• Topdog

    Är tvillingar sjukare än enlingar?

    Jag måste bara höra med er andra tvillingföräldrar. Upplever ni att era tvillingar är sjuka oftare än andra barn?

    Mina tvillingar som nu är 5 år, är sjuka jämt under vinterhalvåret. De är borta från dagis betydligt mer än andra barn på deras avdelning. Lite bättre har det blivit men från december till april är de nästan konstant sjuka. Sjukdagarna är betydligt fler än de friska dagarna.

    Varje år har jag trott att "nu blir det bättre". Men så är det samma visa igen.

    Hur är det med er andra. Har ni fler vabdagar än föräldar till enlingar?

  • Svar på tråden Är tvillingar sjukare än enlingar?
  • 4småhjärtan
    mandelblomma skrev 2011-12-28 22:06:58 följande:
    ja det den ena klarar sig i från på dagis tar den andre och smittar den ena med hemma osv Skrikandes
    Ja exakt sen börjar det om från början igen... Obestämd
  • julklappen

    Mina var inte sjuka alls förrän de var 8 månader gamla, kanske för att de inte blev så utsatta innan dess då vi inte träffade så många andra men sen började barnen i föräldragruppen vara snoriga och då blev mina smittade. Sedan dess känns det som de är kroniskt förkylda. De började på dagis när de var 13 månader, i januari förra året, och den våren var fruktansvärd, de var inte friska en enda helg under hela vårterminen så vi kunde aldrig planera in att göra något utan var inlåsta här hemma. Så fort de började på dagis började magarna krångla och blev jättelösa, ständiga förkylningar och hosta, scharlakansfeber som följdes av magsjuka i 2 veckor som resulterade i 2 nätter inlagda på sjukhuset med dropp. Hosta har de haft mer eller mindre sedan förra våren. Under sommaren var de hemma och då var de rätt ok förutom en episod där en flickan klagade över magont och jag trodde det var urinvägsinfektion men prover visade inget och vårdcentralsläkaren skickade oss till akuten med frågeställning blindtarmsinflammation men det avskrevs och istället visade halsprovet positiv strep A för andra gången under första halvåret på dagis. Hösten började med vab efter 4 dagar p g a feber, någon vecka senare magsjuka för hela familjen. Sedan oktober höll sig faktiskt höstterminen lugn, visst kroniskt snoriga men inte så de behövde stanna hemma från dagis. Nu har vårterminen börjat med halsfluss och öroninflammation och efter en vecka på dagis därefter har de nu varit magsjuka den här veckan.

    Jag tror inte de är mer sjuka än enlingar just för att de är tvillingar men de smittar ju varandra eftersom de är väldigt nära varandra hela tiden så får inte båda det på dagis så får de det av varandra. Mina är födda 3 veckor för tidigt och jag tror inte de är mer infektionskänsliga än andra, det skulle i så fall vara minstingen som var rätt liten, 2050 g (900 g mindre än sin syster) för det är i stort sett alltid hon som blir sjuk först och sedan blir systern sjuk så det blir kanske fler vab-dagar för att de är sjuka omlott än vad enlingföräldrar har, men många har ju fler än ett barn som också smittar varandra, kanske lättare att hålla 2 barn i olika ålder ifrån varandra än vad det är med tvillingar i så fall. Jag har funderat på dagmamma för att minska på infektionerna, men har ingen så lättillgänlig som vårt dagis.

    De flesta enlingföräldrar jag pratat med har sagt att det varit likadant med deras barn de första 3 åren, sen blir det bättre när de byggt upp immunförsvaret. Jag var själv öronbarn och mamma har sagt att hon fick inte en full månadslön de första åren.

  • mousetrap

    Jag hoppar in och säger absolut inte! (talat enbart ur egen erfarenhet med mina ongar)
    Mina har varit fantastiskt friska av sig! Men visst, de första 2 åren var dom väl som alla andra=nästan jämt.
    Från de var 3 ½ år så var jag ensamstående med dem (dom gick på dagis) och jag behövde nästan aldrig vara hemma med dem. Det var till och med så sällan så att jag ibland var hemma trots att dom inte hade feber utan pga att dom inte riktigt var som vanligt.
    Tur för mig ser jag nu när jag läser om er andra. Nu är dom snart 11 år och den ena åt penicilin för första gången i sitt liv nu för några veckor sedan. Och den andra har inte varit hemma från skolan de senaste 2 åren (även om hon hon skulle vilja ;)) Hoppas verkligen att mina andra två barn ärver deras immunförsvar!

  • TantForm

    Jag tycker att TS funderingar är högst relevanta.

    Och jag tror definitivt att det finns ett samband mellan tvillingar och dåligt immunförsvar. Både prematurfödslar och kejsarsnitt lär ju påverka immunförsvaret till det sämre och tvillingar är ju överrepresenterade i båda grupperna.

  • mandelblomma

    Finns det någon som hittat någon fakta i ämnet?
    Jag upplever ju att mina är mycket mer sjuka än andra barn på dagis och i bekantskapskretsen, men kan eg. inte säga om det är min känsla då de ju liksom är två så det blir dubbelt så ofta eller om det verkligen är så att de är mer sjuka pga större infektionskänslighet.
    De är för tidigt födda men inte så extremt, födda v 36 +0.
    Någon som läst/hört någon fakta?

  • mousetrap

    Det jag hört/läst (kan däremot inte peka på någon specifik källa) är ju att barn som är födda för tidigt är sjukare än andra.
    Mina tvillingar är inte födda för tidigt, och är väldigt friska av sig. 

  • TantForm

    Mina kom med snitt i vecka 35.

    Dom har varit otroligt mycket sjuka under vinterhalvåret.

    Nu, när dom har börjat förskoleklass är dom äntligen lika friska som dom flesta barn.

  • tjejligan

    Vet inte om det finns ngn statistik på det...

    Men de har dubbel uppsugningsförmåga och smittar alltid varandra eftersom de lever så tätt ihop till skillnad från vanliga enlingsyskon.

  • Ayse

    Mina barn är inte sjukare mer än vanligt skulle jag säga. De är inte heller för tidigt födda. Det som jag kan uppleva är väl att när en blir sjuk så går man bara och hoppas att den andra ska klara sig. Det blir ju ofta lång tid man får vara hemma när de blir sjuka. Det mest påfrestande som jag tycker, då jag är ensam med mina barn, är att ha ett barn som är friskt hemma samtidigt som den andra är sjuk och sedan när den andra blir sjuk så börjar den andra bli frisk. Svårt att räcka till och att stimulera den som är frisk.

  • mamaandmore

    Våra tvillingar har inte heller varit mer sjuka än nån annan, nästan friskare skulle jag nästan vilja påstå. Men när det väl kommer så är det ju oftast dubbelt upp.

  • mammatill 6

    Hej!

    Mina tjejer har inte varit sjukare en andra. Dock har dom 4 syskon som smittat dom med allt möjligt innan dagis perioden börja. Tom vattkoppor. Sjukdomarna har minskat mkt nu. Självklart blir dom förkylda i bland osv. O inte glömma magsjuka!! Blääää hihi

    Däremot min förstfödde son föddes i vecka 34. Han var ständigt sjuk första 2 åren ( jag var väldigt aktiv i föräldragrupper och öppna förskolan). Efter det har han varit frisk som alla andra barn. Min erfarenhet av barn är att ju mer dom utsetts för virus och sånt i början bygger upp deras immunförsvar. 

  • MeNoLike

    Mina kom med snitt v 35. Den ena har haft problem med andningen vid förkylning och problem med magen mellan åldern 2,5-4,5 år. Annars är de sjuka med en varsin förkylning varje höst å 1-2 magsjukor/ år
    De är drygt 6 år

  • sannaaa

    Tror inte det har med att det är tvillingar att göra, utan som andra sagt om de föds för tidigt och att det ju är dubbel "uppsugningsförmåga" för att snappa upp saker. I min mammagrupp är mina friskast... på ett år har vi haft tredagarsfebern (båda pojkarna) och nu hade ena sin första lätta förkyldning, that's it. De är födda i v. 35+5 och är enäggs. 


  • CvW

    Jag är tvilling och jag har tvillingar och svarar nej på den frågan. Däremot blir ju ofta den andre sjuk några dagar efter den förste så man får räkna med extra mkt vabb. 

Svar på tråden Är tvillingar sjukare än enlingar?