• Äldre 8 Sep 12:47
    204653 visningar
    2030 svar
    2030
    204653

    Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

    Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

    Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

  • Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • Mars
    Äldre 9 Sep 15:38
    #1

    Hej lavender,
    jag är alldeles ny här på FL men såg ditt inlägg och är i precis samma sits så jag väntar gärna tillsammans med dig! MK-prov i måndags pga Kub:en och nu olidlig väntan på svar. Vi fick beskedet att vi får brev om allt är ok och att de ringer om det inte är det. Vaktar telefonen konstant och blir livrädd när den ringer... Hoppas att allt går bra för dig.

  • Äldre 9 Sep 15:57
    #2

    Gjorde mkp idag. Har ni haft mkt ont efteråt? Här molar det i magen. Väntar ni på snabbanalys eller grundlig? Jag väntar på grundlig, det känns som låånga veckor.

  • Mars
    Äldre 9 Sep 16:12
    #3

    hej Mrs West.  Jag kände som rejäl träningsvärk direkt efter provet just där nålen varit. Kände mig i övrigt ganska ok direkt efter men sen när jag varit hemma en stund släppte väl spänningarna och jag blev lite lätt svimfärdig. Men det gick över snabbt efter ompyssling från maken :)
    Jag väntar på snabbanalys och tycker att det känns som en evighet så jag har full förståelse att dina veckor känns långa. Hoppas att allt går bra för dig.

  • Mars
    Äldre 9 Sep 20:06
    #4

    MIn väntan är över - provet såg bra ut Glad Nu håller jag tummarna för att ni får bra nyheter med.

  • TinaLi­ll
    Äldre 10 Sep 06:25
    #5

    Hej,

    Jag var och gjorde FVP igår och har nu en veckas väntan på att antingen få ett telfonsamtal = nåt e fel, eller ett brev hem = allt e OK. Känns som om denna väntan kommer att bli lång. Har svårt att glädja mig över magen innan jag vet om allt är OK eller inte då vi har beslutat att inte behålla barnen (väntar enäggstvillingar) om nåt e fel.
    Själva FVP tyckte jag inte var så farligt, hade förväntat mig betydligt mer obehag och smärta. Var ganska matt igår när jag kom hem så dagen tillbringades på soffan mestadels. Idag känner jag mig OK ännu så länge men har bestämt mig för att ta det lugnt även idag. Det är ju dumt att chansa.

    Mars - Grattis till normalt prov  måste vara så skönt att veta att allt är bra!
    Till er andra, hoppas ni får lika positiva besked som Mars

  • Äldre 10 Sep 15:29
    #6

    Hej alla - jag håller tummarna för er! Idag kom det där efterlängtade kuvertet på posten med beskedet att allt var normalt! Väntan har verkligen varit gräslig, ända sen vi fick våra dåliga KUB-siffror förra onsdagen har jag liksom satt hela graviditeten på vänt, har inte velat tänka på den. Nu ska jag försöka hitta tillbaka till den där glädjen jag kände över graviditeten och det kommande syskonet igen!

    Vi gjorde snabbanalysen eftersom det var KUB-siffrorna som spökade för oss. Jag tyckte det mesta magonda försvann efter ett dygn men det känds lite ömt i någon dag till. Fick en blödning dagen efteråt som jag var in och kollade, det var fullt ös på pyret därinne och gott om fostervatten, men moderkakan hade en blödning på stickstället som tydligen inte var något att oroa sig för. Och det är ungefär så det känns nu, ett litet blåmärke på utsidan av magen och ett därinne.

    Mrs West och TinaLill - jag håller tummar och tår för er!

  • Äldre 10 Sep 15:31
    #7

    ... och vi ska få en kille

  • Mars
    Äldre 10 Sep 15:46
    #8

    TinaLill - tack Glad. Jag hoppas verkligen att det går bra för er med tvillingarna.

    Grattis lavender! Vad skönt att  väntan är över och att ni fick bra besked. Stod det i ert brev att det var en kille? 

    Så fort den första oron släppt har jag nu börjat noja över att det kanske sipprar lite fostervatten... är det någon av er som vet om det kan börja flera dagar efter provtagningen och hur man märker skillnad på rikliga vanliga flytningar och FV i små mängder?

  • Äldre 10 Sep 15:49
    #9

    Härligt lavender! Grattis till sonen! Underbart med snabba besked. Jag känner inget men oroar mig för den lille/lilla ändå. Tycker inte att jag känner bebisen idag.

  • Äldre 10 Sep 16:02
    #10

    Vi fick en kod så vi kunde kolla på nätet om vi ville. ...och vi ville! Vi är såna där nyfikna typer...

    Ja, det är verkligen dubbel oro - oro för svaret och oro för att något ska ha gått fel i samband med provtagningen (hemska tanke). Jag höll på att få spel när jag började blöda så jag förstår er oro Mrs West och Mars, man letar ju tecken på att allt ska vara bra och kanske lika mkt tecken på att ngt gått snett.  Vad jag förstått så så har dock risken för mf minskat ordentligt de senaste åren och är mkt ovanliga, även om man blöder/läcker fv.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!