• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är att lipa ?
  • virre85

    Gråta.. är från Göteborg men uppväxt i Strömstad


    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anneli68
    Omorfia skrev 2010-09-07 10:19:32 följande:
    Lipa kan både vara att sträcka ut tungan och att gråta, men jag använder aldrig lipa i betydelsen att gråta.

    Om jag säger något annat istället för att gråta så säger jag helst grina, vilket också kan betyda att le stort Roligt språk, svenskan..

    Är från södra Stockholm.
    Grina kan också betyda att man gör en grimas,
  • linas fina

    Märkligt att folk inte har hört lipa för att räcka ut tungan. Så ni har ingen namn för när en unge retar den andra genom att lipa åt den? Förlåt räcka ut tungan.

    Lipa som i att gråta vet jag att det finns också såklart, men det använder jag aldrig. Känns lite gammaldags. Typ vad lipar du för pojk! 

  • Bedan
    linas fina skrev 2010-09-07 16:18:47 följande:
    Märkligt att folk inte har hört lipa för att räcka ut tungan. Så ni har ingen namn för när en unge retar den andra genom att lipa åt den? Förlåt räcka ut tungan.

    Lipa som i att gråta vet jag att det finns också såklart, men det använder jag aldrig. Känns lite gammaldags. Typ vad lipar du för pojk! 
    Hehe, precis, jag tycker också det låter lite gammaldags som "att ta till lipen"
  • Grizelda

    Lipa är nog inget ord jag skulle använda spontant. Det är nog mer något jag läste om i typ "Lotta på Bråkmakargatan när jag var barn, och fick ta reda på vad det betyder. Skånskan har många ord för gråta annars, men just lipa hör jag aldrig här. Lipa som i att göra grimaser används inte heller vad jag har hört.

  • isisisis
    mm m skrev 2010-09-07 10:26:07 följande:
    Har ni inte hört?

    Lipa,lipa kärlekspipa eller lipa betyder kärlek..
    Man säger som sagt : Lipa betyder kärlek.....just när (ofta små barn) lipar och kanske är i tidig skolålder..
    Har ni aldrig sagt så?
  • Bedan
    isisisis skrev 2010-09-07 17:03:10 följande:
    Man säger som sagt : Lipa betyder kärlek.....just när (ofta små barn) lipar och kanske är i tidig skolålder..
    Har ni aldrig sagt så?
    Usch nej, fy så hemskt! Jag fick höra det ännu vidrigare "kärlek börjar med bråk och slutar med barnvagn" vilket fick barnen i min klass att tro att man skulle käfta på den man var kär i för att de skulle fatta att man ville ha chans på dem. Smidigt värre av de vuxna. Att slåss betyder inte kärlek, och att lipa betyder det inte heller. Är man kär är man snäll och inget annat. Jag antar att man säger så för att få barnen att sluta lipa eller slåss, som att man försöker skämma ut dem "jasså är du kääääääääääääääääär i Pelle/Lisa, hihihihihihihi, jasså duuu!!!". Usch, usch och fy!
  • Eleonoratösen

    Gråta

    Aldrig hört användningen "räcka ut tungan". Är från Småland!

    Men det är inget vi använder utan möjligtvis grina/gråta, även om man vet vad lipa betyder...

    Är du en lipsill?

  • Busbellan

    Här använder vi ordet lipa för gråta, är smålänning.
    Men vet att det även kan användas för räcka ut tungan


    Mamma till Nora, August och Ella
  • skoladan

    I Stockholmstrakten betyder lipa att räcka ut tungan. Min mormor i Norrköping menade "gråta" när hon sa lipa.

Svar på tråden Vad är att lipa ?