• Anonym
    Äldre 22 Aug 16:08
    7094 visningar
    7 svar
    7
    7094

    Hur länge kan man vara sjukskriven?

    Undrar hur länge man kan vara sjukskriven eller hur man gör om man inte klarar av att jobba heltid längre? Kan man bli sjukskriven t ex 25% på obestämd tid eller måste man gå ner i tjänst?

  • Svar på tråden Hur länge kan man vara sjukskriven?
  • Anonym
    Äldre 22 Aug 16:16
    #1

    En massa regler kring sjukskrivning. Man kan vara sjukskriven 25%, 50% eller 75% i 6 månader från sitt ordinarie jobb vad jag förstår. Sedan måste man jämföras ut mot resten av arbetsmarknaden. (då kan man behöva säga upp sig..) anses man inte kunna jobba på överskådlig tid kan man få sjukersättning, men den är oftast tidsbegränsad till ett år eller två. permanent sjukersättning är extremt ovanligt idag, speciellt om man är ung. Ibland kan det också kännas "friskare" att helt sonika gå ned i tid, och slippa turerna med sjukvården och försäkringskassa.
    För att få sjukersättning krävs en hel del utredning och rehabförsök först.
    Hoppas mina svar var till någon hjälp. Tänk på att vi inte är "sakkunniga" här på forumet. Kolla med försäkringskassan om du vill ha mer "exakta" svar. reglerna ändras ständigt...
    Lycka till!

  • Anonym
    Äldre 22 Aug 16:28
    #2

    Man omprövas ju hela tiden. Målet är ju att man ska bli bättre och arbeta full tid.

    Varför är du sjukskriven?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Aug 16:32
    #3
    Anonym skrev 2010-08-22 16:28:13 följande:
    Man omprövas ju hela tiden. Målet är ju att man ska bli bättre och arbeta full tid.

    Varför är du sjukskriven?
    Jag har multipel skleros (MS) och det senaste året har jag försämrats kraftigt. Jag kämpar på men känner att jag inte haf ork eller kraft i kroppen till mer än att arbeta, jag räcker inte till mina barn eller annat längre.
  • Anonym
    Äldre 22 Aug 16:37
    #4
    Anonym skrev 2010-08-22 16:32:55 följande:
    Jag har multipel skleros (MS) och det senaste året har jag försämrats kraftigt. Jag kämpar på men känner att jag inte haf ork eller kraft i kroppen till mer än att arbeta, jag räcker inte till mina barn eller annat längre.
    Ah, då ska du nog få de procent du önskar och sen bli arbetsfri. AHr du kontakt med någon stödgrupp? Där kan du hämta mycket info.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Aug 16:39
    #5
    Anonym skrev 2010-08-22 16:37:17 följande:
    Ah, då ska du nog få de procent du önskar och sen bli arbetsfri. AHr du kontakt med någon stödgrupp? Där kan du hämta mycket info.
    Hur menar du med arbetsfri?
    Ska jag själv välja att gå ner i tjänst och lön utan ersättning?
    Nej, jag har ingen stödgrupp.
  • Anonym
    Äldre 22 Aug 16:42
    #6
    Anonym skrev 2010-08-22 16:39:32 följande:
    Hur menar du med arbetsfri?
    Ska jag själv välja att gå ner i tjänst och lön utan ersättning?
    Nej, jag har ingen stödgrupp.
    FÖrtidspensionering hette det förr (nu heter det ngot annat). Jag har en vän som blev förtidspensionerad, efter att åren innan ha "trappat" ner på arbetet, han klarade det helt enkelt inte längre. Det är förstås helt individuellt, både hur man mår och är sjuk och hur man blir bedömd på fk.
  • Anonym
    Äldre 22 Aug 16:46
    #7
    Anonym skrev 2010-08-22 16:32:55 följande:
    Jag har multipel skleros (MS) och det senaste året har jag försämrats kraftigt. Jag kämpar på men känner att jag inte haf ork eller kraft i kroppen till mer än att arbeta, jag räcker inte till mina barn eller annat längre.
    Då får du troligen sjukersättning (förtidspension finns inte längre), och kan då få en mer permanent sådan. Ibland börjar man med tidsbegränsad och övergår i permanent. Prata med din neurolog!
    Kram
Svar på tråden Hur länge kan man vara sjukskriven?