• Äldre 11 Sep 11:05
    11925 visningar
    21 svar
    21
    11925

    Förhöjt prolaktin - nån mer???!

    Blodprov visade att jag hade förhöjt prolkatin: 520. Referensvärde 45-320. Ingen aning om det är på tok för mycket!? Det är 2 1/2 månad sedan jag slutade med p-piller, kan det spela in? Kan man få förhöjt av pp?
    Tog omprov i torsdags, hoppas det inte är lika högt...
    Måste man alltid göra MR på huvudet vid för högt prolaktin???
    Jag har ingen vätska ur brösten, ingen huvudvärk.

    Nån mer som också haft/har högt prolaktin? Hur gick det för er!! Hoppas ni vill dela med er!
    KRAM!

  • Svar på tråden Förhöjt prolaktin - nån mer???!
  • Äldre 11 Sep 16:50
    #1

    puffar

  • Äldre 12 Sep 10:38
    #2

    Nån måste det väl finnas...?:)

  • prutta­n
    Äldre 18 Sep 15:31
    #3

    Jag hade också lite för höga värden av prolaktin. Fick göra om det provet en månad senare och då va det helt normalt. Det första provet gjordes tidigt på morgonen och då har man tydligen högre värde än på eftermiddagen.

  • Äldre 30 Sep 20:10
    #4

    I våras konstaterades det att jag hade förhöjt prolaktin då jag sökte läkare för att min mens inte kommit igång sedan min son föddes för ett och ett halv år sedan. Jag fick göra MR. Ett adenom på hypofysen konstaterades och jag har medicinerat sedan i juni. Kommer att få göra det livet ut för att hålla "tumören" i chack. Men jag har hör många som har haft förhöjt utan adenom. Vad det beror på vet jag inte men tror att om man har PCO så kan det vara så. Men det är endast vad jag läst mig till här på FL.

  • Äldre 30 Sep 20:20
    #5

    Jag fick konstaterat att jag hade högt prolaktin pga "tumör" på hypofysen i dec 2004. Sökte för huvudvärk men det va oxå det enda av alla symtom som man skulle ha. Har sedan dess medicinerat för att hålla ner värdet. Två olika mediciner beroende på om jag varit gravid eller inte. Har dock gjort uppehåll med medicinerna under amningen. Enligt läkaren (en av dom, har haft ett flertal) skulle jag ha svårt att få barn, kanske skulle behöva hjälp att bli gravid. Kan säga att det stämde inte. Har nu fått två barn untan några som helst problem. Har nyligen gjort en ny MR och "tumören" hade krymt avsevärt. Ska fortsätta med medicinen tillsvidare.

    Fråga gärna mer om det e nåt du undrar så ska jag försöka svara.

  • Äldre 24 Nov 22:26
    #6

    Hejsan..

    Gjorde en MR 2005, efter att jag fått vit vätska från brösen.
    Ingen tumör men dock höga värden.

    Fick Pravidel, mina värden blev då normala.

    Har inte lyckats bli gravid efter tre IVF, vet inte varför..

    Ska göra en ny MR om ca ett år..

  • AnnaLo­vis
    Äldre 7 Feb 10:35
    #7

    Hej alla!

    Jag har precis fått reda på att jag har ett hypofysadenom, sk. "mikroadenom" på hypofysen. 3mm i storlek. Sökte först till VC för att det kommer mjölk ur mina bröst och haft otroliga problem med svullnad och spänningar, vilket det gjort under en längre tid men tänkte att det säkert inte är något. Mitt humör och mina hormoner känns uppochner.  Prolaktinvärde togs på mig och jag låg på 74, man ska ligga på 20, om det säger er något... En MR gjordes och det konstaterades en liten tumör.. Kändes som att min värld rasade samman just där och då.

    Jag har precis landat lite i det här...Jag och min sambo vill så gärna försöka att bli gravida. Har ju läst att det kan bli svårt just med höjt prolaktinvärde. Har ännu inte fått någon medicin, ska på fortsatt utredning inom 3 månader för att kolla medicin, blodvärden etc. Är det någon som vill dela med sig lite av sin historia?? Tips, råd tas emot tacksamt  Solig  Är ju helt ny inom det här och det kan ta ett tag som sagt innan min utredning sätter igång.

  • Corin
    Äldre 29 Jul 13:30
    #8

    Hej!

    Jag har också haft förhöjt prolaktin.
    Fick reda på det hösten 2009 då jag slutat med p-piller och min mens aldrig kom tillbaka.
    Då låg mitt värde på 58, jag hade ett mikroadenom på ca 2x3 mm och jag började med Pravidel. Alla andra värden har hela tiden sett helt bra ut, jag har inte PCO.

    Våren 2011 var mitt prolaktinvärde normalt och nere på ca 8-12 (kommer inte ihåg exakt). Men jag har fortfarande inte fått någon mens (fast den här veckan är det någonting som är på gång!)

    Hur går det för er andra?

  • AnnaLo­vis
    Äldre 5 Aug 21:12
    #9

    För mig har  det gått bra! Jag o sambon ska få en liten son i januari om allt går som väntat Glad
    Mitt värde måste gått ner väldigt fort med medicinen (Pravidel)

    Ska på lite extrakontroller i v. 28  för att kolla hur mina hormonvärden ligger. Fortsätter med medicinen efter amning!

    Lycka till

  • Äldre 1 Oct 12:38
    #10
    AnnaLovis skrev 2011-08-05 21:12:35 följande:
    För mig har  det gått bra! Jag o sambon ska få en liten son i januari om allt går som väntat Glad
    Mitt värde måste gått ner väldigt fort med medicinen (Pravidel)

    Ska på lite extrakontroller i v. 28  för att kolla hur mina hormonvärden ligger. Fortsätter med medicinen efter amning!

    Lycka till
    Hej, jag äter också pravidel, försöker bli gravid. Bra att dina värden gick ned så snabbt! Hur stor dos per dag åt du?
Svar på tråden Förhöjt prolaktin - nån mer???!