• Äldre 21 Aug 09:51
    6069 visningar
    13 svar
    13
    6069

    Hur gör man för att släktforska?

    Kan man göra det via databaser?

  • Svar på tråden Hur gör man för att släktforska?
  • Här och nu
    Äldre 21 Aug 10:01
    #1

    Jag har forskat via Genline. Var några år sen nu, men de har bla. Prova på-abonnemang o ligger nog ff lägst i pris. Men du måste börja med att ha uppgifter på dina släktingar från Landsarkiv eller församling, då kyrkoböckerna på nätet finns först från 1800-talets mitt.

  • Äldre 21 Aug 10:06
    #2

    Församlingarna skall under hösten (senast 31/12 har jag för mig) lämna alla sina arkiv till Landsarkivet, så ska man släktforska är det en bra sak att åka dit och sätta sig. Man måste också lämna in skriftliga begäran på vad man vill ha ut.


    3 killar & pojke BF+9 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Här och nu
    Äldre 21 Aug 13:37
    #3
    Teskedsmamman skrev 2010-08-21 10:06:04 följande:
    Församlingarna skall under hösten (senast 31/12 har jag för mig) lämna alla sina arkiv till Landsarkivet, så ska man släktforska är det en bra sak att åka dit och sätta sig. Man måste också lämna in skriftliga begäran på vad man vill ha ut.
    3 killar & pojke BF+9 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic

    Jag har inte behövt lämna in nåt skrifligt. Och det är bara uppgifter bak till 1800-talets mitt som de har. Sen får man forska på nätet eller på ett släktforskningscentrum.
  • Äldre 21 Aug 16:23
    #4

    Hur går man tillväga ifall halva ens släkt kommer ifrån Finland och det mesta antagligen förstördes i kalla kriget? Misstänker att alla dokument förstördes i kyrkorna nämligen, men man kanske kan leta på ändå.

  • Äldre 21 Aug 19:05
    #5

    ok! tack försvaren!

  • Äldre 21 Aug 21:12
    #6

    Men om man vill släktforska längre bak i tiden än 1800-talet då? Hur gör man då?


    ***I blame my psychopathic twin***
  • Här och nu
    Äldre 21 Aug 21:36
    #7
    Jackie85 skrev 2010-08-21 16:23:02 följande:
    Hur går man tillväga ifall halva ens släkt kommer ifrån Finland och det mesta antagligen förstördes i kalla kriget? Misstänker att alla dokument förstördes i kyrkorna nämligen, men man kanske kan leta på ändå.
    Jag var med på Anbytarforum när jag släktforskade. Har halva släkten i Holland, men hittade en på det forumet som hjälpte mig att hitta rätt databaser i Holland. Det är ju också ett land som drabbats hårt av krig, men jag fick veta mycket. Gå in på www.anbytarforum.se o fråga om nån har erfarenhet av släktforskning i Finland. Sverige är ett av de lättaste länderna att släktforska i, pga. det mesta lagts ut på nätet.
  • Äldre 21 Aug 21:39
    #8
    Wavva skrev 2010-08-21 09:51:54 följande:
    Kan man göra det via databaser?
    börja med att intervjua äldre släktingar och skriv ner namn, födelsedatum osv - så har du något att utgå ifrån!
  • Här och nu
    Äldre 21 Aug 21:39
    #9
    Obsessed Feelings skrev 2010-08-21 21:12:44 följande:
    Men om man vill släktforska längre bak i tiden än 1800-talet då? Hur gör man då?
    På vissa orter får man sitta på Landsarkiven eller ett Arkivcentrum o forska. Annars kan du söka på olika släktforskar-sighter o Genline är en förhållandevis enkel o billig sight. Jag har kommit bak till 1775 ca o i ett led 1618 via hjälp från Anbytarforum. Där går man in o ber om hjälp att hitta personer man har problem att finna o hjälper andra längre fram. Gratis.
  • Här och nu
    Äldre 21 Aug 21:41
    #10
    Wavva skrev 2010-08-21 19:05:06 följande:
    ok! tack försvaren!
    Fråga de släktingar som är i livet vad de minns om sina föräldrar o tidigare generationer. Det är ofta den bästa grunden.
  • Lillsn­ufflan
    Äldre 31 Aug 19:51
    #11
    Jackie85 skrev 2010-08-21 16:23:02 följande:
    Hur går man tillväga ifall halva ens släkt kommer ifrån Finland och det mesta antagligen förstördes i kalla kriget? Misstänker att alla dokument förstördes i kyrkorna nämligen, men man kanske kan leta på ändå.
    Kalla kriget var ju ganska sent (från andra världskrigets slut till murens fall). Kan du inte spåra familjen längre bak än så genom att tala med någon släkting? Dessutom tror jag inte att dessa problem är så stora, jag tror det är större risk att man stöter på luckor längre bak i tiden t.ex. pga. stora nordiska kriget.

