• Äldre 14 Sep 15:12
    2375 visningar
    6 svar
    6
    2375

    Gravid efter gbp

    Hej
    Jag ska opereras i oktober och undar om någon som varit gravid efter operation, hur länge väntade ni med att bli gravida? Jag vet att de säger minst ett år men det känns som man bli äldre. Är det så farligt att bli gravid efter tex ett halvår?
    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Gravid efter gbp
  • PandaP­anda
    Äldre 9 Nov 19:50
    #1
    Jag tänkta vänta med 6 månader efter GBP-0p i alla fall.
  • Äldre 12 Nov 20:31
    #2

    jag pratade med min läkare och dietist och de sa att man helst skulle vänta men att det inte är stor fara om man inte rasar i vikt. De såg på det som "händer det så händer det och det är samma risker som för ej opererade". Jag har varit opererad i 7 månader och har precis slutat med p-ring. Jag är 34 och känner ålderspressen även om jag hehe får visa leg ibland när jag köper light redbull :)
    Har du massvis med kilon att gå ner så kanske du ska vänta till du närmar dig målet. 75% kanske? Det går ju sakta i slutet av viktrasandet. Samt att du får i dig tillräckligt med mat och dryck varje dag. Man ökar ju portionerna allt eftersom (dvs inte lika pyttelite som direkt efter op men inga gigantiska portioner). Och kanske bra att gjort 6-månaderskollen om du har brist på något i kroppen. Har man inte det vet man att man får i sig tillräckligt med vitaminer osv. Man bör få folsyratabletter utskrivna som är på 5mg (de på apoteket är väldigt mycket svagare) som man kan äta för barnets skull och i förebyggande också enligt vissa studier.
    Lycka till!

  • kurili­ll
    Äldre 22 Jan 16:25
    #3

    Jag ska operera mig i februari och tänker vänta tills efter sommaren med att försöka blir gravid (6 månader). Jag har redan en son på 6 månader och den graviditeten var en riskgraviditet pga min stora övervikt, även om allt nu var perfekt hela vägen. Att bli gravid innan ett år har gått efter op är en mindre risk än att bli gravid med fetma sa min läkare när jag frågade om jag ska vänta med operation och bli gravid innan.

  • Äldre 23 Jan 14:18
    #4

    Ok, då behöver jag inte känna att det är så hemskt farligt att #råka" bli gravid tidigare. Läkaren som sa att det är större risk då man är extremt överviktig hade nog rätt tror jag. Jag har tappat dryga 20 kg nu efter min opå i oktober och det känns som om det går lagom snabbt. Min gyn läkare vill veta om vad de tycker om det hela från där jag blev opad innan jag får hjälp med pergo för mina uteblivna äl. Är snart 35 och känner av denna ålderspanik.

  • Äldre 1 Mar 12:05
    #5

    Jag opades i augusti förra året och har precis plusat och är alltså gravid. Har inte pratat med min läkare ännu så vet inte vad dom tycker...hoppas inte dom anser att abort skall göras...

  • Äldre 1 Mar 20:58
    #6

    Att de skulle rekommendera abort tror jag verkligen inte på. Däremot har jag läst massvis med foruminlägg om vad opererade får höra. Och generellt verkar det som om du fått operationen av landstinget dvs gratis så verkar de mycket negativa och läxar gärna upp dig. Har du betalt själv så är rekommendationen att du inte ska rasa i vikt och att du sedan ser till att BM tar blodprover oftare och kollar B12 och järndepåer plus lite annat. Och att du ska vägra glukosbelastning (risk för allvarlig dumpning) utan att de får mäta blodsocker i blodet osv.
    Viktras och graviditet kan ge allvarliga påföljder för dig och barnet, så en nypa förnuft, någorlunda viktstabil eller långsam viktnedgång och bra koll på värden och intag av vitaminer så skulle jag känna mig redo för bebisverkstad. Nu har det gått 11 månader sen jag opererades och är i 6:e veckan. :)

Svar på tråden Gravid efter gbp