• Äldre 25 Aug 21:16
    28909 visningar
    10 svar
    10
    28909

    När ska barn ha fodrade regnkläder?

    Jag bara undrar hur kallt det ska vara så att barnen ska ha regnkläder med fodrade fleece. Kan de ha det på vinter som overall? Kanske en löjlig fråga, men jag kommer från ett varmt land och har ingen erfarenhet om detta.

    Hoppas någon ska svara :)

    Tack!

  • Svar på tråden När ska barn ha fodrade regnkläder?
  • Kristi­n28
    Äldre 25 Aug 21:19
    #1

    Det undrar jag med, fast jag är från sverige ; )

  • far
    Äldre 25 Aug 21:22
    #2

    Det finns byxor/ tröja= Underställ, i ylle, till små barn. har de det, så spelar det ingen roll vilka ragnkläder de har. Allting handlar om pengar, logiskt tänkande och sund förnuftSolig

  • Baboll
    Äldre 25 Aug 21:22
    #3

    hejsan, regnkläderna "andas" inte så det är inte så skönt att ha som vinteroverall. min dotter har fodrade regnbyxor som brukar komma fram om det är riktigt blött/slaskigt men inte snö, kanske +5 och regn.

  • Äldre 25 Aug 21:29
    #4

    Själv fårstår jag inte varför man ens ska ha såna..
    Känns mycket mer logiskt att ha ofodrat regnställ, så kan man ha bara dom om det är varmt, eller med fleecekläder under om det är kallt.
    Sen på vintern (om man brukar ha en varm vinter) så kan man ha galonisarna utanpå vinteroverallen.


    I april kom min bebbe
  • Äldre 25 Aug 21:35
    #5

    Jag har sett många annons på Tradera där de säljer fodrade regnkläder. Själv har jag köpt till sonen vanliga regnkläder, men undrar ändå varför köper vissa fodrade regnkläder.

  • Äldre 25 Aug 21:40
    #6

    Vi har bara fodrade regnkläder till vår tjej, skitsmidigt här i norr faktiskt då det blir kallt och blött väldigt fort på hösten. Billigare och enklare med fodrade regnkläder än om vi skulle köpa först vanliga regnkläder och sedan behöva ha strumpbyxor, vanliga byxor, fleecebyxor och slutligen galonisar på och på överkroppen ha kortärmad tröja, långärmad tröja, fleccejacka och galonjacka. På vintern har hon strumpbyxor, vanliga byxor, kortärmad tröja, fleece jack och varm overall på sig. Vi har även fodrade regnstövlar istället för att ha både regnstövlar och höstskor, då har hon fodrade stövlarna tills det är dags för vinterkängor i oktober-november ungefär.

  • Snäckz­ter
    Äldre 25 Aug 21:40
    #7

    Nej, så skulle inte jag klä mina barn. Har du fått det i present? Jag har haft ofodrade regnkläder och anpassat lagren under till temperaturen ute. Jag gillar kombinerade vind- och vattentäta plagg. Polarn och pyret har ett kanonställ som är slitstarkt, bekvämt och fint. 

    Om barnen är mindre är overaller oslagbara för vintern tycker jag. För en kall vinter finns det underbara overaller, t ex Reima, isbjörn, Diedriksson. Det finns att fynda begagnade på blocket.se. Dessa behöver du inga regnkläder utanpå då de tål massor av vatten. Min son låg och plaskade i pölar i våras utan att bli blöt!

    Om barnen är större kan de ju säga till själv om de är varma eller kalla, så då blir det ju lättare att klä dem. Men, nej, fodrat låter onödigt. 

  • kobebi­s
    Äldre 25 Aug 21:46
    #8

    man behöver ALDRIG ha fodrade regnställ! Tycker jag i alla fall
    Barnen blir bara alldeles för varma och åckliga i dem.  ofodrade regnkläder när det behövs och på vinter har man vinterkläder som är varma och vattentäta och som ANDAS så att stackarna inte badar i svett....

  • La Lola
    Äldre 25 Aug 21:52
    #9
    imsel skrev 2010-08-25 21:29:58 följande:
    Själv fårstår jag inte varför man ens ska ha såna..
    Känns mycket mer logiskt att ha ofodrat regnställ, så kan man ha bara dom om det är varmt, eller med fleecekläder under om det är kallt.
    Sen på vintern (om man brukar ha en varm vinter) så kan man ha galonisarna utanpå vinteroverallen.
    Håller med om varenda ord!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Äldre 25 Aug 22:24
    #10

    Fodrade galonisar kan vara jättebra här på slaskiga västkusten. Och går inte temperaturen under nollan så kan det funka som enda vinterytterplagg men som flera har sagt så andas de inte och dessutom kyler galonytan ner barnet när det blir kallare än så, så man behöver i regel en vinteroverall ändå: Helst då en vattentät som andas så barnet slipper ha galonisar över overallen...

Svar på tråden När ska barn ha fodrade regnkläder?