    Genealogiska samfundet i Finland har en bra hemsida där man kan läsa mer om hur man forskar i Finland. http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=297&lang=sv 

    Jag vet inte om du kan finska (själv kan jag det inte trots att jag har en del finsk släkt), men kan du inte det gör det inte så mycket då alla kyrkböcker långt in på 1800-talet skrevs på svenska.

    För de svenskspråkiga församlingarna finns för övrigt kyrkböckerna att låna på microkort från SVAR i Ramsele. www.svar.ra.se.
  • Äldre 1 Sep 08:30
    #12
    Lillsnufflan skrev 2010-08-31 19:51:07 följande:
    Kalla kriget var ju ganska sent (från andra världskrigets slut till murens fall). Kan du inte spåra familjen längre bak än så genom att tala med någon släkting? Dessutom tror jag inte att dessa problem är så stora, jag tror det är större risk att man stöter på luckor längre bak i tiden t.ex. pga. stora nordiska kriget.

    Genealogiska samfundet i Finland har en bra hemsida där man kan läsa mer om hur man forskar i Finland. www.genealogia.fi/index.php?option=com_conten... 

    Jag vet inte om du kan finska (själv kan jag det inte trots att jag har en del finsk släkt), men kan du inte det gör det inte så mycket då alla kyrkböcker långt in på 1800-talet skrevs på svenska.

    För de svenskspråkiga församlingarna finns för övrigt kyrkböckerna att låna på microkort från SVAR i Ramsele. www.svar.ra.se.
    Min mormor är ju i livet och hennes syskon, men deras föräldrar dog i kriget, både hennes mamma och pappa. Själva var dom små när dom kom in på barnhem och ingen av dom minns riktigt vad deras föräldrar hade berättat angående släktingar och så. Min mormor är den näst äldsta i syskonskaran och borde komma ihåg mest, men tyvärr är minnet inte det bästa och när jag frågat min mamma ifall hon vet något så säger hon bara att mormor aldrig velat prata om det förgågna utan låtsas helt enkelt som det aldrig hänt. Tyvärr.
  • Lillsn­ufflan
    Äldre 1 Sep 21:43
    #13
    Jackie85 skrev 2010-09-01 08:30:44 följande:
    Min mormor är ju i livet och hennes syskon, men deras föräldrar dog i kriget, både hennes mamma och pappa. Själva var dom små när dom kom in på barnhem och ingen av dom minns riktigt vad deras föräldrar hade berättat angående släktingar och så. Min mormor är den näst äldsta i syskonskaran och borde komma ihåg mest, men tyvärr är minnet inte det bästa och när jag frågat min mamma ifall hon vet något så säger hon bara att mormor aldrig velat prata om det förgågna utan låtsas helt enkelt som det aldrig hänt. Tyvärr.
    Jag vet inte hur det är med register kring barnhemsbarn och så i Finland. Men kan du som sagt var klura ut var din mormor är född så kan du vända dig till den församlingen och begära ut uppgifter om hennes födelse (och föräldrar). Sedan bör det inte vara något större problem att ta sig vidare.
Svar på tråden Hur gör man för att släktforska?