• Anonym (Kaffedraken)

    Vilken typ av skatt har mans om privatperson?

    F-skatt är för företag va?
    Men har man A-skatt eller FA-skatt??
    Vanlig svensson liksom? Inga förmögenheter, äger ej bostad (hyr) osv?

  • Svar på tråden Vilken typ av skatt har mans om privatperson?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur menar du? Du betalar komunal inkomstskatt, om du tjänar över en viss summa betalar du även statlig inkomstskatt. Ovanpå detta betalar du moms på allt du köper.

  • Anonym (Kaffedraken)

    A-skatt har jag för mig. F-skatt är som sagt för företag, fa har jag dock inte hört.

    Snowflake, tror ts menar vilken skattesedel hon ska ha.

  • Anonym (Kaffedraken)
    jeeri74 skrev 2010-09-14 10:23:48 följande:
    A-skatt har jag för mig. F-skatt är som sagt för företag, fa har jag dock inte hört.

    Snowflake, tror ts menar vilken skattesedel hon ska ha.
    jaha... jag fattade inte det.... vaför ska man ha en skattsedel? (förlåt Ot, men blev nyfiken...)
  • Anonym (Kaffedraken)

    F-skatt är för företag (enskild firma, handelsbolag, aktiebolag m.m.). Innehar man en F-skattsedel behöver den som utbetalar ett arvode inte dra av källskatt (vanlig skatt på lön) eller betala sociala avgifter.

    A-skatt är "vanlig" skatt för löntagare. Dvs. arbetsgivaren drar av källskatt och betalar in sociala avgifter.

    FA-skatt är för den som både är företagare och löntagare. T.ex. om du driver en enskild firma på 50 % och har ett vanligt jobb på 50 % ska du ha en FA-skattsedel.

    //FD revisor

  • Anonym (Kaffedraken)
    flingansnö skrev 2010-09-14 10:26:03 följande:
    jaha... jag fattade inte det.... vaför ska man ha en skattsedel? (förlåt Ot, men blev nyfiken...)
    man måste lämna dessa uppgifter till a-kassan då man söker ersättning. Finns 3 rutor att klicka i "F-skatt", "A-skatt" eller "FA-skatt"
    Jag skulle väl gissa på a-skatt, f-skatt är väl företag. Men FA, är det kanske om man har enskild firma? det har jag inte... Ska man måsta ringa skatteverket och sitta i kö?
  • Anonym (Kaffedraken)
    KoolaFarsan80 skrev 2010-09-14 10:28:42 följande:
    F-skatt är för företag (enskild firma, handelsbolag, aktiebolag m.m.). Innehar man en F-skattsedel behöver den som utbetalar ett arvode inte dra av källskatt (vanlig skatt på lön) eller betala sociala avgifter.

    A-skatt är "vanlig" skatt för löntagare. Dvs. arbetsgivaren drar av källskatt och betalar in sociala avgifter.

    FA-skatt är för den som både är företagare och löntagare. T.ex. om du driver en enskild firma på 50 % och har ett vanligt jobb på 50 % ska du ha en FA-skattsedel.

    //FD revisor
    TACK!
    {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2010-09-14 10:28:46 följande:
    man måste lämna dessa uppgifter till a-kassan då man söker ersättning. Finns 3 rutor att klicka i "F-skatt", "A-skatt" eller "FA-skatt"
    Jag skulle väl gissa på a-skatt, f-skatt är väl företag. Men FA, är det kanske om man har enskild firma? det har jag inte... Ska man måsta ringa skatteverket och sitta i kö?
    Ok, Då har jag lärt mig ngt nytt idag igen!
  • Anonym (Kaffedraken)
    eivnas skrev 2016-08-11 15:56:42 följande:
    Vilken typ av skatt har man som privatperson?

    Mvh:Eivor N
    A-skatt privatperson
    FA skatt = både inkomst från företag och av tjänst
    F skatt = enbart firma
Svar på tråden Vilken typ av skatt har mans om privatperson?