• Topdog
    Äldre 12 Sep 19:08
    9717 visningar
    36 svar
    36
    9717

    Är tvillingar sjukare än enlingar?

    Jag måste bara höra med er andra tvillingföräldrar. Upplever ni att era tvillingar är sjuka oftare än andra barn?

    Mina tvillingar som nu är 5 år, är sjuka jämt under vinterhalvåret. De är borta från dagis betydligt mer än andra barn på deras avdelning. Lite bättre har det blivit men från december till april är de nästan konstant sjuka. Sjukdagarna är betydligt fler än de friska dagarna.

    Varje år har jag trott att "nu blir det bättre". Men så är det samma visa igen.

    Hur är det med er andra. Har ni fler vabdagar än föräldar till enlingar?

  • Svar på tråden Är tvillingar sjukare än enlingar?
  • mandel­blomma
    Äldre 12 Sep 19:52
    #1

    det tror jag inte, men jag kan tänka mig att man upplever att man är hemma mer då de ju är två...

  • Puff Mummy
    Äldre 12 Sep 23:52
    #2

    Nej, tvärtom. Upplever det som om mina tvillingar snarare är friskare än många. De är snart 4,5 år. Däremot är de ju två och därför hemma oftare (brukar dock inte ha bägge hemma om bara den ena är förkyld).

  • Äldre 13 Sep 06:06
    #3

    *Peppar peppar* - Men jag har också upplevt att mina fått vara mycket friska, med undantag för tidigt i våras då de skolades in på dagis. Då avlöste förkylningarna varandra.

    Jag hoppas att denna vintern/våren blir bättre - men det är ju lite för tidigt att säga än.

    Hoppas dina små kryar på sig!

  • jelena­2
    Äldre 13 Sep 16:20
    #4

    Säger peppar, peppar jag med. Första terminen på dagis när de var 18 månader, vabbade jag tre dagar på hela hösten! Det tycker jag är rätt lite...
    Och det har hållt i sig så på ett ungefär, så nej mina tjejer är inte sjukare än andra barn. Snarare tvärtom.

  • Äldre 13 Sep 19:49
    #5

    Mina tjejer var sjukare än de andra på förskolan första året vi bytte därför till dagmamma som blev en otrolig skillnad.
    De smittade alltid varandra och hade "dubbel uppsugningsförmåga". Första  året(okt-maj) på dagis så hade de 7 förkylningar med feber, 6 magsjukor och vattenkoppor(som ifs storasyster drog hem från sin avdelning) och ta det ggr 2 plus att resten av familjen fick ngr av nämnda så var det ett jobbigt år.
    Hos dagmamman (nu har de varit där drygt 1 år) har de endast varit lätta förkylningar utan feber som de dragit hem. Så nu är de inte sjukare än någon annan snarare tvärtom hoppas att detta håller i sig.

  • Puff Mummy
    Äldre 14 Sep 18:09
    #6
    Puff Mummy skrev 2010-09-12 23:52:36 följande:
    Nej, tvärtom. Upplever det som om mina tvillingar snarare är friskare än många. De är snart 4,5 år. Däremot är de ju två och därför hemma oftare (brukar dock inte ha bägge hemma om bara den ena är förkyld).
    Kan tillägga att mina var fullgångna och därför inte extra infektionskänsliga. Detta kanske spelar roll?
  • CvW
    Äldre 23 Sep 22:38
    #7

    Hej,
    absolut inte sjukare. Däremot kan det ju bli mer långdraget vabbande då först den ena är sjuk och sedan den andra. De smittar ju varandra. Hur många gånger har man inte haft en liten sjukling och en jättepiggelin.
     

  • Jeica
    Äldre 26 Sep 18:48
    #8

    Mina två är inte ens ett år än, men de har knappt varit sjuka alls. Mindre än deras storebror, som knappt varit sjuk han heller.


    Seb 2008 > Ellen & Isabel 2010
  • Äldre 31 Oct 19:32
    #9

    Jag upplever att våra grabbar är sjuka väldigt ofta ända sedan de började på dagis. De är 2½ år nu och vi har fler "VAB-veckor" än fullveckor både i våras och efter semestern.

  • duomat­er
    Äldre 8 Nov 20:35
    #10

    Vi har också femåriga tvillingar och de blir väldigt lätt förkylda, speciellt under vinterhalvåret. Ofta smittar de varann, iinte sällan med några dagars mellanrum, vilket gör vabbandet mer utdraget.

Svar på tråden Är tvillingar sjukare än enlingar?