


    Efter det har även både min mor och dotter fått detta konstaterat av läkare - en liten " missbildning" och helt ofarligt.


    Kanske så med dej också? Be en läkare vid ett besök kolla.


    Låter precis som för mig! Så lustigt, skulle det alltså bero på ett extra revben? Kanske en inte helt ovanlig missbildning då? Man lär så länge man lever...
  • Twiste­dSiste­r
    Äldre 20 Aug 22:49
    #7

    Jag har också så, hmm extra revben då kanske... Mina revben sticker ut mer på vänster sida vilket jag alltid tyckt varit konstigt men det kanske är för de extra ska få plats?? Om vi alla har extra revben så kanske vi är släkt då mutanter...

  • Äldre 20 Aug 22:53
    #8

    Har faktiskt också haft exakt det problemet, får det även i hjärtat ibland. MIn läkare menar dock att det beror på muskulatur som liksom krampar till ibland, när vävnad kvävs på syre känns det för många som ett "knivhugg".

    Fast jag gillar tanken bättre om att kunna skryta om att jag har ett extra revben, då kan jag hämnas på min svåger som är mega stolt över sin extra lilltå :P

  • Anonym
    Äldre 20 Aug 22:56
    #9

    Du är inte febrig eller känner dig dålig på nåt vis? Tänkte på om det skulle kunna vara en början på en lunginflammation? *snillen spekulerar*

  • Anonym (.)
    Äldre 21 Aug 21:47
    #10

    Jag har också det så, fast på höger sida under revbenen och sen är mina revben jätte ömma på både vänster och höger sida. Har en "bula" eller ja vad man kan kalla det för på vänster sida ovanför bröstet som ömmar rejält vid minsta stöt. Besökte läkaren akut två gånger för det och fck konstaterat att jag har tietze syndrom dock hade jag andningssvårigheter då också! Detta är snart ett år sen. Men smärtorna finns kvar än idag. Och det finns inget att göra åt det.
    Men smärtorna under revbenen fick jag i slutet på maj, vart då inlagd och fick diagnosen magsår och behandlades med tabletter i fyra veckor, har dock fortfarande ont till och från och ett illamående som kommer och går.

Svar på tråden Ont under revbenen i magen, var sitter där?