• Anonym (Livrä­dd!)
    Äldre 6 Sep 09:49
    17983 visningar
    24 svar
    24
    17983

    Hur våga prata inför en grupp??

    Var kan man vända sig för att kunna lära sig prata inför en grupp?

    Jag har lyckats undvika detta hela min utbildning (anmält mig sjuk vid redovisningar osv.) men nu är det ohållbart. Jag måste göra en muntlig presentation tillsammans med en klasskompis i ca 15 minuter för att bli godkänd och få min examen. Men jag vågar inte. Jjag är villig att hugga av min ena arm för att slippa.

    Jag har kollat med mitt universitet och dom ska börja en "våga tala" kurs i vår men då är det för sent (ska hålla presentationen i december).

    Någon som vet var jag kan vända mig? Jag sökte på nätet o hittade kurser som var väldigt dyra (över 10000:- och dom pengarna har jag inte riktigt som student).

    Det känns redan nu som om denna höst kommer bli hemsk då jag redan nu mår dåligt för vad som ska komma i december.

  • Svar på tråden Hur våga prata inför en grupp??
  • BillyX
    Äldre 6 Sep 09:53
    #1

    Bedöms du även för dina muntliga färdigheter, dvs. ögonkontakt med publiken, budskap, rösten osv.? Eller är det bara ren informationsöverföring. I så fall kan du ju stirra ner i papperet. Kanske dela ut mycket papper så de själva får läsa, kanske kan din partner ta merparten av framförandet?
    Lite synd att du undvikit det så länge, det är riktigt nyttigt att våga stå inför många människor och prata eftersom det säkerligen kommer dyka upp sådana tillfällen både privat och i arbetslivet. Och när man väl är van är det riktigt roligt!

  • BillyX
    Äldre 6 Sep 09:53
    #2

    Just det. Har ni ingen studenthälsa dit du kan gå och kanske prata om din oro med en kurator?

  • Anonym (Livrä­dd!) Trådstartaren
    Äldre 6 Sep 10:08
    #3

    Det är inte så lätt som att bara titta ner i pappret.... Jag skulle inte få fram ett ord. Jag skulle troligen inte ens ta mig fram till katedern utan att bli buren.

    Jag har jobbat i 15 år innan jag satte mig i skolbänken igen och jag har undvikit framföranden i jobbet. Jag vet att jag pga detta handikapp missat avancemang i jobbet men det har jag tagit utan problem, bara jag sluppit stå framför grupp. På mitt senaste arbete skulle jag göra en liten grej framför 5-6 personer men min chef förstod inte min oro förrän jag sa upp mig för att slippa (han godtog dock inte min ursäkt utan lät mig slippa framförandet).

  • Äldre 6 Sep 10:12
    #4

    usch jag lider med dig
    har social fobi så jag känner igen det där.
    innan seminarier i skolan övervägde jag att hoppa framför bilar för att vara tvungen att åka till akuten.
    sinnessjukt.
    kan du inte prata med din lärare?
    tycker du ska kontakta vc och be om remiss för att få hjälp.
    finns medicinering samt kognitiv beteendeterapi att få.
    jag hoppas det går bra för dig!

  • Äldre 6 Sep 10:13
    #5

    Egentligen är det allra bästa alltid att se faran i vitögat och ta itu med sitt problem genom att genomföra det man är rädd för. Har du pratat med din presentationskompis om hur du känner? Om du inte hinner hitta en kurs, så skulle jag rekommendera dig att öva INFÖR MÄNNISKOR så mycket du bara kan. Helst två gånger i veckan eller mer, ända fram till redovisningen. Börja med en kort liten presentation. Öva in en faktatext om isbjörnar på en halv minut, och berätta för gosedjuren eller katten hemma. Avancera i nivå och redovisa för din partner, en vän på besök, bjud över grannarna eller kompisgänget (kanske känns jättepinsamt och konstigt men dina vänner kommer inte tycka att du är pinsam eller konstig!). Gör sedan om allt med längre och längre presentationer. Läs lite om olika sätt att presentera, tips för att hålla publikens intresse uppe osv. Ju mer vana du skaffar dig desto mer självsäker blir du.

    Lycka till! 

  • Äldre 6 Sep 10:16
    #6

    Det finns betablockerare ifall det är riktigt illa. Jag hade väldigt svårt för att prata inför stora grupper och var tvungen att göra detta nästan 1 gång i veckan under slutet av min utbildning. Det slutade med att jag fick käka betablockerare någon timma innan jag skulle upp för att jag skulle palla med det, annars hade jag nog valt att hoppa av utbildningen. Det funkade, men det hjälper ju inte på lång sikt utan bara just vid redovisningstillfället. Det bästa ifall man verkligen vill jobba på att lära sig tala inför grupper är väl att gå en retorik kurs.

  • Anonym
    Äldre 6 Sep 10:42
    #7

    Jag förstår dig TS, jag TYCKER INTE heller om att stå inför grupp och prata,,undviker det till fullo om det går...men jag har även tagit mig igenom en massa redovisningar i skolan..och efteråt känns det bättre...sedan tycker jag nog att dom flesta lyssnare lyssnar inte utan gör annat/tänker på annat så dom märker nog inte att du blir röd i ansiktet eller stammar eller avskyr att stå där....

    Lycka Till!!

  • studen­tbrutt­an29
    Äldre 6 Sep 12:40
    #8

    Jag vet vad du pratar om TS, jag har gjort likadant som du. Vabbat, sjukanmält mig, inte kunnat..alla ursäkter som går har jag haft.
    Jag blir röd, svettas fruktansvärt okontrollerat (det rinner i hela ansiktet så det ser ut som om jag doppat huvvet i en hink med vatten), röstet skakar, jag får total blackout och det spelar ingen roll om jag har papper med hela texten på eller bara stödord. Det blir inte heller bättre av att man vet folk pratar om en efteråt, eller förstör för resterande i gruppen.

    Ta kontakt med någon, det kan t.om. vara vårdcentralen. Det finns hjälp att få TS.


     


     

  • flixfl­ax
    Äldre 6 Sep 12:48
    #9

    Vart bor du? Det finns en klubb som heter http://www.toastmasters.se/?page_id=14 där kan man gå med. Min mamma är med där och där är alla typer av folk. Man pratar, talar och har presentationer. Flera i hennes klubb har som du samma panik. Ring till ansvarig om det finns någon i din närhet berätta om ditt problem och fråga om de kan hjälpa dig. Tror inte medlemsavgiften är så hög och du blir hjälpt för livet!

  • Anonym (same here)
    Äldre 6 Sep 12:48
    #10

    Känner så väl igen mig!!! Jag har gått en utbildning nu som jag tack och lov kunde välja att läsa på distans och slippa redovisningar. Gjorde nån i början av utbilningen, tvingade mig till det, men efteråt mår bara sämre och INTE bättre osm alla säger. Jag anser ju att jag gör bort mig, får blackout, blir knallröd osv, sen minns jag detta misslyckande och blir bara mer rädd för varje gång. Helt hopplöst! Har käkat lugnande, men bara blivit trött, hjärtat rusar ändå i 190. Jag har märkt att jag inte har samma problem när jag säger nåt spontant inför folk, då kan jag prata, det är när det finns förväntningar på mig, det planerade...då låser det sig totalt! Det gäller även när jag ska prata med läkare eller vad som helst.

    Jag har inget bra råd, men jag hoppas att du kan fixa det. Och du är inte ensam!

Svar på tråden Hur våga prata inför en grupp??