• Yoda
    Äldre 7 Nov 13:37
    2777 visningar
    14 svar
    14
    2777

    10 dagarna

    När det är dags för touchdown har man ju 10 dagar att plocka ut direkt (eller inom 60 dagar) men man kan ju inte räkna med någon punktlighet lixom. Man VET ju inte exakt när man skall vara på sjukhuset etc. Hur gör man och måste man anmäla dessa dagar för sin arb. givare eller är det bara att dra när bebben behagar dyka upp?

  • Svar på tråden 10 dagarna
  • fille
    Äldre 7 Nov 13:40
    #0

    Stick bara när det är dags.
    Självklart bör du ju tala om ungefär vilket datum det handlar om, men alla har väl förståelse för att man får bråttom till BB? Eller?

    Sen kan du ju ge en hint om du ska ta alla 10 dagar på en gång, eller om du ska sprida ut dem.

  • Tvilli­ngfars­a
    Äldre 8 Dec 18:11
    #0

    hehe, själv får man ju 20 dagar.

    En av fördelarna med att få tvillingar.

  • cruZZe
    Äldre 8 Dec 20:58
    #0

    Vet inte om det är lag eller "bara" avtal. Men hos min arb-givare är dagen för nedkomst betalt utöver de 10 dagarna. Tillhör facket Metall.

  • MrM
    Äldre 8 Dec 21:00
    #0

    Hela resonemanget bygger ju på en slags naiv tro att anställda på försäkringskassan kan räkna till 10 (eller i tvillingfallet 20). Lycka till säger jag bara.

    Mvh

  • cruZZe
    Äldre 8 Dec 21:07
    #0

    MrM ?? ?? ?

  • MrM
    Äldre 8 Dec 21:11
    #0

    Jag har under 6 veckors tid försökt få FK att göra rätt, helt utan framgång. Så länge FK inte klarar av ens den mest elementära matematik så kvittar det om vi har 1 dag eller 10 dagar. Jag har inte sett till några pengar ännu, däremot vet jag att de har gjort fel med både min och min frus första utbetalning.

    Mvh

  • jan0s
    Äldre 8 Dec 22:06
    #0

    Det var väl mycket krångel nu på FK hörde jag på nyheterna. På mitt jobb hade dom en plan på vilket folk dom skulle sätta in för mig om jag skulle behöva åka in. Som tur var åkte vi in när jag var ledig men kändes ändå skönt att det fanns en plan. Fast det är kanske lättare när man jobbar inom vården.

  • Landro­ver
    Äldre 8 Dec 23:28
    #0

    Jag väntar på nedkomsten när som nu, har varnat på jobbet att när det sker så dyker jag inte upp på 2 veckor ( 10 pappadagar ) de har nån liten beredskapsplan, men inte nått direkt överdrivet.

    Vad jag däremot inte har kollat så är det nått med Försäkringskassan, men sånt löser sig nog. De ska väl beräkna nån sgi o sånt först..
    Nu håller jag tummarna att det sätterigång snart, så jag slipper jobba i helgen!

  • Diväte­oxid
    Äldre 11 Dec 16:46
    #0

    FK är verkligen ett skämt.

  • kontir­io
    Äldre 20 Dec 13:25
    #10

    FK ÄR verkligen ett skämt. Fick utbetalning för frugan förra månaden, 1/4 för lite. Tre handläggare konstaterade att vi sökt för 4 dagar/vecka, hur fan kan man då registrera 3 dagar/vecka? Och månaden innan dess blev det med problem..

    En rolig anekdot till er som anmäler via internet: bara för att ni anmäler via internet, och bara för att FK har er SGI (sjukpenningsgrundande inkomst, för de icke insatta, total årsinkomst som ersättningen baseras på) så innebär det INTE att datasystemet automatiskt räknar ut er ersättning. Handläggarna sitter fortfarande med miniräknare och räknar ut hur mycket ni skall ha varje månad. Och så ett tips: välj hellre heldagar än kvarts- halv- och trekvartsdagar. De ansökningar som innehåller annat än heldagar hamnar längre ner i högarna, för det blir mer jobb för stackarn med miniräknare.

  • Lajm
    Äldre 24 Jan 16:22
    #11

    kontirio: Det där är inte helt sant. Det beror på vilken FK man tillhör.

  • Ansgar
    Äldre 24 Jan 17:36
    #12

    Fick idag...2,5 månader efter anmälan ut pengarna från FK...där skyller man på lång handläggningstid...det är ju mycket tröst när man bara fick halva lönen förra månaden...

  • Stoffe
    Äldre 24 Jan 17:53
    #13

    Det är ju tyvärr så att man av någon anledning väljer att byta utbetalningssystem på försäkringskassan just runt nov-februari. Extra känsligt är det ju alltid den perioden då jul/nyår infaller, för lönen hinner i regel ta slut mycket fortare då. (märkligt fenomen det där) Har flera gånger försökt stoppa undan lite, som en buffert, men dom slinker alltid iväg till andra "måste ha" saker.
    Men som sagt, man valde ju absolut rätt period att införa bytet på. Undrar just hur mycket FK tjänar på dom fördröjda utbetalningarna jag....

  • jan0s
    Äldre 30 Jan 21:07
    #14

    Jag fick ut mina pengar efter nån vecka bara. Fast vi bor i en liten kommun så jag vet inte om det har med det att göra.

Svar på tråden 10 dagarna