• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Kattflickan

    Victoria70: Vet hur du känner dig. Jag träffade häromdan en tjej i jobbet som hade samma BF som jag skulle ha haft. Hennes mage var stor och rund och jag kunde inte låta bli att stirra och tänka att det hade kunnat vara jag  

    Vi vet väl alla nu att det känns bättre efter att tiden har hunnit  gå, men bra känns det ju inte och ibland får man återfall och gråter. Men det är väl så livet är. Låt dig vara ledsen Victoria! 

    Jag har ägglossningsvecka, typ 3e riktiga försöket efter aborten, nu hoppas jag att det ska ta sig!

    Hoppas du träffar in nästa ÄL Limpan!

    Kramar!

    Millan 

  • Pilla1979
    Kattflickan skrev 2011-01-31 18:24:16 följande:
    Victoria70: Vet hur du känner dig. Jag träffade häromdan en tjej i jobbet som hade samma BF som jag skulle ha haft. Hennes mage var stor och rund och jag kunde inte låta bli att stirra och tänka att det hade kunnat vara jag  

    Vi vet väl alla nu att det känns bättre efter att tiden har hunnit  gå, men bra känns det ju inte och ibland får man återfall och gråter. Men det är väl så livet är. Låt dig vara ledsen Victoria! 

    Jag har ägglossningsvecka, typ 3e riktiga försöket efter aborten, nu hoppas jag att det ska ta sig!

    Hoppas du träffar in nästa ÄL Limpan!

    Kramar!

    Millan 
    Lycka till Millan!!!
    Håller tummarna för er bägge!
  • Lise W
    Victoria70 skrev 2011-01-31 14:11:28 följande:
    Den här veckan känns tung.

    Sitter på jobbet och mina tankar bara går runt runt, vill inte vara här och känner mig så ledsen. På söndag nu den 6 februari var det tänkt att vår lille ängel skulle ha kommit. Jag har kännt mig gladare, positivare och lite mer jävlarinamma sista tiden, men i morse var det presic som att trycka på en knapp.

    Den 6 Februari har funnits i mina tankar hela tiden och nu när det börjar närma sig känns det så sorgligt, typ jaha, det var sant, det kom ingen bäbis. Vet inte vad jag har hoppats på egentligen?, eller så är det här datumet ett avstamp till att jag på allvar går vidare med livet, vi får se.

     
    Hej,

    Beklagar verkligen, men som de andra skriver tillåt dig att vara ledsen, ta en lr ett par rundor till minneslunden tänd ett ljus o låt tankar o känslor komma.

    Mina tankar är med dig, kram
  • Limpan 83

    Ja fy ibland känns det riktigt tungt! En del dagar tänker man nästan inte på det alls medan andra dagar är man jätte ledsen och kan inte tänka på annat :(

    Jag åkte och bodde och sov över hos en kompis som nyligen fått bran. Hon frågade om jag inte skulle tycka att det var jobbigt och så men jag sa bara nej nej, jag bryr mig inte, är bara glad för din skull. Men nu i efterhand känner jag att jag blev väldigt ledsen. Jag tog åt mig mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Kunde inte tänka på annat än att det där snart skulle ha varit jag. Att jag nu snart skulle ha haft min lilla hos mig och varit mamaledig. Så när jag kom hem brast allt och jag låg bara och grät. Idag känns det bättre, men det känns ändå surt. Kommer nog att vara det ett bra tag till... Men tiden läker väl alla sår, så småningom.

    Skickar en stor kram till er alla

  • Lise W
    Limpan 83 skrev 2011-02-03 17:59:08 följande:
    Ja fy ibland känns det riktigt tungt! En del dagar tänker man nästan inte på det alls medan andra dagar är man jätte ledsen och kan inte tänka på annat :(

    Jag åkte och bodde och sov över hos en kompis som nyligen fått bran. Hon frågade om jag inte skulle tycka att det var jobbigt och så men jag sa bara nej nej, jag bryr mig inte, är bara glad för din skull. Men nu i efterhand känner jag att jag blev väldigt ledsen. Jag tog åt mig mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Kunde inte tänka på annat än att det där snart skulle ha varit jag. Att jag nu snart skulle ha haft min lilla hos mig och varit mamaledig. Så när jag kom hem brast allt och jag låg bara och grät. Idag känns det bättre, men det känns ändå surt. Kommer nog att vara det ett bra tag till... Men tiden läker väl alla sår, så småningom.

    Skickar en stor kram till er alla
    Stor kram om.

