• Äldre 13 Sep 20:55
    94805 visningar
    15 svar
    15
    94805

    Vilka är "gratis kanalerna" hur gör jag för att se dem??

    Hej

    Vi har just sagt upp vårt viasatabonnemang och kommer välja något annat men har inte riktigt bestämmt oss ännu. och det är ju väldigt trist utan tv....

    Men har för mig att 1:an, 2:an, tv4 kunskapskanalen och barn kanalen och tv 6 är kanaler du kan titta på utan att behöva ha ett abonnemang utan ingår i tv licensavg.

    Stämmer det?

    Hur gör jag för att kunna titta på dem?

    Kan jag använda en box som man tidigare haft till abonnemang (viasat eller boxer?)

  • Svar på tråden Vilka är "gratis kanalerna" hur gör jag för att se dem??
  • Kazeer
    Äldre 13 Sep 20:59
    #1

    Vi har inget abonnemang för TV-kanaler och vi har bara pluggat in antennsladden och sedan låtit TVn sökt upp de kanaler som är tillgängliga.

    SVT24 ingår också (och så har vi tre danska kanaler, eftersom vi bor i Skåne).


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 13 Sep 21:01
    #2

    Viasat kör över satellit och där finns inga av de där kanalerna gratis.


     


    Men de är gratis i marknätet (vanlig antenn). Boxer kör också via marknätet så det är samma boxar dock har de en kortläsare. Så det går att använda en Boxer-box utan kort för att se gratiskanalerna.


    Många nya TV-apparater har inbyggd box för marknätet.


     

  • Cyberd­ansken
    Äldre 13 Sep 21:07
    #3

    Vet inte hur det är med Viasat, men med canal digital kan du beställa ett kort till gratiskanalerna. Du betalar då en engångspant på ca 750,- som du får tillbaka när du en dag returnarar kortet. Om Viasat har liknande alternativ kan du ju fortsätta använda deras box.

  • Äldre 13 Sep 21:11
    #4

    Kazeer? ingen boxer alls? inte ens nått inbygt i tvn?

    Rutgers. så om jag pluggar in boxers box utan kort så ska det funka?

  • Kazeer
    Äldre 13 Sep 21:19
    #5
    obelix skrev 2010-09-13 21:11:26 följande:
    Kazeer? ingen boxer alls? inte ens nått inbygt i tvn?

    Rutgers. så om jag pluggar in boxers box utan kort så ska det funka?
    Jo, TVn lär ha en inbyggd digitalbox ... för vi har i alla fall ingen extern. Sorry, att jag var oklar på den punkten.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cyberd­ansken
    Äldre 13 Sep 21:22
    #6

    Kazeer, det funkar bara om du bor i ett hus med kabel-TV.

  • Kazeer
    Äldre 13 Sep 21:25
    #7
    Cyberdansken skrev 2010-09-13 21:22:12 följande:
    Kazeer, det funkar bara om du bor i ett hus med kabel-TV.
    Det var konstigt. Jag bor nämligen i villa med ett helt vanligt antennuttag.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cyberd­ansken
    Äldre 13 Sep 21:42
    #8
    Kazeer skrev 2010-09-13 21:25:13 följande:
    Det var konstigt. Jag bor nämligen i villa med ett helt vanligt antennuttag.
    Ah, ok. Då har du en tv med inbyggt boxermottagare. I så fall fungerar det med.
  • Kazeer
    Äldre 13 Sep 21:46
    #9
    Cyberdansken skrev 2010-09-13 21:42:58 följande:
    Ah, ok. Då har du en tv med inbyggt boxermottagare. I så fall fungerar det med.
    Om mojängen i TVn heter boxermottagare eller digitalbox (som jag skrev i inlägg #5), har jag ingen aning om. Men någon slags pryl finns det där inne
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 13 Sep 22:03
    #10
    obelix skrev 2010-09-13 21:11:26 följande:
    Rutgers. så om jag pluggar in boxers box utan kort så ska det funka?

     


    Om den är kopplad till en antenn som fungerar etc, ja. Inte till satellit-sladden.


     


    DVB-T heter det till antenn. (Boxer)


    -C är för kabel-TV (Comhem)


    -S är för satellit. (Viasat / Canal Digital)


     

  • Äldre 1 May 09:25
    #11

    Jag betalar bara tv-avgift till Radiotjänst och undrar då vilka TV-kanaler jag kan se.

  • Äldre 2 May 12:32
    #12

    hur gör man för att få svenska kanaler på boxern

  • Äldre 5 May 14:28
    #13

    Jag kan bara se kanal 1-2-24 och barnkanalen,saknar 4an och dom andra.

  • Äldre 5 May 17:08
    #14

    Om du ahe en smart tv, kan du genom en app där se över 1000 kanaler för 100kr i månaden oxh då alla svenska och canal digital kanalerna och viasat kanalerna och många många fler

  • Äldre 9 Jun 11:43
    #15

    Vill bara ha fria kanaler,det nöjer jag med.

    Är 75årig / pensionär.

    Har parabol på taket uppsagt abbonomang tidigare viasat.

    Undrar om jag behöver ny Box eller något att det fungera.

    Mvh / pensionär

Svar på tråden Vilka är "gratis kanalerna" hur gör jag för att se dem??