• Topdog
    Äldre 12 Sep 19:08
    9717 visningar
    36 svar
    36
    9717

    Är tvillingar sjukare än enlingar?

    Jag måste bara höra med er andra tvillingföräldrar. Upplever ni att era tvillingar är sjuka oftare än andra barn?

    Mina tvillingar som nu är 5 år, är sjuka jämt under vinterhalvåret. De är borta från dagis betydligt mer än andra barn på deras avdelning. Lite bättre har det blivit men från december till april är de nästan konstant sjuka. Sjukdagarna är betydligt fler än de friska dagarna.

    Varje år har jag trott att "nu blir det bättre". Men så är det samma visa igen.

    Hur är det med er andra. Har ni fler vabdagar än föräldar till enlingar?

  • Svar på tråden Är tvillingar sjukare än enlingar?
  • Äldre 8 Nov 20:55
    #11

    Hej vi har tvillingkillar på 10 år och de första 5- åren var bedrövliga, alltid ngn som var snorig eller febrig men sedan... peppar peppar. Förra terminen var bägge killarna hemma två dagar var själva för att de var hostiga, sov och spelade TV spel en hel dagen eller såg på film i sin säng. Denna terminen (höst) har vi inte haft ngn sjukdag. Visserligen är den ena sonen lite lite snorig men inte så att han behöver vara hemma. Känns som de haft sina förkylningar klart och byggt upp sitt försvar fast you never know. Ska iofs tillägga att vi är nogranna med att tvätta händerna vid förkylningstider och äter bra och nyttig kost. Kanske kan det hjälpa lite?

  • Äldre 9 Nov 15:08
    #12

    Vår son fyra mån har varit sjuk fem gånger öroninfl x 2 även herpes och rs. PHU

  • mandel­blomma
    Äldre 14 Nov 07:30
    #13

    jag har ändrat mig, jo de är nog sjukare mer. Dels för att de är två och man blir hemma mer ( som iofs med två barn tätt) men oxå för att de smittar varandra mer , det inte C fått på dagis får L och så smittar hen C hemma och tvärtom. Sen är de kanske mer infektionskänsliga för att se ofta är prematura, mina bara 4 veckor men tillräckligt för att de ofta får luftvägsinfektioner i större grad än andra barn.
    Nu ska de operera bort halsmandlar och polyper och förhoppningsvis blir livet enklare då....för just nu kreverar jag i vabbträsket Rynkar på näsan
    Att ringa till jobbet igen och säga att man har sjuka barn ger mig ont i magen och trots att ingen säger något och de tror oss, så känns det....inget bra.
    Då trixar vi ändå med att ex maken får vara vaken efter nattjobb och liknande för att få bort lite.
    Hur gör ni andra som vabbar mycket?

  • Topdog
    Äldre 14 Nov 09:11
    #14

    Mina är 5 veckor för tidiga och just luftvägsinfektioner har varit det stora gisslet hemma hos oss. Förra vinterhalvåret var helt acceptabelt, jag upplevde dom inte som mer sjuka än dom andra i gruppen. Men de tidigare året på dagis har, som jag skriver i trådstarten, varit bedrövliga.

    Sen ser jag här i tråden att vissa svarat om sina tvillingbebisar. Det jag funderar över är om tvillingar generellt sätt har sämre immunförsvar än enlingar och det visar ju sig främst när dom börjar på dagis och verkligen utsätts för smittor. Tvillingbebisar är nog hemma mer än enlingar (iochmed logistiken av två) och längre också (några extra förädradagar), och utsätts därför lire mindre för smittor i bebisåldern.

  • Topdog
    Äldre 14 Nov 09:13
    #15

    Oj, glömde att svara på din sista fråga. I vår familj kunde jag inte gå till bara till jobbet. Jag frilansade innan barnen kom och satt på olika ställen . Jag var tvungen att sluta med det pga ingen vågade hyra in mig eftersom det var så mycket vabbande. Så jag började jobba hemifrån istället.

  • mandel­blomma
    Äldre 14 Nov 09:21
    #16
    Topdog skrev 2011-11-14 09:11:06 följande:
    Mina är 5 veckor för tidiga och just luftvägsinfektioner har varit det stora gisslet hemma hos oss. Förra vinterhalvåret var helt acceptabelt, jag upplevde dom inte som mer sjuka än dom andra i gruppen. Men de tidigare året på dagis har, som jag skriver i trådstarten, varit bedrövliga.

    Sen ser jag här i tråden att vissa svarat om sina tvillingbebisar. Det jag funderar över är om tvillingar generellt sätt har sämre immunförsvar än enlingar och det visar ju sig främst när dom börjar på dagis och verkligen utsätts för smittor. Tvillingbebisar är nog hemma mer än enlingar (iochmed logistiken av två) och längre också (några extra förädradagar), och utsätts därför lire mindre för smittor i bebisåldern.
    mina killar var inte jättesjuka det första året men ändå mer än mina andra barn och mer än kompisarna...precis som du skriver var vi inte heller lika mycket runt på öppna förskolor och badhus mm ( har aldrig varit på badhus med dem inser jag!)
    När de började dagis var de 2 år och då bröt det verkligen ut...ett år senare nu håller det i sig. De andra blir förkylda, mina får öroninflammation, halsfluss eller lunginflammation.Rynkar på näsan
  • Miss C
    Äldre 14 Nov 12:49
    #17

    Jag har tvillingar på snart 5 år. Lilltjejen hade tre öroninflammationer innan hon blev 6 månader och var presumtivt "öronbarn" enligt läkarna...
    Peppar, peppar - det har inte blivit en enda till sedan dess. Inte heller är de sjuka, har inte vabbat sedan i mars tror jag.
    Så nej, jag upplever inte tvillingar som sjukare än andra barn (har en 7-åring också, som inte heller är sjuk så ofta) 

  • Mamma till tre kottar
    Äldre 24 Dec 13:05
    #18

    nej, mina tvillingar har inte varit sjukare än mina enlingar.

  • 4småhj­ärtan
    Äldre 28 Dec 22:05
    #19

    Jag var nog hemma lika mkt med min första som han å bli 4 år innan tvillingarna kom, de ar alla varit sjuka mkt när de första åren på förskolan...men sen kan det kännas so de är mer sjuka då de är två som gärna är sjuka omlott?

  • mandel­blomma
    Äldre 28 Dec 22:06
    #20
    4småhjärtan skrev 2011-12-28 22:05:49 följande:
    Jag var nog hemma lika mkt med min första som han å bli 4 år innan tvillingarna kom, de ar alla varit sjuka mkt när de första åren på förskolan...men sen kan det kännas so de är mer sjuka då de är två som gärna är sjuka omlott?
    ja det den ena klarar sig i från på dagis tar den andre och smittar den ena med hemma osv Skrikandes
Svar på tråden Är tvillingar sjukare än enlingar?