    Jovisst är det tungt av o till.
    Jag fösöker tänka såhär, vad tacksam jag är att ditt barn är friskt och att jag fick möjligheten att inte föda mitt barn till ett liv i sjukdom på ett eller flera sätt. Jag försöker dela deras glädje, känna på deras magar o pussa på deras bebisar, ALLA har verkligen låtit mig vara med i deras graviditeter och det är jag så tacksam för.
    Det gör inte min sorg mindre bara lite lite lättare att bära.

    Vi finns i våra tankar !
  • Victoria70
    Limpan 83 skrev 2011-02-03 17:59:08 följande:
    Ja fy ibland känns det riktigt tungt! En del dagar tänker man nästan inte på det alls medan andra dagar är man jätte ledsen och kan inte tänka på annat :(

    Jag åkte och bodde och sov över hos en kompis som nyligen fått bran. Hon frågade om jag inte skulle tycka att det var jobbigt och så men jag sa bara nej nej, jag bryr mig inte, är bara glad för din skull. Men nu i efterhand känner jag att jag blev väldigt ledsen. Jag tog åt mig mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Kunde inte tänka på annat än att det där snart skulle ha varit jag. Att jag nu snart skulle ha haft min lilla hos mig och varit mamaledig. Så när jag kom hem brast allt och jag låg bara och grät. Idag känns det bättre, men det känns ändå surt. Kommer nog att vara det ett bra tag till... Men tiden läker väl alla sår, så småningom.

    Skickar en stor kram till er alla
    Vet precis hur du känner och det är kanske är extra påtagligt för dig just nu när kroppen kanske fortfarande har graviditetshormoner kvar. Det är ju faktiskt inte så längesedan du gjorde din abort heller och jag kan säga att för mig har det snart gått 5 månader och jag är fortfarande väldigt känslig.

    En arbetskamrat till mig är gravid och vi hade pratat om att vi skulle var hemma samtidigt om hon nu vart gravid,  och nu när hon är det har jag haft väldigt svårt att förhålla mig till att hon skall få barn och inte jag.

    Man tror oftast att man är starkare än vad man i verkligeheten är.
    Från början trodde jag att folk skulle tycka att jag var "larvig" för att jag var sjukskriven efter aborten, men nu när jag tänker på det så hade jag nog mått bättre av att ta det ännu lugnare innan jag började jobba igen.

    Du kommer att må bättre så småningom, men det tar tid...

    Kramar till er alla.
  • Limpan 83

    Nej jag gjorde ju aborten 1 november och så nyss ett missfall på det... Kroppen är ju verkligen inställd på graviditet, liksom jag :(
    Har en riktigt "depperiod" just nu...

  • Lise W
    Limpan 83 skrev 2011-02-04 12:15:39 följande:
    Nej jag gjorde ju aborten 1 november och så nyss ett missfall på det... Kroppen är ju verkligen inställd på graviditet, liksom jag :(
    Har en riktigt "depperiod" just nu...
    Stora kramen om.
  • Pilla1979
    Limpan 83 skrev 2011-02-03 17:59:08 följande:
    Ja fy ibland känns det riktigt tungt! En del dagar tänker man nästan inte på det alls medan andra dagar är man jätte ledsen och kan inte tänka på annat :(

    Jag åkte och bodde och sov över hos en kompis som nyligen fått bran. Hon frågade om jag inte skulle tycka att det var jobbigt och så men jag sa bara nej nej, jag bryr mig inte, är bara glad för din skull. Men nu i efterhand känner jag att jag blev väldigt ledsen. Jag tog åt mig mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Kunde inte tänka på annat än att det där snart skulle ha varit jag. Att jag nu snart skulle ha haft min lilla hos mig och varit mamaledig. Så när jag kom hem brast allt och jag låg bara och grät. Idag känns det bättre, men det känns ändå surt. Kommer nog att vara det ett bra tag till... Men tiden läker väl alla sår, så småningom.

    Skickar en stor kram till er alla
    Skickar en stor KRAM till dig Limpan! Tror vi kommer få leva med sånt lääänge...Visst tiden läker alla sår, men ärret finns alltid kvar.
  • Pilla1979
    Limpan 83 skrev 2011-02-04 12:15:39 följande:
    Nej jag gjorde ju aborten 1 november och så nyss ett missfall på det... Kroppen är ju verkligen inställd på graviditet, liksom jag :(
    Har en riktigt "depperiod" just nu...
    Förstår att du verkligen har en sån preiod nu...men tillåt dig att ha det!!! Kan tänka mig också att allt kom tillbaka nu när du fick ditt missfall med Gråter Lider så med dig. Men din tur kommer!!!

    Kram
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort